هفته نامه صدای گلپایگان

هفته نامه صدای گلپایگان

هفته نامه صدای گلپایگان

هفته نامه صدای گلپایگان

شماره 351 سه شنبه 21مهرماه 1394

 

تجلیل از قهرمانان کاراته شهرستان

در مراسمی که به همت هیئت کاراته شهرستان و دست اندرکاران باشگاه فرهنگی، ورزشی ایرانیان به منظور تجلیل از هنرجویان کاراته کار در تالار اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان برگزار گردید، از قهرمانان و مدال آوران مسابقات مختلف شهرستانی استانی و کشوری با اهداء لوح و هدایا تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم که با حضور مسئولین هیئت کاراته استان اصفهان، کاشان و گلپایگان، رئیس اداره ورزش و جوانان، مربیان و دست اندرکاران باشگاه فرهنگی، ورزشی ایرانیان برگزار شد، پس از اهداء احکام چند تن از هنرجویان سید محمدحسن علوی مربی باشگاه فرهنگی ورزشی ایرانیان طی سخنانی گزارشی از روند فعالیت هنرجویان کاراته کار و کسب عناوین مختلفی که در مسابقات مختلف شهرستانی، استانی و کشوری کسب کرده اند را به اطلاع حضار در مراسم رساند.

وی افزود: باشگاه فرهنگی، ورزشی ایرانیان همزمان با آموزش کاراته هنرجویان در امور فرهنگی نیز آموزش هایی فرا می گیرند که لازمه هر نونهال، نوجوان و جوانی است.

در ادامه این مراسم مسعود علمشیری دبیر هیئت کاراته استان اصفهان با تجلیل از کاراته کاران شهرستان گلپایگان جایگاه آنان را در استان ستود و افزود: شهرستان گلپایگان با تکیه بر ورزش کاران خلاق خود جایگاهی بس ویژه در استان و کشور دارد.

اهدای لوح و هدایا که از سوی دست اندرکاران باشگاه ایرانیان سید محمدحسن علوی و ایمان گلمحمدی تدارک دیده شده بود در ادامه مراسم به هنرجویان رده های مختلف سنی از سوی مسئولین صورت گرفت و در پایان کیک 6 طبقه سومین سال فعالیت این باشگاه فرهنگی و ورزشی توسط مسئولین بریده و بین حضار تقسیم شد.

 

کلاهبردار حرفه ای پس از 18 ماه به دام افتاد!!!

کلاهبردار حرفه ای که با راه اندازی سوری فروشگاه عرضه موادغذایی در گلپایگان با چک های بی محل میلیونی اقدام به خرید از عمده فروشان کرده بود پس از 18 ماه پیگیری بی وقفه مالباختگان گرفتار عدالت شد.

(و-ن) یکی از مالباختگان این کلاهبردار ضمن بیان مطالب فوق افزود: در سال 92 فردی که خود را از کسبه معتبر در خیابان هفده تن گلپایگان معرفی می کرد و با راه اندازی فروشگاه عرضه موادغذایی اقدام به خریدهای میلیونی از عمده فروشان مختلف سطح شهرستان کرده بود با فرا رسیدن موعد چک های پرداختی و بی محل بودن آنها، مالباختگان که چند فروشگاه عمده فروشی موادغذایی را شامل می شدند پی به کلاهی که سرشان رفته بود، بردند.

وی افزود: کلاهبردار مذکور که به نام و فامیل: (م- ق- ش- ب)که غیربومی و از اهالی شمال غرب کشور می باشد با جلب نظر عمده فروشان از دیگر شهرهای استان از جمله خوانسار، کاشان، نجف آباد و اصفهان نیز اقدام به کلاهبرداری کرده بود.

(و- ن) که یک عمده فروش قند در شهرستان گلپایگان می باشد به نحوه کلاهبرداری صورت گرفته از عمده فروشی خود اظهار داشت: کلاهبردار مذکور مبلغ 60 میلیون ریال قند از فروشگاه ما خرید کرد و در جهت جلب نظر من مبلغ 20 میلیون ریال آن را از طریق یکی از دوستانش به حساب کارخانه واریز کرد و مابقی را به مبلغ 40 میلیون ریال با یک فقره چک از بانک های شهرستان به تاریخ چند روز بعد صادر کرد که در موعد مقرر چک بی محل بود.

مالباخته افزود: با پیگیری های مکرر که حدود 18 ماه تمام طول کشید محل زندگی و اختفاء نامبرده را کشف کردم و اوایل مهرماه ضمن هماهنگی با نیروی انتظامی و با اقدام این نیرو نامبرده دستگیر و در تاریخ 19 مهرماه تحویل مراجع انتظامی شهرستان شد.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم با اقدامات انجام گرفته و تشکیل پرونده ای که در این خصوص از سوی مالباختگان و شاکیان شده است در اسرع وقت شاهد محاکمه وی و رد اموال و طلب خود از این کلاهبردار باشیم و درس عبرتی برای افراد دیگر باشد که در فکر کلاهبرداری از مردم و کسبه ای نباشند که به دنبال کسب حلال هستند.

 

وصیت نامه اعتقادی- سیاسی امام حسین (ع)

به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر

امام حسین (ع) پیش از حرکت از مدینه، وصیت نامه ای خطاب به برادرش (محمد حنفیه) نوشت و طی آن علت قیام و نهضت خود را اصلاح امور امت اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر، زنده کردن سیره جدش پیامبر و پدرش حضرت علی (ع) معرفی کرد. امام حسین (ع)در این وصیت نامه پس از بیان عقیده خویش درباره توحید و نبوت و معاد چنین نوشت:

 من نه از روی خودخواهی و سرکشی و هوسرانی (از مدینه) خارج می گردم و نه برای ایجاد فساد و ستمگری، بلکه هدف من از این حرکت اصلاح مفاسد امت جدم و منظورم امر به معروف و نهی از منکر است و می خواهم سیره جدم (پیامبر) و پدرم علی ابن ابی طالب را در پیش گیرم هر کس در این راه به پاس احترام حق از من پیروی کند راه خود را در پیش خواهم گرفت تا خداوند میان من و این قوم داوری کند که او بهترین داوران است.

چنانکه می بینم امام حسین (ع) در وصیت نامه، انگیزه قیام خود را چهار چیز اعلام می کند:

اصلاح امور امت- امر به معروف- نهی از منکر و پیروی از سیره جدش پیامبر (ص) و پدرش حضرت علی (ع) و زنده کردن سیره آن دو بزرگوار

منبع: مجلس بحارالانوار ج 44 ص 329

 

 

آسیب شناسی عزاداری و مجالس حسینی از دیدگاه پلیس

جنبش کربلا به عنوان یک نهضت مقدس مذهبی و یک حرکت سیاسی از نوع انقلابی آن پایدارترین جنبش سیاسی مذهبی، در فرهنگ سیاسی شیعه است. این جنبش حرکتی بود در جهت احیای ارزش های دین و ستیز با فساد، ستم، بدعت و خیانت. چنین بود که سرلوحه حرکت ها و سرمشق جنبش های بسیار قرار گرفت و امام حسین (ع) اسوه ای ماندگار گردید.

اما این رویداد بزرگ، از یک سوی به خاطر عشق ژرف و کران ناپیدایی که شیعیان به آفریننده حماسه آن دارند و از دیگر سوی به خاطر کینه و دشمنی امویان و هواداران و پیروان آنان که در درازای تاریخ با این حماسه انسان ساز و ستم سوز داشته و دارند بیش از هر رویدادی، گرفتار گردبادهای سهمگین خرافه و تحریف بوده و هست.

خوشبختانه عالمان آگاه پس از رویداد عاشورا چه در زمان حضور و چه در زمان غیبت در برابر فتنه بزرگ تحریف چهره عاشورا و عاشوراییان ایستادند. اینان در طول تاریخ پرفراز و نشیب اسلام با کسانی که بر آن بودند تا هدف امام حسین(ع) را وارونه جلوه داده و از این راه به هدف های شیطانی خود دست یابند به رویارویی جدی برخاستند.

عالمان آگاه و متعهد و راستین با اسوه قراردادن امامان علیه گردباد بنیان برافکن تحریف و بدعت گذاری ایستادند و با خطابه ها و نوشته های خود به شرح جزءجزء برنامه ها و هدف های امام حسین(ع) پرداختند و نگذاشتند جامعه، به ویژه جامعه شیعی در باتلاق این سیاهی فرو رود و با کنار گذاشتن مشعل هدایتی چون حسین (ع) در کنام ذلت گرفتار آید.

اگر نبود حرکت روشن گرانه آنان در درازای تاریخ اسلام اکنون با آن موج سهمگین علیه زیبایی و قداست امام حسین (ع) عاشورا مانند هزاران هزار پدیده و رویداد تاریخی و در گرد و غبار زمان گم شده بود. اینجاست که پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: » در هر قرنی کسان عادلی به پاسداری از دین برمی خیزند و تاویل باطل گرایان و تحریف غلوکنندگان و دروغ نادانان را از دین می زدایند، همانگونه که دم آهنگر مواد زائد آهن را از بین می برد.

قیام امام حسین(ع) در هر عصر و زمان و برای هر ملت و مردمی پیامی دارد، پیامی که هیچ گاه کهنه نمی شود. بشر همیشه به این پیام زنده و دگرگون کننده نیاز دارد؛ زیرا که سعادت و تعالی او در آن است؛ اما در شرایطی که همواره ستم پیشگان و استعمارگران خون آشام در تلاش بوده اند تا نقش عاشورا را کمرنگ نموده و بنیانش را براندازند ، مؤثرترین عاملی که می تواند آن را برای نسل های یحفظ نماید و به تعمیم آرمان های آن بپردازد، مراسم سوگواری امام حسین (ع) می باشد.

برپا داشتن مراسمی به یاد سیدالشهدا(ع) در ایام مختلف به ویژه دهه محرم و روز عاشورا که می تواند روشی برای احیای خط ائمه و تبیین مظلومیت آنان باشد و از سویی شیعیان و طالبان حق را به دور هم جمع نموده و مبانی تشیع را به آنها بیاموزد و جرأت مبارزه و روحیه ایثار و فداکاری برای حفظ اسلام به آنها دهد.تأکیدهای فراوان پیامبر اسلام(ص) و ائمه طاهرین(ع) به برپایی مراسم سوگواری نیز هم سو و هماهنگ با این اهداف عالیه بوده است.

نکته ای که از تمام روایات می توان دریافت، این است که ائمه طاهرین (ع)، به منظور حفظ واقعه کربلا و انتقال فرهنگ آن به نسل های آینده، برگزاری مراسم سوگواری ساده و بی آلایشی را توصیه می نمودند؛ اما متاسفانه با گذشت زمان و گسترش مذهب تشیع، این مراسم به پاره ای از آداب و رسوم قومی و ملی و سلایق فردی و جمعی ممزوج شد، که خود می تواند مانعی برای درک مناسب پیام عاشورا باشد. از این جهت بر تمام علمای راستین شریعت واجب است تا با کیاست خاصی در زدودن این گونه ممارست منفی از چهره عزاداری امام حسین تلاش کنند؛ زیرا بی شک اگر شیعه بتواند مکتب عاشورا را آن گونه که هست و بوده، به جهانیان معرفی کند، منبع الهام همه آزادی خواهان مبارزی خواهد شد که در پی الگوی راستین برای انقلاب و مبارزه با ستم اند.

به منظور انجام این رسالت راستین، بریکایک ما عزاداران حسینی لازم است که در راستای چند اقدام اساسی و تأثیرگذار، اهتمام مؤکد داشته باشیم :

- نکته نخست داشتن حساسیت و دقت در چگونگی عزاداری می باشد نوع و چگونگی عزاداری ما می تواند در تقویت و یا تضعیف عاشورا منشأ اثر باشد. در واقع اگر سوگواری ما بدون توجه به ماهیت اقداماتمان و بدون حساسیت نسبت به خرافه ها و تحریفات صورت بگیرد، ناخواسته موجبات تحریف و تضعیف و تقلیل حماسه عاشورا را فراهم نموده ایم و چهره ای دون شان و منزلت ابا عبدا... الحسین (ع) را به دیگران ارائه نموده ایم و مسلماً چنین نتیجه ای خواست و اراده محبان آن حضرت نیست. قمه زنی، زنجیر زنی باتیغ، انجام اعمال نامتعادل و اعمالی از این دست که فاقد ریشه های مذهبی و عرفانی است مسیر واقعی عاشورا و ماهیت آگاهی بخش آن را مخدوش می نماید و پرهیز و اجتناب از این اقدام نکته ای غیر قابل انکار می باشد و حتی آگاه سازی دیگران به تبعات مخرب و مخاطرات این اعمال خرافی نیز در شرایط کنونی که رسانه های بیگانه به دنبال خوراک رسانه ای خود جهت دروغ پراکنی و سیاه نمایی از اسلام عزیز می باشند، رسالتی عاشورایی است.

- همکاری و همیاری پلیس یاران محرم که در سال های اخیر به نحو شایسته ای، با نیروی انتظامی جهت برگزاری هرچه با شکوه تر و منظم تر ایام محرم همکاری داشته اند، می تواند به شکلی فراگیرتر و وسیع تر صورت گیرد تا نیروی انتظامی که همواره خدمت گزار مردم و عزاداران حسینی بوده است، بتواند محرم را به گونه ای مطلوب و به دور از خرافه ها و بدعت ها، سامان بخشد.البته ما انتظار داریم که عموم مردم و عزاداران مارا در استقرار نظم و جلوگیری از تحریفات و خرافه ها و بدعت ها یاری رسان باشند و بی تردید عشق به ابا عبد ا...(ع)عزاداران عزیز را به همکاری و همراهی در این خصوص ملزم می نماید.

- کاستی دیگری که متأسفانه در طول سالیان اخیر به شکلی ناآگاهانه و بعضاً شیطنت آمیز دامن زده می شود، همانگونه که پیش از این عنوان شد، استفاده از اشعار و مرثیه هایی است که فاقد وجاهت لازم می باشند و فارغ از حساسیت های مذهبی و بدون انطباق با وقایع عاشورا و واقعیت های تاریخی و همراه با تحریفاتی دروغین و آمیخته با مدح هایی غیر ضروری و اغراق شده، توسط  برخی مداحان و مرثیه سرایان مورد استفاده قرار می گیرد.

این در حالی است که چند سالی از برپایی کنگره شعر عاشورایی در کشور می گذرد و به رغم اشعار وزین و شایسته ارائه شده در این کنگره، هنوز هم متاسفانه شاهد ارائه همان اشعار تحریفی و غیرواقعی و بعضاً ناشایست از سوی برخی مداحان در ماه محرم می باشیم. بنابراین توصیه می گردد که مداحان و مرثیه سرایان که حب حسین (ع) گرمابخش نوایشان است، بیش از پیش در انتخاب مرثیه ها و اشعار دقت داشته باشند و ترجیحاً اشعار ارائه شده به کنگره شعر عاشورایی را جهت نوحه سرایی انتخاب نمایند تا ناخواسته بانی تحریف وقایع عاشورا نشوند و به صرف تحریک احساسات عزاداران، به اخبار و احادیث و اشعار کذب متوسل نشوند و بدانند که ستایش از این انوار طیبه توفیقی الهی است که به آنان عرضه گردیده است و پسندیده نیست که این توفیق را با الفاظ غیر واقعی و غلوآمیز آلوده نماییم.

- نکته دیگر که همواره یکی از ایرادات بوده است عدم توجه به حقوق شهروندان و تضییع حقوق دیگران در حین برگزاری مراسم ها می باشد به گونه ای که بعضاً شاهد شکوه ها و گلایه هایی از سوی مردم با مضمون اذیت و آزار ناخواسته توسط برخی بوده ایم. از یاد نبریم که فلسفه عاشورا و اقدام امام حسین(ع) احقاق حق بود و زیر پا گذاشتن حقوق دیگران به نام عزاداری برای عاشورا، با فلسفه عاشورا در تعارض است و باید بدانیم که رعایت حقوق دیگران یک معروف است و امر به آن وظیفه همه ماست و تضییع حقوق مردم یک منکر است و نهی از آن نیز بر ما واجب می باشد و این امر به معروف و نهی از منکر از انگیزه های اصلی قیام عاشورا توسط ابا عبدا... الحسین (ع) عنوان شده است و یکی از مصادیق این امر جلوگیری از اختلاط زنان و مردان به دلیل ازدحام جمعیت می باشد که باید نسبت به آن توجه داشت تا موجبات اذیت و آزار عزاداران فراهم نگردد و عزاداران نسبت به این موضوع دغدغه ای نداشته باشند.

- آن گونه که بارها توسط علما و واعظین و سخنرانان شنیده اید حضرت اباعبدا... الحسین(ع) در ظهر عاشورا و در سخت ترین شرایط نبرد از برپایی نماز غفلت ننمودند و اساساً اقامه نماز اول وقت را بر هر چیز مقدم دانستند و با این اقدام الهی خود درس شکوهمندی را به همه مسلمانان عالم و همه نسل ها و همه ما که امروز عزادار آن حضرت هستیم دادند و آن در اولویت دانستن فرایض و اجابت دین است، یعنی برپایی نماز اول وقت حتی در صحنه کارزار و نبرد از اوجب واجبات است و حال بر ما که به نام آن حضرت و در سوگ آن حضرت هستیم، شایسته نیست که نماز اول وقت در ظهر عاشورا را مغفول بگذاریم و به بهانه ادامه سوگواری، از نماز غفلت کنیم.

سخن پایانی

امروز نیروی انتظامی تمام توان خود را به کار گرفته تا با هر نوع ناامنی، فساد و بزهکاری و انحرافات و آسیب های اجتماعی مبارزه کند؛ ولی هیچ عقل سلیمی تصدیق نمی کند که این امر به تنهایی از عهده نیروی انتظامی برآید.

تا زمانی که تک تک اعضای جامعه به نقش و اهمیت خود در ایجاد و حفظ و نظم جامعه پی نبرند نمی توان انتظار جامعه کاملاً امن و سالم را داشت. بنابراین نظم عمومی، مشارکت همه جانبه مردم و اطاعت از قانون محور تامین امنیت است. دین اسلام توسعه فرهنگ و اخلاق را عامل بازدارنده از نابسامانی ها و ناهنجاری ها دانسته و تامین امنیت را وظیفه همگان اعلام کرده و در این راستا امر به معروف و نهی از منکر را از مهمترین اصول دانسته و در اینکه تامین امنیت به عهده چه کسانی است دو نیرو را دخیل کرده است.

الف: نیروی دینی و اخلاقی

ب: نیروی انتظامی

عملکرد هر دو نیرو در شکل گرفتن امنیت اجتماعی و پیشگیری از انحرافات اجتماعی نقش مهم و اساسی دارد که اولی در تربیت افراد و سوق دادن به نیکوکاری و پرهیز از جرم و جنایت و دومی در سرکوبی تبهکاران و جلوگیری از هرج و مرج و نابسامانی ها از مهمترین ارگان های تامین کننده امنیت اجتماعی هستند. تربیت دینی به عنوان مؤثرترین مکانیسم کنترل اجتماعی است چرا که اخلاق و رفتار نشأت گرفته از تعالیم مذهبی مانع بروز رفتارهای انحرافی می گردد؛ لذا از آنجایی که بهترین برنامه های تربیتی مبتنی بر امنیت اجتماعی در تعالیم دین اسلام و پیروی صحیح از ائمه اطهار(ع) وجود دارد؛ لذا انتظار می رود مبلغین دینی ضمن تحلیل موارد و نتایج مثبت آن بر جامعه موجب نشاط معنوی، ارزشی و فرهنگی در بین مساجد و هیئات محترم مذهبی گشته و از آنجایی که امروز فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت استقرار امنیت اجتماعی و ملی کشور بهترین آموزه های برگرفته از قرآن کریم و سنت معصومین(ع) است؛ لذا توصیه می شود در مساجد و تکایا و محافل عزاداری سیدالشهدا(ع)، با تحلیل مطالب فوق الاشاره، موارد به عنوان زیبنده ترین دستورهای رفتاری و عملی عزاداران معرفی گردد.

                               روابط عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان

 

 

شیطان و نمازگزار

مردی صبح زود از خواب بیدار شد تا نمازش را در مسجد بخواند. لباس پوشید و راهی خانه خدا شد. در راه مسجد، مرد زمین خورد و لباسهایش کثیف شد، او بلندشد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت. مرد لباس هایش را عوض کرد و دوباره راهی خانه خدا شد. در راه مسجد و در همان نقطه مجدداً زمین خورد! او دوباره بلند شد، خودش را پاک کرد و به خانه برگشت. یک بار دیگر لباس هایش را عوض کرد و راهی خانه خدا شد.

در راه مسجد، با مردی که چراغ در دست داشت، برخورد کرد و نامش را پرسید. مرد پاسخ داد: من دیدم شما در راه مسجد دو بار به زمین افتادید، از این رو چراغ آوردم تا بتوانم راهتان را روشن کنم.

مرد اول از او تشکر می کند و هر دو راهشان را به طرف مسجد ادامه می دهند. همین که به مسجد می رسند، مرد اول از مرد چراغ به دست درخواست می کند تا به مسجد وارد شود و با او نماز بخواند. مرد دوم از رفتن به داخل مسجد خودداری می کند. مرد اول درخواستش را دو بار دیگر تکرار می کند و مجدداً همان جواب را می شنود. مرد اول سوال می کند که چرا او نمی خواهد وارد مسجد شود و نماز بخواند. مرد دوم پاسخ می دهد: من شیطان هستم.مرد اول با شنیدن این جواب جا می خورد. شیطان در ادامه توضیح می دهد: من شما را در راه به مسجد دیدم و این من بودم که باعث زمین خوردن شما شدم. وقتی شما به خانه رفتید، خودتان را تمیزکردید و به راه مسجد برگشتید، خدا همه گناهان شما را بخشید. من برای بار دوم باعث زمین خوردن شما شدم و حتی آن هم شما را تشویق به ماندن در خانه نکرد، بلکه با اشتیاق بیشتر به راه مسجد برگشتید. به خاطر آن، خدا همه گناهان افراد خانواده ات را بخشید. من ترسیدم که اگر یکبار دیگر باعث زمین خوردن شما بشوم، آنگاه خدا گناهان افراد دهکده تان را هم ببخشد. بنابراین ترجیح دادم شما سالم به مسجد برسید.

                                                                   گردآورنده: حمیدرضا افشانی

 

 

افتتاح و بهره برداری مسجد علی بن ابیطالب (ع) میدان آیت ا... قاضی زاهدی

در مراسمی با حضور امام جمعه، فرماندار، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، خیرین و جمع کثیری از اهالی محل مسجد علی ابن ابیطالب (ع) واقع در میدان آیت ا... قاضی زاهدی گلپایگان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم گوهری از اعضای هیئت امنای این مسجد ضمن ارائه گزارشی مدعوین را در جریان ساخت و بهره برداری از این مسجد که در سه طبقه ساخته شده است قرار داد.

وی در قسمتی از گزارش خود ضمن تقدیر از حضور مسئولین در این مراسم اظهار داشت: زمین این مسجد به متراژ 730 مترمربع از سوی خیرین والامقام فرزندان مرحوم حاج علی امینی در سال 1385 اهدا گردید و با حضور آنان در محضر مرجع بزرگوار حضرت آیت ا... العظمی حاج شیخ لطف ا... صافی (مدظله العالی) اقدامات واگذاری آن انجام شد.

گوهری افزود: در ساخت این بنا با استفاده از مشاوران و معماران خبره در سه طبقه شامل: زیرزمین جهت حسینیه و آشپزخانه- طبقه همکف: مسجد و سه دهنه تجاری و طبقات دوم و سوم نیز در جهت ساخت درمانگاه خیریه علی ابن ابیطالب (ع) اقدام شود.

گوهری با اشاره به اینکه تمامی اقدام در جهت ساخت و بهره برداری از این بنای عظیم توسط خیرین و نیکوکاران بزرگوار صورت گرفته است، افزود: در مرحله اول ساخت این بنا زیرزمین آن جهت برگزاری نماز جماعت و جلسات مذهبی آماده گردید و طبقه همکف نیز با همت خیرین و نیکوکاران دنبال که آماده سازی آن تا امروز به طول انجامیده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه طبقه دوم و سوم جهت ساخت درمانگاه نیازمند همت خیرین والامقام و نیکوکاران جهت آماده سازی درمانگاه خیریه می باشد، شماره حساب 206165 صندوق تعاون اسلامی شعبه هفده تن را جهت اهدای هدایای نقدی خیرین اعلام کرد و افزود: برای ساخت و آماده سازی این بنا که حدود 2900 مترمربع زیربنا دارد بالغ بر 7 میلیارد ریال هزینه شده است که کل این هزینه از سوی خیرین والامقام و نیکوکاران بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیلی امام جمعه شهرستان نیز در سخنانی ضمن تقدیر از دست اندرکاران خیرین و هیئت امنای این مسجد که هم و غم خود را در جهت آماده سازی آن گذاشته اند، اظهار داشت: از همه کسانی که در ایجاد این بنای با عظمت، ماندگار و معنوی سنگ تمام گذاشته اند به ویژه افراد خیر و رأس آنان آقای طالاری که اصرار داشتند نامشان برده نشود هر چند نام بردن در این مواقع رضایت ایشان را نمی خواهد زیرا ما وظیفه داریم از این عزیز و اخوی گرانقدرشان و هیئت امنای این مسجد در جمع آوری کمک ها قدردانی کنیم.

وی در ادامه ضمن تجلیل از دیگر خیرین به ویژه واقف زمین فرزندان مرحوم حاج علی امینی اظهار امیدواری کرد، ثواب امور انجام گرفته در این مسجد به بانیان و خیرین آن برسد.

 

استقبال از برگزاری نمایشنامه بچه های پارک مینا

نمایشنامه هنری "بچه های پارک مینا"، کارگروه هنری باران که با نگاهی آموزشی، تربیتی به استفاده کودکان از محیط های بوستان، مخاطبان زیادی به ویژه در بین دانش آموزان پیدا کرد و استقبال نسبی را به همراه داشت با برگزاری مراسم اختتامیه که با حضور مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندرکاران پشت صحنه و اجرای این نمایشنامه به کار خود پایان داد.

این نمایشنامه که به کارگردانی کامران محسنی و تهیه کنندگی شرکت مدد گلپا طی 15 شب در تالار اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه رفت بازیگرانی چون: حجتی، حقیقت، علیرضا عبیری، یاوری، امیدی و شرافت در آن ایفای نقش داشتند.

علیرضا گوهری مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه ضمن تقدیر از عوامل برگزارکننده این نمایشنامه که توانست به گوشه ای از عدم توجه برخی کودکان و نونهالان در استفاده از گل کاری در بوستان ها و بازیگوشی آنان نگاه انتقادی داشته باشد رشد و پویایی جامعه کودکان را وجود جامعه ای بانشاط عنوان کرد.

در پایان مراسم اختتامیه این نمایشنامه که همراه با اجرای موفق علیرضا محرابی مجری توانمند برگزار شد، با اهدای جوایزی به برندگان مسابقه "سوال از متن نمایشنامه" و لوح و هدایا به عوامل اجرایی و بازیگران به پایان رسید.

 

شهید محمدحسن توسلی

فرزند: محمدحسین

تاریخ تولد: 8/8/1344

محل تولد: گلپایگان

تاریخ شهادت: 28/1/1366

محل شهادت: بانه

قسمتی از وصیت نامه شهید:

ای مردم ضمن اطاعت از مقام رهبری حمایت همیشگی خود را از ولی فقیه ادامه دهید، زیرا حمایت از او حمایت از ولی عصر (عج) می باشد، قرآن و ائمه اطهار را محکم نگهدارید که یادگار پیامبر (ص) و سفارش ایشان است، راه را بشناسید، هدف را شناسایی کنید، در پرتو شناخت عمل نمایید و جمهوری اسلامی را یاری دهید.

آگاه باشید ابرجنایتکاران شرق و غرب دست به هر عملی برای انحراف جوانان و بی اثر کردن روحیه تقوا و انقلاب می زنند، بیدار باشید، موضعگیری نمایید و بی تفاوت نباشید. برادران و خواهران شما را سفارش می کنم به شناخت هدف و حرکت در مسیر آن با رعایت تقوای الهی، قرآن بخوانید و تا حد امکان عمل نمایید و سعی در عمل به آن نمایید سعادت جاودانگی را بر زندگی دنیا ترجیح دهید و دنیا را مزرعه ای برای برداشت در آخرت انتخاب نمایید.

 

روش تربیتی مؤثر در مورد یک نوجوان، ممکن است برای نوجوان دیگر آسیب زا باشد.

                                  روابط عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان

 

تمامی سعی ما رساندن پیام است

سنت های 14 گانه انجمن معتادان گمنام

1) معتادان گمنام یک انجمن جهانی است و ما جزیی از کلی به مراتب عظیم تر از خود هستیم همانطور که ما برای پاک ماندن به حمایت یکدیگر و حفظ جلساتمان نیاز داریم گروه های ما نیز برای بقیای خود به پشتیبانی گروه های دیگر و حفظ انجمن نیاز دارند به همین خاطر ما منافع مشترکمان را مقدم بر خواسته ها و سلیقه های شخصی خود قرار داده و متحد با یکدیگر در مسیر هدف اصلیمان تلاش می کنیم " ما تنها برای خودمان کار نمی کنیم بلکه خدمات ما شامل حال کسانی که در آینده به ما خواهند پیوست نیز می شود"

2) ساختار انجمن ما همیشه خدماتی است. خدمتگزاران مورد اعتماد در NA مرجع تصمیم گیری نبوده بلکه مجری تصمیمات جمعی اعضا می باشند. انگیزه خدمت در خدمتگزاران ما عشق بلاعوض است نه حکومت کردن. ما در تصمیماتمان اصول روحانی را سرلوحه کار خود قرار داده و از خداوند مهربان راهنمایی می گیریم.

3) در معتادان گمنام برای عضویت هیچ شرط و شروطی وجود ندارد ما حق عضویتی دریافت نمی کنیم. معتادان را طبقه بندی نکرده و بهبودی را به رایگان ارائه می دهیم. اگر یک معتاد بخواهد که عضو انجمن معتادان گمنام باشد تنها چیزی که به آن نیاز دارد تمایل به قطع مصرف موادمخدر است.

4) گروه های ما در چگونگی رساندن پیام بهبودی و انتخاب فرمت برگزاری جلسات مستقل می باشند. این استقلال همراه با مسئولیت بوده و تا جایی است که بر روی گروه های دیگر، کل NA و جامعه تأثیر منفی نگذارد.

5) تنها هدف ما رساندن پیام بهبودی از اعتیاد به معتادان است و تمرکزمان بر روی بهبودی اعضا است. ما در امور شخصی، خانوادگی، شغلی و اعتقادی معتادان دخالتی نمی کنیم و اهداف دیگری مانند پرداختن به امور مالی، روش های درآمدزایی، سم زدایی و ... را دنبال نمی کنیم.

6) ما کاملاً مستقل هستیم و به هیچ سازمان دولتی و غیردولتی وابستگی نداریم. همکاری و تعامل ما با سازمان ها به دور از وابستگی و در راستای هدف اصلی ما می باشد. ما هیچ سازمانی را تأیید یا رد نمی کنیم در هیچ سازمان یا مؤسسه ای سرمایه گذاری نکرده و اجازه استفاده از نام خود را به آن ها نمی دهیم تا از مسیر هدف اصلی خود منحرف نشویم.

7) ما انجمن خودجوش و متکی به خود هستیم و هیچ نوع کمک مالی، بودجه، وقف یا هدیه ای از خارج دریافت نمی کنیم. سادگی و دوری از تجمل گرایی سمبل برنامه ما است رعایت این اصل باعث شده کمک های داوطلبانه اعضا، به خوبی منابع مالی مورد نیاز انجمن ما را تأمین کند. ما برای گردانندگی جلسات بهبودی، پانل های اطلاع رسانی و کارگاه های آموزشی از خدمتگزارانNA استفاده می کنیم.

8) برخورد ما با بیماری اعتیاد کاملاً غیرحرفه ای و واقع بینانه است. ما متخصص و حرفه ای نیستیم و در کار سم زدایی و ترک جسمانی دخالت نمی کنیم و هیچ گونه مرکز درمانی، مشاوره، کمپ یا بازپروری نداریم. برنامه ما از طریق کمک یک معتاد به معتاد دیگر که به رایگان و همراه با عشق و سپاس گزاری انجام می شود، کار می کند.

9) خدمات ما چرخشی است و سلسله مراتب سازمانی، رئیس و مرئوس نداریم. انجمن ما از طریق هم فکری و خرد جمعی اعضا که حاصل درخواست راهنمایی هر عضو از خداوند می باشد هدایت می شود.

10) انجمن معتادان گمنام کاملاً بی طرف بوده و به عقاید دیگران احترام می گذارد و هرگز وارد بحث ها و چالش های اجتماعی نمی شود. انجمن ما هیچ نظر یا عقیده ای در مورد مسایل مذهبی، سیاسی، علمی، روانشناسی و ... نداشته و هیچ گونه جهت گیری یا فعالیتی در این گونه مسایل انجام نمی دهد تا تمرکز خود را بر روی هدف اصلی اش از دست ندهد.

11) برنامه ما بر اساس جاذبه کار می کند و نیازی به تبلیغ ندارد. » بهترین جاذبه ما این است که در نوع خود موفقیم« تغییرات مثبت اعضای ما یکی از جاذبه های مؤثر برنامه ما است. NA یک انجمن سرّی و مخفی نیست بلکه یک انجمن شناخته شده، معتبر و خوشنام در سطح جهان می باشد. گمنامی هویت معنوی برنامه ما است و اعضا جهت حفظ خوشنامی NA از افشای نام فامیل خود، همچنین نمایش عکس و تصویرشان در سطح رسانه های جمعی خودداری می نمایند چون هیچ فردی چه داخل و چه خارج انجمن، نماینده معتادان گمنام نیست.

12) گمنامی به معنای بی ادعایی و خدمت فارغ از خود می باشد و تمام سنت ها و انجمن ما را در برمی گیرد. اصل گمنامی نشانگر ارزش معنوی کاری است که انجمن ما انجام می دهد.

انجمن معتادان گمنام یک برنامه ساده بهبودی از بیماری اعتیاد است و یک انجمن علمی، مذهبی، سیاسی و ... نیست. ما در NA یک مسلک یا مذهب خاصی را تعقیب نمی کنیم و در عین حال با هیچ مذهبی هم در تضاد نیستیم به همین دلیل است که هر معتادی که تمایل داشته باشد با هر مذهب، جنسیت، فرهنگ و ملیتی در سرتاسر جهان می تواند از موهبت بهبودی در انجمن معتادان گمنام بهره مند گردد. اگر ما می گوییم معتادان گمنام مذهبی نیست بدان معنا نمی باشد که اعضای ما مذهبی نیستند، ما در بهبودی در میابیم که چگونه می توانیم از مذهب خود در راستای دستیابی به یک زندگی روحانی استفاده کنیم. انجمن NA در مسایل مذهبی و شرعی اعضا هیچ گونه دخالتی نمی کند. NA یک حرفه، مرام، مکتب، ایدئولوژی و گرایش خاص نیست. NA یک برنامه ساده روزانه جهت پرهیز کامل از هرگونه موادمخدر و بهبودی از بیماری اعتیاد است آن هم به وسیله اصول روحانی که بسیار ساده و قابل فهم بیان شده و می توان آن را در زندگی روزمره بکار گرفت.

انجمن معتادان گمنام از سایر انجمن های دوازه قدمی دیگر کاملاً جدا است. صرف حضور اعضای ما در سایر انجمن ها دلیلی بر ارتباط ما با آن ها نمی باشد. آن ها زیر مجموعه ما نیستند و ما هیچ گونه ارتباط ساختاری با آن ها نداریم.

روابط عمومی انجمن معتادان گمنام

09162303206

 

 

تلخک

با فرا رسیدن ماه محرم، بین مردم و جوانان شور و حالی وجود دارد که گفتنش ناگفتنی است و باید از این بزرگوارانی که وقت خودشان را در مساجد و تکیه ها گذاشته اند، احسنت گفت.            

                                               اجر این عزیزان با سالار شهیدان

ای کاش بعضی از جوانان می دانستند آلودگی صوتی یعنی چه؟ هر چند صدای سیستم های ماشینهایشان را به جا و به موقع بلند کنند نه در موقع رانندگی و برای جلب توجه حتی اگر نوحه باشد.

ای کاش بعضی از جوانان موقع موتورسواری می دانستند که اگر اتفاقی برایشان رخ دهد جبران کردن بعضی از خسارات ناممکن است.

ای کاش وزارت بهداشت دلیل اینکه جلوی سوپرمارکت ها ذغال فله ای و بسته ای و همین طور فروش تنباکوی میوه ای است را به ما می گفتند تا حداقل بدانیم سوء تغذیه از کجا نشئت می گیرد و از کجا جوانان به سوی دود و مواد گرایش پیدا می کنند؟ این معضل نه تنها در شهر ما بلکه در اکثر شهرهای کشور وجود دارد، مسئول کیست؟ آیا وزارت معدن و صنعت نباید همکاری لازم را داشته باشند.

دوستدار سوپرمارکت های سالم نه ذغالی (تلخک)

کورش محسنی

 

شهاب الدین لاهوتی

شهاب الدین لاهوتی فرزند ملا محمد صرّاف، در سال 1290 شمسی در گلپایگان متولد گردید از کودکی با جثه کوچک و ظریف آثار ذکاوت و استعداد خدادادی به ویژه در حفظ اسامی- انساب و اشعار از او دیده شد به طوری که شاید 7-6 سال بیشتر نداشت که به علت جثه در نظر 4-3 ساله می آمد در تهارن در محافل خصوصی به تقلید وعاظ به منبر می رفت و همانند آنان روضه خوانی می کرد، کم کم شهرت شهاب به طبقات بالا و دربار قاجاریه رسید و مشتاقان تماشای جلسه روضه خوانی کودکی 4-3 ساله زیاد گردیدند، در نهایت در حرم شاهی هم شایع شد که روح بزرگان دین در جسم این کودک ظهور یافته است و بدین طریق او را بر روی متکا می نشانیدند ولی پایش به زمین نمی رسید و روضه می خواند و انعام فراوان از بانوان حرم دریافت می داشت.

رسد به خاطرم ایام روضه خوانی خویش

سخن پراکنی و طرز خوش زبانی خویش

ز وضع نیک و بد دور زندگانی خویش

زمان کودکی و موسم جوانی خویش

که روزگار گهی تلخ و گاه شیرین بود

همیشه شیوه ای این روزگار دون این بود

به کودکی که به منبر سخن سرا بودم

شنیده ای که چه می گفتم و کجا بودم

به قول بعضی هادی و رهنما بودم

به قول برخی از دین حق جدا بودم

خلاصه آنکه در این باب ماجراها بود

سخن ز من همه جا بین شیخ و ملا بود

بعدها وقتی 25 ساله شد در عدلیه گلپایگان مشغول کار گردید و چون مطالعه و خط و سواد کافی داشت کم کم کار وکالت عدلیه را پیشه خود کرد و در محاکم و محاکمات موفق بود و مراجعان فراوانی پیدا نمود مدتی بعد که از کار وکالت خسته شده بود،دفتر اسناد رسمی باز کرد و مشغول کار جدید شد و دفترش مجمع ادبا و اهل شعر و عرفان شده بود، بسیار خوش مشرب و خوش محضر بود وی برادر همسر مرحوم میرزا محمد اشراقی (اعتضاد) بود. اطلاعات حقوقی و ادبی او فوق العاده و حافظه ای در نهایت قدرت داشت با شعرای خوانساری مانند مرحوم بخشی خوانساری و با شعرای گلپایگان مانند اشراقی، معظمی- اعتماد پریشان و سایرین معاشر و به مبادلات شعری می پرداختند و یک مناظره بنام " خرس و خر" با بخشی خوانساری دارد که به طبع هم رسیده است.

قدرتمندان و زورگویان که از طرح لوایح حقوقی در عدلیه و از طنزها و نیش های شعری او دل خسته و آزرده بودند، در پی انتقام بودند تا بالاخره در تاریخ 1357/12/24 شبانه در منزل شخصی اش در خواب ناجوانمردانه او را به قتل رساندند و قاتل او رسماً معلوم نگردید گر چه گلپایگانی ها خود می دانند که جنایتکاران حرفه ای شهرستان چه کسانی هستند، مدفنش در گورستان عمومی قاضی زاهد گلپایگان است.

قصیده فلکیّه

فلک از جور و بیدادت مرا خونین جگر کردی

تو پنداری درین کردار بی جایت، هنر کردی

نمی گویم چه ها کردی که آگاهی ز کردارت

چه بازیها که در عالم تو با نوع بشر کردی

تو آدم را برون کردی ز جنت لخت و عریانش

تو ابلیس لعین را بهر اغوایش خبر کردی

تو کردی مبتلای هجر یوسف، پیر کنعان را

زلیخا را تو اندر عشق یوسف خون جگر کردی

تو وامق را نمودی واله و شیدای عذرایش

تو او را در جهان در عشق عذرایش سهرکردی

تو اندر عشق لیلی کرده ای دیوانه مجنون را

تو حرف ناصحین را پیش مجنون بی اثر کردی

تمام عشق بازیها و شورش های عالم را

تو هستی باعث و در بین مردم شور و شر کردی

نکردی اکتفا تنها به این اعمال بیجایت

نظیر آنچه گفتم، در جهان بی حد و مر کردی

یکی را کرده ای رنجور و بیمار از پریشانی

میان گلخن حمام، خاکستر به سر کردی

یکی را داده ای در قصر و ویلا مسکن و مأوا

کنارش دلبری شیرین به عزت مستقر کردی

یکی را داده ای سیم و زر بسیار در عالم

یکی را خون دل از دیده بر دامان گهر کردی

یکی را پشت دل بنشانده ای با دلبری رعنا

یکی را کرده ای حمال و بارش مثل خر کردی

اگر دیدی فقیر را دچار روزگاری بد

به جای آن که احسانش کنی، بد را بتر کردی

شده تحریک از کردارت احساسات " لاهوتی"

زبان آتشینم را به تندی شعله ور کردی

تو سفّاکی و بیباکی، به خون ریزی چو ضحاکی

که خون صد هزاران بی گناهان را هدر کردی

تو از بی قوتی و سرما بکشتی صد هزاران را

به نازم ضرب دستت، واقعاً شق القمر کردی

ندانم از چه رو با مردم دانا تو در جنگی

که آنها را برای لقمه نانی، در بدر کردی

اگر تیری رها شد، غفلتاً بر مردم دنیا

برای حفظ نادان، جان دانا را سپر کردی

تو با دونان بی ایمان ثروتمند هم جنسی

که همراهی، تو با آنها و از ماها حذر کردی

ندارم شکوه از وضع خودم زیرا که می بینم

مرا مانند درویشان به فقرم مفتخر کردی

نه آخر صاحب عقلم متاع من بود فضلم

چه باک ار کیسه ما را تهی از سیم و زر کردی

تو پنداری که با من دشمنی کردی نمی دانی

که در این کشمکش هایت مرا صاحب نظر کردی

اگر دارای عنوانم و یا مشهور ایرانم

همی دانم که با من دشمنی طور دگر کردی

منم دارای روحی پاک و نورانی بود قلبم

تو روحاً نیتم را از نظرها مستتر کردی

برای آن که گفتم ای فلک از جور و بیدادت

به فضل و دانشم در این قصیده مشتهر کردی

به قول سینه چاکی بذله گو اعمال منهیّه

تو با نوع بشر هر روز و شب با نیشتر کردی

ملاک و مدرک اعمال زشتت را نمی دانم

مرا در کشف آن در بحر فکرت غوطه ور کردی

خطا گفتم چه دقت می کنم در وضع این عالم

مرا از آن جهت در آنچه می گفتم پکر کردی

که می بینم کواکب وضع سیار و ثوابت را

فصول و روز و شب را بر مداری مستمر کردی

زمین و آسمان، خورشید و ماه و ابر و بادت را

به ترتیبی منظم بهر کاری کارگر کردی

یقینم شد که معلولات عالم علتی دارد

که آن را منتسب، گه بر قضا گه بر قدر کردی

خلاف آنچه گفتم ای فلک از مشی رفتارت

تو در کار جهان و وضع این عالم هنر کردی

اگر دیوانگی کردم و یا پر چانگی کردم

همه گویند " لاهوتی" سخن را مختصر کردی

شرح احوال شاعر و زندگینامه او را باید در دفتری دیگر نگاشت. وی با شاعران معاصر خود مسابقات شعری فراوانی داشته است از جمله با یوسف بخشی خوانساری و اعتماد پریشان و امیری معظمی و میرزا محمد اشراقی که انشاءا... به زودی به طبع خواهد رسید.

 

سیمای فرزانگان گلپایگان (17)

                                                                  " سعید نخعی گلپایگانی "

 قسمت دوم:

زندگی نامه عالم فرزانه آیت ا... حاج سید ابوطالب محمودی گلپایگانی(ره)

4) فعالیت های سیاسی و حمایت از انقلاب

آیت ا... محمودی از جمله چهره های شاخصی بود که در مواقع لازم در قبل و بعد از انقلاب با قلم، قدم و زبان، حمایت خود را از انقلاب و رهبری آن ابراز می داشت، ایشان علاوه بر این که از دیدگاه اقتصادی قویی برخوردار بود و در این زمینه صاحب نظر به شمار می رفت و نظرات سازنده ای در طول مسئولیت های خود در امور اقتصادی ارائه دادند، از نظر سیاسی هم ید طولایی داشت، صاحب تدبیر و سیاست بود، در اینجا به قسمتی از این فعالیت ها ی سیاسی ایشان در قبل و بعد از انقلاب اشاره می کنیم.

الف ) امضای اعلامیه جمعی از روحانیون تهران در محکومیت کشتار مردم بی گناه تبریز .

ب ) امضای اعلامیه جمعی از روحانیون تهران در پاسخ به

بیانیه مسئولان شرکت نفت آبادان، مورخ 7/10 /1357

ج ) نمایندگی مجلس شورای اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به علت نابسامانی وضعیت فرهنگی گلپایگان بنا به امر مرحوم آیت ا... گلپایگانی وتقاضای مردم، کاندیدای نمایندگی مردم گلپایگان و خوانسار شد و مدت سه دوره از سال 1358 تا 1370 نمایندگی این دو شهرستان را برعهده گرفت و در این مدت خدمات شایانی را به این دو شهرستان ارائه دادند.

د ) امامت جمعه شهرستان گلپایگان

ایشان ضمن تصدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی از طرف حضرت امام خمینی (ره) برای مدت چهار سال به امامت جمعه شهرستان گلپایگان منصوب گردیدند و در ظرف این مدت هر هفته به شهرستان عزیمت می نمودند و ضمن اقامه نمازجمعه، مشکلات فرهنگی و نابسامانی که در این زمینه وجود داشت را سامان داده و مشکلات را حل نمودند.

ه ) نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه اراک

در شهریور 1371 از طرف مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... خامنه ای (مد ظله العالی) به عنوان نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک منصوب شدند و ضمن اقامه نماز جمعه به فعالیت های اجتماعی و ترویج اسلام ناب محمدی و هدایت دینی و انقلابی مردم آن دیارپرداخت به گونه ای که زبانزد عام و خاص گردید وتا پایان زندگی بر این سمت بود.

متن حکم مقام معظم رهبری                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

" بسم الله الرحمن الرحیم "

الحمدلله رب العالمین والصلاة و السلام علی سیدنا محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین ارواحنا فداه ، و بعد نظر به اینکه آیت ا... آقای حاج شیخ ابوالفضل خوانساری دام بقائه‌ الشریف از امامت جمعه اراک استعفاء و کناره‌ گیری نموده‌اند، ضمن تشکر و قدردانی نسبت به زحمات و خدمات ایشان چه در محراب و منبر جمعه و چه در امور مربوط به دوران جنگ تحمیلی و چه در احداث بنیانهای فرهنگی و درمانی و غیر ذلک، جناب حجت الاسلام آقای حاج سید ابوطالب محمودی گلپایگانی دامت‌ افاضاته را به نمایندگی خود و امامت جمعه اراک منصوب مینمایم تا به فضل و توفیق الهی به وظایف مهم اسلامی و اجتماعی خود بپردازند. ایشان همچنین مجازند در تصدی امور حسبیه و اخذ وجوه شرعیه و صرف آن در مصارف مقرره و لازم است نصف  سهمین مبارکین را نزد اینجانب برای صرف در حوزه‌های مقدسه علمیه ارسال کنند و در جمیع موارد ایشان را توصیه میکنم به آنچه سلف صالح ما بدان توصیه کرده‌اند یعنی رعایت تقوی و اجتناب از هوی و تمسک به احتیاط  در امور دین و دنیا.

والسلام علیه و علی اخواننا المؤمنین و رحمةالله وبرکاته

                                       بتاریخ بیست و سوم ربیع المولود 1413

                                                   سیدعلی خامنه‌ ای

( به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری )

و ) حفظ انقلاب و ارزش های آن

این عالم اندیشمند درباره ضرورت و اهمیت حفظ انقلاب و دستاوردهای آن، سخنان زیادی ایراد کرده است. در اینجا، از باب نمونه متن سخنرانی قبل از دستور وی را در مجلس شورای اسلامی درتاریخ 29/9/1360 مشروحاً ذکر می کنیم .

"بسم الله الرحمن الرحیم ؛ وَ لَولا دَفْعُ اللهِ النَّاسَ بَعضَهُم بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الارض  سلام بر ملت شریف ایران، سلام بر مبارزین و مجاهدین در راه حق و علیه کفر و شرک جهانی ، سلام بر شهدا و کسانی که با خون خود درخت اسلام و استقلال ایران را آبیاری کردند و آن را به ثمر رساندند و سلام بر امام عزیز، رهبر کبیر انقلاب و پیشوای ملت مسلمان ایران و سایر مستضعفان جهان، عرض می کنم که ویژگی انقلاب ما چند چیز است که به طور فشرده به سمع ملت شریف ایران می رسد: اول این که دوست و دشمن می دانند که انقلاب ما متکی به قدرتی جز نیروی ایمان به خدا و اسلام و ملت نبوده و این چیزی است که در انقلابات جهان بی سابقه است. دوم این که محور حرکت در انقلاب، اساسش بر اسلام بوده ولو این که مقاصد دیگر هم به تبع حکومت اسلامی برای ملت بود. سوم این که رهبرش مردی دانا، توانا، عالمی فقیه، متکلم و فیلسوفی عارف بود که در شخصیتش نه تنها دوستان، بلکه همه دشمنان اتفاق کلمه دارند؛ مردی که از دنیا گسسته است و برای دنیا پشیزی قائل نبوده و نیست و جز برای بقای اسلام و رفاه ملت و از بین رفتن زنجیرهای استعمار و استبداد و استثمار هدف دیگری ندارد. چهارم این که انقلاب ما، جامعه را از یک حالت خمودی و حالت شهوی و حالت مصرفی به یک جامعه مبارز، آگاه و در حال حرکت در آورد. و واقعاً اسلام عزیز را به رهبری امام زنده کرد و حماسه هایی را که در صدر اسلام به وجود آمده بود و در تاریخ ثبت شده بود و خواندن و باور کردنش مخصوصاً برای عده ای مشکل بود، ملموس کرد. جامعه ما آن چنان متحول شد که می بینیم مرگ را بر زندگی و شهادت را بر لذت ، و ایثار را بر مال اندوزی ترجیح می دهند و تمام مظاهر مادی را زیر پا نهاده و معنویت زنده شد؛ آن چنان زنده شد که همین جوانانی که در کنار خیابان ها بعضی از آن ها به آلودگی ها آلوده بودند، الآن در جبهه های جنگ شهادت را بر زندگی ترجیح می دهند، و شب ها در سنگرها نماز شب می خوانند و حمله خود را به نام ابی عبدالله الحسین علیه السلام شروع می کنند و روی زمین مینگذاری شده دشمن می روند تا جاده را برای رزمندگان بعدی صاف کنند و بتوانند رزمندگان نقشه های حمله خود را اجرا کنند. پنجم این که انقلاب ما نشان داد که ابرقدرت ها بت خیالی بیشتر نیستند و ملت های ضعیف می توانند با آن ها مبارزه کنند. ششم این که انقلاب ما، محاسبات سیاستمداران دنیا را به طور کلی به هم ریخت و الآن نه تنها ایران بلکه ملت های دیگر جهان، مستضعفین جهان در فکر مبارزه با ابرقدرت ها افتاده‌اند و در این راه قدم هایی کم و بیش برداشته اند و این، اول سخن است و باش تا صبح دولتش بدمد. "

در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت حفظ انقلاب فرموده‌اند: » ملت ایران باید بیشتر و بهتر بداند که به هر قیمت و با هر پیشامد و با هر سختی و فشار چاره ای ندارد جز این که انقلاب را حفظ کند؛ چرا که اگر این انقلاب حفظ نشود، بردگی شدیدتر از بردگی اول است. به ما هیچ گونه رحم نخواهند کرد و تمام نیروهای ما را از بین خواهند برد. نه تنها معادن ما را می برند، بلکه هر کسی که بعد از این انقلاب بخواهد چیزی بگوید امکان زندگی برای او غیر میسور خواهد بود. پس بنابراین قطع نظر و از وظایف الهی و دینی که خدا از ما می خواهد، اگر روی محاسبات دنیوی و سیاسی دنیا هم حساب کنیم، چاره ای جز حفظ این انقلاب به هر قیمت نخواهیم داشت.«

                                                                                          (ادامه دارد... )

منابع : ر. ک :

1) دانشمندان گلپایگان ، ج ، 2 ،ص 13

 2 ) سایت دانشنامه اسلامی

 3 ) پایگاه اطلاع رسانی حوزه.

توجه : شرح احوال این عالم فرزانه و دیگرعلمای گلپایگان را که تاکنون در هفته نامه صدای گلپایگان منتشرشده و همچنین دیگر مقالات منتشره از مؤلف را به همراه تصاویر فرزانگان شهرستان در وبلاگ شخصی با عنوان "سعید نخعی گلپایگانی" می توانید مشاهده کنید.

 

 

فرهنگ ، نظم ، قانون 

استاد علی اکبر جعفری

به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه بر نگذرد

نظم اجتماعی بیان کننده خواسته ها و توقعات اساسی زندگی اجتماعی است. هر جامعه ای با هر نوع عقاید، سنت ها، آداب و رسوم، بینش سیاسی و یا هر سیستم حکومتی نیازمند نظم و ترتیب خاصی برای اداره خویش است.

حتی جوامع اولیه نیز دارای نظم اجتماعی بوده اند، کما اینکه جنبه طبیعی این نظم را نمی توان نادیده گرفت. در ان جامعه ها این نظم به طور خود بخودی ایجاد شده است. اما با توجه به پیچیدگی جوامع کنونی، این جامعه ها نیازمند قوانینی هستند که این نظم را ایجاد و برقرار کنند.

نمونه ای از نظم و قانون گرایی

در دنیای مدرن، مسائل اجتماعی، فرهنگی، اداری، اقتصادی، سیستم داد و ستد و بانکداری و... با گذشته یکسان نیست و تفاوتی اشکار دارد. با پیشرفت دانش فناوری در عصر ارتباطات، جامعه به قوانین و مقررات جدیدی برای تأمین نظم احتیاج دارد.

لازم به یادآوری است که آداب و رسوم و سنت های قومی هر جامعه ای به تنهایی تأمین کننده نظم اجتماعی نیستند، اما اهمیت هر یک برحسب وابستگی آنها به جامعه غیر قابل انکار است.

بنابراین: قانون، مجموعه ای از دستورالعمل هاست و به عنوان میانجی در پیوند های اجتماعی بین مردم عمل می کند.

به عبارت دیگر: قانون تنظیم کننده رفتار انسان ها در تعامل با یکدیگر است.

بسیاری از افراد جامعه به دلیل عدم آموزش اصولی و تربیت غلط به قانون شکنی و بی نظمی عادت کرده اند و ترک این عادت زشت و مخرّب برای آنان دشوار و گاهی ناممکن است.

آنچه که امروزه در کمال ناباوری بیش از اعتیاد به مواد مخدّر، جامعه را به شدت تهدید کرده و به سوی سقوط و ناهنجاری پیش می برد، اعتیاد به قانون گریزی و به تبع آن دروغ گویی است. بی جهت نیست که داریوش کبیر- پادشاه هخامنشی - دعا می کند که :

پروردگارا! کشور ایران را از دروغ گویی، جنگ و قحط سالی محافظت بفرما.

در تفکر این افراد، قانون برای شکستن و نظم برای از بین بردن، تدوین و ایجاد شده است.

مظاهر فرهنگ، ادب اجتماعی، نظم، احترام به قانون و حقوق دیگران در یک جامعه چیست؟

به عبارت دیگر وقتی به شهری وارد می شویم،چه پدیده هایی نشانه فرهنگ و تمدّن اهالی آن شهر است؟

آری! زیبایی شهر، پارک ها و فضای سبز،چراغ های الوان، خیابان ها و کوچه های تمیز و...در درجه اول نظر هر بیننده ای را جلب می کند که البته در جای خود ضروری و کوشش مسئولین در این راستا قابل تقدیر و سپاس گذاری است، اما :

یک نظاره گر آگاه، دقیق و نکته سنج از ورای این زیبایی ها به رفتار و عملکرد ساکنان آن شهر در احترام به قانون، عدم تجاوز به حقوق دیگران، روحیه گذشت و فداکاری، رعایت ادب در مکالمه و سخن گفتن، عدم خشونت، نظام آموزشی پویا، فرهنگ رانندگی و...چشم دوخته و توجه دارد.

به شوخی بیشتر شبیه است اگر بخواهیم پیوندی را بین فرهنگ غنی و تمدّن درخشان ایران زمین با فرهنگ رانندگی خویش برقرار کنیم.

رعایت نکردن انضباط در فرهنگ رانندگی ریشه در عوامل گوناگون دارد. از جمله : نبودن آموزش مناسب، نهادینه نشدن احترام به حقوق دیگران، نداشتن روحیه گذشت و شکیبایی، خودخواهی و فردگرایی و ترجیح دادن منافع خود بر منافع دیگران و اخلاق نامناسب و از همه مهم تر سکوت در مقابل ناهنجاری ها.

دنیا سرشار از زشتی هاست، نه فقط بخاطر ادم های بد، بلکه بخاطر سکوت انسان های خوب.

 مقدمتاً باید بگویم که :

نویسنده مراتب قدردانی، ادب و فروتنی و سپاس گزاری خود را نسبت به رانندگان گرانقدر وسائط نقلیه ( اعمّ از ماشین و موتور ) و عابران پیاده ای که با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و احترام به حقوق دیگران، صحنه هایی از اخلاق و تربیت و نظمو و قانون مداری را به نمایش می گذارند، ابراز می دارم. این عزیزان عملاً معلمین اخلاق و جلوه هایی از شکوه انسانیت اند.

از همشهری های عزیزی که به دلیل ناآگاهی و بی توجهی از نظم و قانون پیروی نمی کنند، می پرسم :

آیا عبور از چراغ قرمز، رعایت نکردن حق عبور عابرین پیاده در قسمت های خط کشی شده، بوق زدن هنگام خداحافظی مهمانی های شبانه، عبور غیر مجاز از خیابان ها و کوچه های یک طرفه در شأن شماست؟

آیا پارک کردن ماشین در پیاده رو ها، روی پل ها و دقیقاً در مقابل خطوط عابرین پیاده زیبنده شماست؟

آیا می دانید هزینه سنگ فرش های پیاده رو های شهر با پول عوارض نوسازی مردم از جمله کارگران و کشاورزان زحمتکش که نه ماشین دارند و نه موتور تأمین می شود؟

آیا در منزلت و مقام یک شهروند گلپایگانی است که برای تخلیه بار، کامیون را از روی پل به داخل پیاده رو هدایت کند و سبب تخریب سنگ فرش پیاده رو شود؟

آیا پیاده رو های شهر پیست موتور سوارانی است که هیچ قانونی را برنمی تابند و بدون توجه به عابرین می رانند و بعضی از آنان با نگاه های خشن و طلبکارانه ی خود، زنان، مردان، کودکان و سالخوردگان را می نگرند که چرا کنار نمی روند؟

آیا تجاوز به حقوق دیگران حق قانونی! ماست. ایا توجه داریم که خداوند هرگز حق الناس را نمی بخشد مگر با رضایت صاحبان حق؟ چگونه رضایت صاحبان حق را که همه شهروندان هستند به دست می آوریم؟

مسلّم است که همه ما لااقل در گفتار، خود را شیعه مولای متقیان، علی (ع) می دانیم.

آیا شیعه علی (ع) بودن فقط علی علی گفتن و به سر زدن است یا پیروی از توصیه ها و رفتار آن بزرگوار که فرمود :

" شما را به نظم در امور و پرهیزگاری سفارش می کنم ".

"در یک جامعه مدرن و نوین شهری حرکت بین خطوط، رعایت حق تقدم عابرین پیاده، توقف پشت چراغ قرمز و دیگر مقررات راهنمایی و رانندگی ارزش و هنجار محسوب می شود و بی توجهی به آن نتیجه ای نخواهد داشت جز قربانی و تلفات 10000 نفری سالانه در جاده ها که البته سکوی اول این مقام در اختیار ایران ماست.( روزنامه جام جم ) "

تنها قربانیان بی مبالاتی و بی نظمی ما، انسان ها نیستند؛ بلکه کف خیابان قربانی مهم تری دارد که آن هم " اخلاق، "فضیلت" و" فرهنگ " ماست.

در سال 1352 که برای مداوا و معالجه چشم به اروپا سفر کردم.با مناظر زیر روبرو شدم.

1.وقتی چراغ راهنما قرمز شد، سگی روی دو دست در حالت نیم خیز به چراغ خیره شده بود و زمانی که چراغ سبز شد سرش را پایین انداخت و با آرامش از عرض خیابان گذشت؛ زیرا حس کرده بود که رانندگان هرگز به حقوق او تجاوز نمی کنند.

2.نابینایی همراه با سگ راهنمایش به اتوبان رسید. سگ روی پاهایش بلند شد و چراغ را برای رانندگان قرمز کرد. تمام ماشین ها توقف کردند. نابینا و سگ از خیابان عبور کردند. سگ در آن طرف خیابان مجدداً چراغ را سبز کرد و ماشین ها به حرکت خود ادامه دادند.

در گفتاری به علت ها و ریشه یابی این بی نظمی ها و قانون شکنی ها خواهیم پرداخت.

 این هم یک انشای طنزآمیز از زبان یک دانش آموز :

و سخن آخر:

چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما             

مردم گلپایگان جان من و جان شما

همچو ساغر بر لبم لبخند و در دل آتش است    

هر زمان بینم غمی در عمق چشمان شما

زآنچه دانستم ز علم و معرفت در زندگی        

ارمغانی ساختم بهر جوانان شما

از خدا خواهم که تا وقت اجل اندر کلاس         

آنچه می دانم کنم تقدیم طفلان شما

چاره درماندگی ها کسب علم و دانش است       

با چکاوک نغمه سر دادم به بستان شما

چون که حق تلخ است با شیرین زبانی گفته ام    

گر قبول افتد در افکار درخشان شما

 

   

                             ظهور فرهنگ در مذاکرات هسته ای

دیپلماسی ایرانی از زیر درخت سیب در نوفل لوشاتو تا بالکن هتل کوبورگ وین

ما همه در راه صبح روشنیم              

وز پی تاریخ آن سو می رویم

سیر ما سازنده تاریخ ماست              

سیر تاریخی کجا از ما جداست

چون دوان با شوق و آگاهی رویم      

راه تاریخی خود کوته کنیم

آفتاب زندگی تابنده باد                    

روی ما بر طلعت آینده باد

»شادروان دکتر امیر حسین آریان پور«

تاریخ نشان می دهد که فرهنگ و تمدن ایران از کهن ترین، ریشه دارترین و بالنده ترین فرهنگ ها و تمدن هاست. ایران تنها نام یک سرزمین نیست، بلکه نام اندیشه، تاریخ و فرهنگی است که بر تمدن بشری تاثیر گذار بوده است.

هویت ایرانی براساس بنیادهای فرهنگی و علمی و پیوند موزون میان اسلام و تمدن کهن ایران شکل گرفته است. مردم ایران در طول زمان علاوه بر ارج نهادن به فرهنگ بومی در تعامل با سایر فرهنگ ها قرار گرفتند و به جای تقلید کورکورانه با اقتباس خلاقانه باعث شدند دائما خون تازه ای در رگ های فرهنگ ایرانی جاری گردیده و هرگز به صورت راکد باقی نماند. همین اقتباس خلاق، فرهنگ ایرانی را در جهت تطبیق با شرایط جدید سوق داده است. جالب این که حتی با خشن ترین و نامهربان ترین قوم (مغول) اگرچه در ابتدا برخوردی خصمانه داشته، ولی پس از آن سعی نموده است که این قوم را در قلمرو فرهنگی خود جذب نماید.

اگرچه یورش اسکندر و مغولان، تاریخ و فرهنگ ایران را در مقاطعی دچار رخوت، رکود و سستی کرد، اما فرهنگ و بن مایه های تمدن ایران آن قدر پربار بود که از این اقوام ویرانگر، مردمانی فرهنگ دوست و شیفته آداب و رسوم ایرانی ساخت.

اعراب نیز که وارد خاک ایران گردیدند، پس از مدتی متأثر از فرهنگ ایرانی شدند. پس از ورود اسلام به ایران اندیشمندان ایرانی ، زبان عربی را به کار گرفتند و عملی را که در خور یک ملت زنده است، انجام دادند و بدین سان با سقوط ساسانیان و ورود اعراب "امپراتوری سیاسی" را به "امپراتوری فرهنگی" تبدیل نمودند. در زمینه های مختلف علمی و عملی نگارش به زبان عربی آغاز گشت و از این طریق ایرانیان در ابراز وجود، بر سایر اقوام فتح شده از جمله خود عرب ها پیشی گرفتند و زبان عربی به کمک ایرانیان ، زبان علمی زمان شد.

استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران آورده است: ایرانیان بیش از هر ملت دیگر نیروهای خود را در اختیار اسلام قرار دادند و بیش از هر ملت دیگر در این راه صمیمیت و اخلاص نشان دادند. در این دو جهت هیچ ملتی به پای ایرانیان نمی رسد. (حتی خود ملت عرب که دین اسلام در میان آنها ظهور کرد)  به همان نسبت که اسلام یک دین همه جانبه است و بر جنبه های گوناگون زندگی بشری سیطره دارد، خدمات ایرانیان نیز گسترده و همه سویه است و در زمینه های گوناگون صورت گرفته است.

فرهنگ ایران از دیرباز تاکنون هم تأثیر گذار و هم تأثیر پذیر بوده است. وقتی اسلام را جذب می کند به آن بعد جهانی می بخشد و آن را از وابستگی خارج می سازد و با همین بعد جهانی خودش به عنوان مبلغ اسلام در سراسر جهان وارد می شود.

در جریان انقلاب اسلامی ایران باز فرهنگ ایرانی یا به تعبیر میشل فوکو"، روح ایرانی است که تمنای ظهور داشت و در برابر دشمن سرتا پا مسلح رژیم شاه، پندار، گفتار و برهان خود را با اجتناب از جنگ شهری و خشونت خیابانی پیش برد.

امام خمینی (ره) به راستی بیانگر این فرهنگ بود که هیچگاه بر طبل جنگ نکوبید و در برابر مبارزه جویی مسلحانه و مخالفت با این منطق، مشی بیانیه نویسی و توزیع نوارهای سخنرانی خود را پیش گرفت. امام اگر به گفتار نظامی و پندار جنگ طلبی در برابر رژیم مسلح شاه معتقد بود، قرارگاه خود را مانند ملاعمرها یا چریک های مدرن در کوه ها یا جنگل هایی در مرزهای ایران بر پا می کرد نه در حومه پاریس.

نوفل لوشاتو در فرانسه برای امام قرارگاه مرکز رسانه ای جهان بود. امام می خواست با جهان سخن بگوید و برهان و استدلال خود را بیان کند. به همین دلیل خاکریز نخست امام صف خبرنگاران بود نه خاکریزهای خاکی و سنگر خیل پلیس ها و سربازان نظامی ، برای امام قلمرو مبارزه، فضای برهانی و گفتار استدلالی بود. امام می خواست سنگر خود را در پشت مرزهای ذهنی و عقلی زمانه بنا کند و سلاحش چیزی نبود جز همان پندار حکیمانه و گفتار نرم که تا "حکمت متعالیه صدرایی " امتداد یافته بود.

پیروزی اخیر و تاریخی ایران در مذاکرات هسته ای نیز ظهور دوباره همان فرهنگ ایرانی است، همان پندار عقلانی و گفتار برهانی که امام قرارگاه آن را در نوفل لوشاتو بنا نهاد و دیپلماسی »زیر درخت سیبی« امام در نوفل لوشاتو تا »دیپلماسی بالکنی« هتل کوبورگ وین ادامه یافت.

معنای پنهان جمله ماندگار دکتر ظریف خطاب به »فدریکا موگرینی« مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در طی مذاکرات هسته ای مبنی بر این که »شما هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید« ، این است که ایرانی ها در تاریخ چندهزار ساله خویش از این تهدیدات بسیار شنیده اند و حمله های فراوانی را تجربه کرده اند، اما در نهایت تهدیدها را به فرصت تبدیل نموده و پا برجا و سربلند در میانه میدان ایستاده اند. این سخن بیش از همه توجه به تاریخ و تاکید بر فرهنگ و آیین این مرز و بوم دارد که قدرت نظامی در برابر آن خیلی کوچک است و در عمل ، مهاجمان بزرگ تاریخ را نیز به زانو در آورد، تربیت کرد و به خادم و خادمین فرهنگ و تمدن ایران بدل ساخت. فرهنگ و اندیشه ، بخش بارز هنر ایرانی است و سیاست و دیپلماسی در صورتی موفق است که براین بنیادهای فکری و فرهنگی تاکید داشته باشد.

مگر نه این است که در همه عالم، ایران را با هویت فرهنگی و ادبیات فاخر عرفانی و سینمای اخلاقی و آثار تجسمی گرانسنگ و ... می شناسند؟ اگر روزنامه کثیرالانتشار و معتبر" گاردین" برای نخستین بار در تاریخ 94 ساله پس از توفیق مذاکرات به خط و زبان فارسی سرمقاله ای با عنوان :»توافق هسته ای ایران، پیروزی دیپلماسی« می نویسد، نشانه غلبه فرهنگ بر نظامی گری است.

در طی مراحل پایانی مذاکرات، بالکن هتل قدیمی کوبورگ، تبدیل به رسانه شد و توئیت و فیلم و فیس بوک دکتر ظریف در بالاترین حد متون رسانه ای خوانده و دیده شد. از هر کنش و واکنش مذاکره کنندگان هفت کشور، خوانشی صورت گرفت و »حوزه عمومی« وسعتی به اندازه »فضای عموم رسانه ای« یافت. آنچه در این مذاکرات حائز اهمیت بود، پیدایش زمینه و چرخش گفتمانی است که در سطح افکار عمومی و فرهنگ سیاسی هم در مقیاس ملی و هم در مقیاس بین المللی ظاهر شده است. گفتمانی که بر مدار" گفت و گو و مذاکره" می چرخد و صلح را بر جنگ و تفاهم را بر منازعه ترجیح می دهد.

اثبات کارآمدی و فایده مندی منطق »گفت و گو و مذاکره« در جهانی که رنجور از زخم خشونت و زور سازمان یافته است کاری بود کارستان و باید به این روش و منطق هم در عرصه ملی و هم در عرصه بین المللی خوش آمد گفت. در طی این مذاکرات ، پهلوانی عقل را در میدان مذاکره شاهد بودیم و این هنر نوادگان سلمان فارسی بود.

بعد از این نور به آفاق دهیم از دل و جان      

که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

بدیهی است که از دوراندیشی، درایت و نکته سنجی مقام معظم رهبری نیز  نباید غافل شد که با طرح موضوع »نرمش قهرمانانه« نقش اصلی را در هدایت تیم مذاکره کننده و دستاوردهای آن  ایفا نمودند، و فراموش نکنیم که برگ برنده سرداران جبهه دیپلماسی ایران،مجاهدت علمی دانشمندان هسته ای و خون پاک شهیدانی بود که در این عرصه به پای شجره طیبه انقلاب شکوهمند اسلامی ریخته شد.

ریاست محترم جمهوری در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر اظهار داشت: هنر، انجام زیباترین و موثرترین کار با شیواترین بیان و زبان است. دولت یازدهم در طی 22 ماه ،بر این اساس وارد مذاکره با دنیا شد و  هنرمندانه با قدرت های جهانی بحث و مذاکره کرد  تا ثابت کند ملت ایران، ملت هنرمندی است که می تواند بزرگ ترین معضل خود را از نظر تاریخی و سیاسی با منطق حل کرده و حقوق ملت خود را به کرسی بنشاند.

 ایشان در ادامه افزود: در سیاست خارجی که نحوه نگاه، لبخند، سخن گفتن و ورود و خروج به نشست های خارجی معنا دار و تاثیرگذار است، آن گونه هنرمندانه رفتار کردیم که اگر مذاکرات موفق نبود، دنیا بپذیرد که ایران اهل" منطق و گفت و گو "بوده و هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و به بهترین وجه به ابهامات پاسخ داده و مواضع خود را بیان کرده است .

در اولین سخنرانی دکتر روحانی در سازمان ملل متحد و نیز در پیامی از دکتر ظریف خطاب به آمریکا و متحدان غربی اش در رابطه با موارد فوق این بیت شعر فردوسی خود نمایی کرد.

بکوشید نیکی به کار آورید              

چو دیدید سرما بهار آورید

اکنون جا دارد با الهام از موارد بالا به این نکته حائز اهمیت اشاره کنم که وقتی ما می توانیم در عرصه بین المللی با منطق و استدلال، "گفت وگو" و مذاکره در مقابل 6 قدرت بزرگ جهانی از حقوق ملت ایران پاسداری کنیم، چرا نتوانیم در سطح کشور و خانواده از این سرمایه معنوی سود ببریم؟ یکی از روزنامه ها در مقاله ای با عنوان »از مذاکرات وین تا خرده دعواهای زن و شوهری« آورده است: برای جامعه امروز ایران گفت و گوی »برد-برد« یک ضرورت می باشد. این واژه نباید تنها در سیاست خارجی خلاصه شود. در زندگی شخصی و تعاملات اجتماعی نیز نیازمند برقراری »گفت و گوی برد- برد« هستیم زیرا بیشتر بحران های زندگی ناشی از »نبود گفت و گو« و" فقدان مذاکره است". 

و در ادامه می افزاید: باید فرهنگ »گفت و گوی برد برد« را به خانه ها برد، به مدرسه، به محل کار برد و باید آموخت که راه حل اختلافات در هر سطحی (چه ساده و چه پیشرفته) رسیدن به یک توافق است.

در این راستا به سرگذشتی عبرت انگیز اشاره می کنم تا معجزه "گفت و گو "در سطح مسائل خانوادگی روشن شود.

در سال 1390، یکی از دانشجویان اینجانب در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) وزارت جهاد کشاورزی با من تماس گرفت و با صدایی غیر عادی  اظهار داشت: استاد تو خدمتی به ما کرده ای که غیر قابل وصف است و ... ابتدا تصور کردم به من طعنه می زند و مثلا در درسی به او نمره کم داده ام یا .... ولی با ادامه صحبت دریافتم ایشان در بیان خود صداقت دارد. وقتی از او خواهش کردم تا داستان این خدمت را بازگو کند، تاکید نمود که باید حضوری پیش شما بیایم . قراری در روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گذاردیم و ایشان سرموقع با جعبه شیرینی  به محل کار ما آمد.

این خانم فهیم و خردمند داستان را این گونه شرح داد: استاد؛ ما خانواده ثروتمندی هستیم و این ثروت زیاد( زمین و باغ و...) که در میان فامیل مشترک است، به علت تقسیم نشدن در زمان حیات پدرانمان، از 30 سال پیش تاکنون عاملی تعیین کننده در اختلافات عمیق، و کینه های ناشی از آن بوده است. نوروزهای متوالی، اعیاد پیاپی، مناسبت هایی نظیر ازدواج و .. پشت سرگذاشته شد و ما نه تنها به یکدیگر گرایشی نداشتیم، بلکه به قول امروزی ها سایه هم را می خواستیم با تیر بزنیم .

حل این معضل از طریق مراجع قانونی حل اختلاف نظیر قوه قضائیه، شهرداری، ثبت اسناد و .... در طی این مدت طولانی امکان پذیر نشد تا این که یک بار بعد از اقامه نماز مغرب یاد سخن شما در درس "نظریه های ارتباط جمعی" افتادم که در بحث »ارتباطات مشارکتی« لزوم تعامل دانش بومی و آکادمیک را در پیشبرد توسعه پایدار  مطرح ساخته و به جایگاه »تجربه کهن سالان« و نقش آفرینی آنها در مسیر ترویج کشاورزی در روستا ها اشاره نمودید.  با خود اندیشیدم آیا می توان از این ظرفیت یعنی شهادت پیرمردها و پیر زن های محل و فامیل در جهت رفع این مشکل استفاده کنم؟ با چند تن از عقلای خانواده های درگیر، موضوع را در میان گذاردم که خوشبختانه از آن استقبال کردند.

با جمع کردن تعدادی از افراد کهن سال و در عین حال هوشمند و نقل روایات آنها از نشانه هایی نظیر درخت قطع شده، دیوار شکسته، راه آب مسدود شده و .... که بر مالکیت هریک از افراد مدعی گواهی می داد ،این بحران عمیق که رشته های فامیلی را از هم گسسته و بذر کینه و دشمنی افکنده بود، ظرف مدت کوتاهی حل شد . با میانجیگری آنها فضایی از همدلی و محبت و رفع کدورت به وجود آمد و نور آرامش حیات بخش ، پیکره افراد فامیل را روشن کرد و نهایتا اظهار داشت کاربرد عملی درس "نظریه های ارتباط جمعی" در زندگی ما این گونه ظاهر شد و به این خاطر فامیل ما از شما تشکر و سپاسگزاری می کنند.

آنچه در متن این موارد می توان یافت،" معجزه گفت و گو، مذاکره و تفاهم" است.

باشد که ما بتوانیم در زندگی شخصی و اجتماعی خود مهارت" گفت و گو "را نهادینه سازیم.

در پایان یکی از پیام های شبکه های اجتماعی را که می تواند نمادی از "گفت و گو "باشد و با مضمون تعامل دو قطره آب، ساخته و پرداخته شده، و به طور کلی ترسیم کننده" قدرت فرهنگ" است، یادآور می شوم.

دو قطره آب که به هم نزدیک شوند، تشکیل یک قطره بزرگ تر می دهند . اما دو تکه سنگ هیچگاه با هم یکی نمی شوند. پس هرچه سخت و قالبی تر باشیم، فهم دیگران برایمان مشکل تر ودر نتیجه امکان بزرگتر شدن مان نیز کاهش می یابد.

آب در عین نرمی و لطافت در مقایسه با سنگ به مراتب سرسخت تر و در رسیدن به هدف خود لجوج تر و مصمم تر است.

سنگ پشت اولین مانع جدی، می ایستد، اما آب راه خود را به سوی دریا می یابد. در زندگی معنای واقعی سرسختی ، استواری و مصمم بودن را در دل نرمی و گذشت باید جستجو کرد و ....

مدارا خرد را برابر بود                              

خرد بر سر دانش افسر بود                        

کسی کش خرد باشد آموزگار                   

 نگه داردش گردش روزگار

 

 

هفته ملی سلامت بانوان ایرانی گرامی باد

اهمیت سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور بر هیچکس پوشیده نیست. زنان محور و مدیر سلامت خانواده و یار و همکار ارائه دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخش مهمی از فعالیتهای مربوط به خود مراقبتی و مراقبت در منزل به عهده آنان است مرگ و میر، ناتوانی ورفتارهای آنها، همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد. بعلاوه با توجه به یادگیری رفتار در خانواده و نقش مادران در شبکه یادگیری اجتماعی، آثار  رفتارهای زنان و مادران بر جنبه های مختلف سلامت و بیماری و تأثیر آن در فرهنگ رفتاری همه اعضای خانواده غیر قابل انکار است. همه ساله هفته آخر مهر ماه با عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایرانی نامگذاری گردیده است که امسال به علت تقارن با ایام عزاداری سالار شهیدان حسین بن علی (ع) به تاریخ 16 تا 22 مهر ماه تغییر یافته است. شعار هفته مذکور » زن ، قلب خانواده« با تأکید بر ارتقای سلامت قلب و کنترل عوامل خطر بیماری قلبی و عروقی به عنوان اولین و مهمترین علت مرگ زنان 70-30 سال تعیین گردیده است. بانوان عزیز می توانند جهت دریافت خدمات مراقبتی تحت عوان سبا» سلامت بانوان ایرانی« به مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش خود مراجعه و یا با شماره تلفن 57437149 تماس حاصل فرمایند.

 

هفته جهانی کودک15-21 مهر مبارک

شعار هفته کودک:

"دنیا با لبخند کودکان زیباست"

رفتار کودک از بدوتولدتا8 سالگی

مقدمه:

رابطه کودک با مادر بهترین روابطی است که بین دو انسان برقرار می‌شود و این روابط می‌تواند برای سالهای بعد، آموزنده باشد و یا الگویی برای شخصیت بعدی کودک و رابطه او با سایرین باشد. تقریبا همه مادران کوشش دارند که رابطه آنان با فرزندانشان تا حد امکان مطلوب باشد. در این رابطه فقط مادر دخالت ندارد، بلکه کودک نیز در این امر سهیم است. بنابراین لازم است بعضی از خصوصیات اخلاقی کودک را در سنین مختلف مورد مطالعه قرار دهیم. و هر قدر مادر در این خصوصیات آگاهی کاملتری داشته باشد، بهتر می‌تواند با او کنار بیاید، اگر بداند که با وجود همه کوششهای او، باز هم همه چیز آرام و بی دردسر نخواهد بود، در این صورت با مشکلات ، رابطه صحیحی برقرار خواهد ساخت.

هر قدر مادر ، ماهر ، با استعداد و مهربان باشد، رابطه او با کودکش آرامتر و بی دردسرتر خواهد بود. و در نتیجه مشکلات آینده‌اش ، برای مادر قابل پیش بینی خواهد بود. تغییرات اخلاق و رفتار کودک حتی در قسمتهای پیچیده و بغرنجی از آن ، مانند رابطه او با مادرش هم ، دارای نظم و ترتیب و قابل پیش بینی است. میزان سازگاری و همکاری کودک با شما ، تنها بستگی به طرز رفتار و مهارت شما در تربیت کودک ندارد، بلکه به نحوه قابل ملاحظه‌ای با تغییرات خود کودک در حال رشد و نمو نیز دارد. در ضمن باید بدانید، وقتی کودک شما در مقابلتان مقاومت به خرح می‌دهد، اغلب کودکان در این سن ، چنین نیستند. در این صورت عکس العمل شما با این موضوع فرق خواهد داشت.

کودکان شیرخوار

هر کودک شیرخواری حسب تفاوتهای فردی در برخورد با مادر برای ارضای نیازهای فیزیولوژیکی ، رفتار خاصی دارد. در این خصوص مادران باید بگذارند تاکودک خود برنامه غذایش را تنظیم کند و تقاضای طبیعی‌اش معین کند که چه موقعی باید بخورد و بخوابد. اما در حقیقت این مساله تمام هدف نیست، بلکه نیمی از آنست. روش بزرگ کردن کودک، بنا به عکس العمل او در برابر احتیاجات طبیعی و فطری کودک و بر حسب نظم و ترتیب آن ، توسط مادر تنظیم می‌گردد. در این صورت هر نوع نیاز کودک برآورده می‌شود.

بعضی از کودکان ، تابع نظم مادرند و بعضی در این قالب نمی‌گنجند. آنچه ما در جستجوی آن هستیم، ترکیبی از این دو حالت است. یعنی تنظیم شخصی و خود به خود کودک که شامل نیروهای داخلی و خارجی هر دو است. گاهی تقاضای کودک، مافوق توانایی مادر است، در این صورت مادر باید خود را در برابر تقاضاهای زیاد طفل ، محافظت کند. البته هدف اصلی سازش و تطابقی است که بین طرفین برقرار می‌شود، ولی اگر کودک نسبت به تعدیل تقاضاهای خود ، استعداد و توانایی نشان ندهد، این وظیفه مادر است که اقدام نماید و در مقابل تقاضاهای کودک ، خودداری نشان دهد. چنین حالتی فقط تملق به

زمان شیرخوارگی ندارد، بلکه متعلق به تمام سالهای برخورد است.

کودکان 18 ماهه

کودک هیجده ماهه در حالیکه ظاهرا »بزرگ شده است و کاملا« جست و خیز دارد ولی از نظر روابطش با مادر خیلی شبیه بچه ی شیر خوار است او دوست دارد بیشتر بگیرد تا بدهد. او از چیزهایی که می‌داند و می‌تواند، استفاده کافی می‌کند و نیازها و احتیاجهای خود را به سایرین می‌فهماند. او بوسیله اشاره و تلفظ کلماتی مانند "آه ـ آه" به سرعت منظور خود را می‌فهماند. جواب "نه" را از دیگران به راحتی قبول نمی‌کند. می‌داند که کلمه "نه" راحتترین و متداولترین کلمه‌ای است که بکار می‌رود.

کودک هیجده ساله وقتی راه می‌رود، با حرکت پاها فکر می‌کند و دوست دارد هر چه به دستش می‌رسد، بگیرد. احساس او نسبت به زمان بسیار کم است. او هر چه را که می‌خواهد، همین الان می‌خواهد. مدتی نخواهد گذشت که کودک هیجده ماهه بر اثر رشد، این مراحل را پشت سر می‌گذارد و در سن دو سالگی مادر می‌بیند که او اخلاق خوشی دارد و آدم مطیعی است.

کودک بیست و یک ماهه

کودک در این سن دوست دارد. هر چه که مورد علاقه‌اش است، همراهش باشد. از تغییر وضعیت ناراحت است و چون گنجینه‌ای لغات او کامل نیست، نمی‌تواند منظورش را بفهماند بنابراین به گریه و ناسازگاری کردن، متوسل می‌شود. مادر خوب و والدین آگاه ، سعی دارند منظور کودک را به سرعت درک و عملی کنند چون در غیر این صورت با لجبازی و ناسازگاری کودک روبه رو خواهند شد. امنیت کودک وقتی عادی است که همه چیز مثل سابق باشد. از تغییر جا یا تغییر لباس و غذا متنفر است.خوشا به حال کودک بیست و یک ماهه ای که والدینش ، واقعی بودن نیازهای او را تشخیص دهند.

کودک دو ساله

برای یک کودک دو ساله ، برعکس کودک هیجده ماهه ، اطاعت ، کاری دلپذیر و آسان است. گذشت شش ماه به کودک این را می‌دهد که در مقابل والدینش فرمانبردار خوبی باشد. کودک در دو سالگی بیشتر اوقات ، شنونده و اجرا کننده بسیار خوبی است. این حالتها جزء ذات کودک است، و اگر والدین بدانند که در چه مدت این تغییرات صورت می‌گیرد تقاضاها و انتظارهای خود را از کودک ، با امکانات و قدرت او تطبیق می‌دهند و در نتیجه ، در امر تربیت او توفیقهای بیشتری عایدشان می‌شود.

کودک دو سال و نیمه

کودک در این سن ، منفی باف ، لجوج و سرسخت است. اگر مادر بخواهد با عجله لباس او را تنش کند، کودک فریاد می‌زند: "خودم می‌خواهم بپوشم" و اگر پدر به او بگوید: "لباست را بپوش" خواهد شنید که می‌گوید: "می‌خواهم مامان لباس تنم کند." کودک دو و نیم ساله متلون است. اگر مادر به طرف او رود. بابا را می‌طلبد و به عکس اگر بابا به طرفش برود، مامانش را می‌خواهد. او در دنیایی از تضاد سیر می‌کند. و این کلمات بر زبان او جاری است: "می‌کنم .. نمی‌کنم .. می‌خواهم .. نمی‌خواهم .. می‌توانم .. نمی‌توانم .. بله .. نه"

انتخابهای او چند تایی است و در هر دقیقه ، نوعی را می‌پسندد، اگر انواع باشد همه را طالب است اگر جلوی او را نگیرند، ممکن است مدتها از یک سمت به سمت دیگر حرکت کند. اگر مادر به او بگوید: "مربا می‌خواهی" می‌گوید "نمی‌خواهم" اما به محض اینکه مربا کنار گذاشته شود، او مربا می‌خواهد. مشکل مادر برای تربیت او ، این است که باید حتی الامکان او را در مسیر یک طرفه قرار دهد. کارهای روزانه را خودتان انتخاب کنید و فرصت انتخاب به او ندهید. وقتی می‌خواهید او را با خود به بیرون ببرید، در حالیکه از تفریح در بیرون برایش سخنرانی می‌کنید لباس تنش کنید. اگر از او برای بیرون رفتن ، اجازه بخواهید، کلاهتان پس معرکه است. به هر قیمت که می‌دانید از پرسشهایی که او باید جواب "نه" را ادا کند، پرهیز نمایید. به او زیاد فرصت انتخاب ندهید. اگر این فرصت را داشته باشد، مطمئن باشید که از فرصت خود راضی نیست.

در تمام دستورها، خواهش و تقاضاهایش تکبر و غرور زیاده از حدی دیده می‌شود. لذا مادر باید به جای نشستن و غصه خوردن ، راه و روش تسلط بر فرزند را بیاموزد و این مطلب را همواره در نظر داشته باشد، سعی کند کودک حرفهای او را بدون چون و چرا بشنود و به عکس در مقابل کارهای بی‌اهمیت تسلیم شود. مثلا "بگوید: البته ... بله قربان ... حتما"

مادران باید به خاطر داشته باشند که کودک 5/2 ساله ممکن است. رفتارش با شما بسیار خوب یا بد باشد، اما او شما را بسیار دوست دارد و تمناهای زیادی از شما دارد. جالبترین استعدادهای خود را می خواهد به شما نشان دهد، و دوست ندارد آنها را حتی پدرش ببیند. اگر گاهی وقتها که شما را خیلی ناراحت و خسته کرده، فرصتی بدست آورده و قدری استراحت کنید تا با صبر و حوصله بیشتری به سوی او بازگردید.

کودک دو و نیم تا سه ساله

بسیاری از کودکان در این سن ، در مرحله عجیبی قرار می‌گیرند، آنها میل دارند به زمان شیرخوارگی برگردند، از نظر احساسی می‌توانند این مرحله را با مادر تجدید کنند. دوست دارند دوباره از پستان مادر شیر بخورند، خود را در آغوش مادر جای دهد، برایش بسیار دلپذیر خواهد بود. کودک 5/2 ساله‌ای به مادرش می‌گفت: "من کوچولو هستم" نمی توانم حرف بزنم. دندان ندارم غذا بخورم. دوست دارم شیر بخورم.

آنها دوست دارند در کالسکه بخوابند و از شیشه بوسیله پستانک شیر بخورند. وقتی مادری این نیاز کودک خود را بداند، سعی در برطرف کردن آن کرده و به موقع او را از این تخیل بی جا نجات می‌دهد. اغلب مادران ، کودک در این سن را مسخره کرده و با توجه به کودکان دیگر خود ، حس حسادت آنانرا تحریک و حسود بار می‌آورند. اما اگر کودک از زنده کردن دوران شیرخوارگی خود به اندازه کافی تجربه بدست آورد، خواهد توانست رشد کند و مستقل تر و بالغ تر بشود و سپس همواره به جلو نگاه کند نه به عقب.

کودک سه ساله

این سن برای مادر و فرزند دوره آرام و رضایت بخشی است. کودک از کلمه "ما" بسیار استفاده می‌کند. اغلب وجود مادر را بر خود ترجیح می‌دهد. کودک در ابتدای مرحله 5/2 سالگی روی کلمه »من« و احتیاجات شخصی خودش متمرکز است، بعد روی کلمه "شما"و تقاضای او بر "شما" تکیه دارد و بالاخره به مرحله دوستانه و مشترک می‌رسد. او در جهت متضاد گم نمی‌شود و سعی ندارد که هر دو جهت را انتخاب کند بلکه یک جهت را انتخاب کرده و روی آن می‌ایستد. گاهی والدین می‌توانند با فرزند سه ساله ی خود چانه نزنند. او را متقاعد کرده و به امید پاداش به انجام کاری مجبور سازند.

در سه سالگی قدرت بکارگیری کلمات به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می‌یابد. او می‌تواند در جواب سخن سایرین حرف بزند. میل فراوان دارد در اموری که جنبه امر و بهره در آینده دارد، شرکت کند. کودک سه ساله گاهی که با دلیل و منطق صحبت می‌کنید، بخوبی گوش می‌دهد، و حتی گاهی اوقات ممکن است اگر دلیل خوبی برایش بیاورید. کارهایی را که انجامش را دوست ندارد، به راحتی انجام دهد. تقاضای او از بزرگترها خیلی کمتر از سابق و کنار آمدن با او آسانتر است.

کودک سه و نیم ساله

در این سن کودک دوست دارد، در خیال خود ، از والدین دوست خیالی بسازد و با آنها در خیال بازی کند، به آنها غذا بدهد و دست و صورتشان را بشوید و خشک کند، به نوازششان بپردازد. وقتی والدین در کنار او آرام نشسته‌اند و بدون توجه ، به دنبال کار خود می‌روند، داد کودک بلند می‌شود و گریه را سر می‌دهد و می‌گوید: "مادر چرا رفتی؟ من که با تو کاری نداشتم من به تو غذا می‌دادم. تو با رفتنت بازی مرا خراب کردی."

والدین فکر می‌کنند که وضع روحی کودکشان متزلزل و مضطرب است، در صورتی چنین نیست، والدین باید بدانند معمولا کودکان در این سن با دوستان خیالی خود ، مدتها بازی می‌کنند و هر کدام نوعی دوست خیالی دارند. این مرحله ، مرحله طبیعی رشد است و از خصوصیاتش اینگونه بازی هاست هیچگاه نباید باعث نگرانی والدین شود و احتیاج به درمان ندارد. و خود به خود بر اثر رشد و بطور طبیعی اصلاح خواهد شد.

کودک چهار ساله

وقتی کودک چهار ساله می‌گوید: "مامانم اینطور می‌گوید" مثل آنست که بزرگترین مرجع صلاحیت‌دار ، دستوری صادر کرده است و دیگر جای هیچگونه بحث و گفتگویی نیست. وقتی در این سن در کودکستان ، کودک به مربی خود می‌گوید:

"مامانم گفته ساعت 9 باید شیرینی بخورم" بهترین دلیل را برای او آورده است. کودک برای همبازی خود بزرگترین دلیل را می آورد وقتی به او می‌گوید: "مامانم می‌گوید شماها باید این کار را بکنید"بچه‌های دیگر هم ممکن است حرف او را قبول و به عنوان دلیل بپذیرند. ولی کودک چهار ساله ، موجود کاملا ثابتی نیست.

ممکن است تصور کنید که اگر مادر تا این اندازه برای کودک صلاحیت و مرجعیت دارد، باید انتظار داشت کودک در کلیه موارد به حرف او گوش دهد، اما ابدا اینطور نیست. در هر سنی ممکن است کودک بعضی اوقات مقاومت به خرج دهد ولی ورد زبان بچه چهار ساله ، عباراتی است از قبیل: "نه ... نخواهم کرد" یا حتی: "مگر مجبورم کنی." در بعضی از سنین ، کودک مقاومت به خرج می‌دهد، چون نمی‌خواهد کاری را که از او خواسته‌اند، انجام دهد. ولی اغلب اوقات چنان می‌نماید که کودک چهارساله مقاومت می‌کند. چهارسالگی سن قید ناپذیری کودک است. او احساس می‌کند نیرویی او را وادار می‌کند

که از زیر بار هر گونه قیدی شانه خالی کند و از سر کشی و تمرد خوشش می آید. با این سرکشی کودک هر طور که خودش صلاح می‌دانید، رفتار کنید ولی مقاومت او را زیاد جدی نگرید.

کودک پنج تا شش ساله

در پنج سالگی کودک مطیع و دوست داشتنی است و مادران می‌گویند آنها در این سن ، مانند فرشتگان هستند. اما در شش سالگی درست به عکس می‌شوند. کودک شش ساله نه تنها با مادرش رقابت می‌کند بلکه در برابر دستورهای او نیز مقاومت می‌نماید. در صورتی که کودک پنج ساله سعی دارد، فعالیت خود را همگام با مادر انجام دهد، و از او الگو بگیرد. کودک شش ساله ، دوست دارد همه تقصیر را به گردن مادر اندازد و برای هر چیز ، او را سرزنش کند. شش سالگی سن احساسات شدید و غالبا متضاد است.

کودک شش ساله در حالیکه مادر خود را سخت در آغوش دارد و می‌گوید: "ترا از هر کس در دنیا بیشتر دوست دارم" و مادر نیز از حرف کودکش خوشحال می‌شود، لحظه‌ای دیگر ، درست کاری مخالف سخن خود را انجام می‌دهد و می‌گوید: »مادر از تو بدم می‌آید« و مادر در این حالت ناراحت و افسرده می‌شود. در حالی که هیچیک از دو حالت مادر ، منطقی نیست. زیرا کودک او در سنی است که احساساتی بوده و احساسش بر عقلش غلبه دارد. بنابراین سخنهای او پایه و اساسی ندارد و مادر باید بداند، اطاعت نکردن کودک در این سن جسورانه ترین کاری است که کودک برای رسیدن به رشد انجام می‌دهد.

کودک هفت ساله

در این سن کودک از همه شکایت دارد و احساس می‌کند که همه با او دشمن هستند و هر کس در هر موقعیتی می‌خواهد او را اذیت کند. اینها از خصوصیات یک کودک هفت ساله است. بسیار حساس است و همیشه جنبه‌های منفی قضایا را در نظر می‌گیرد. بنابراین همیشه رنجیده و غمگین است. کودک شش ساله یک انسان جسور و متجاوز است ولی در هفت سالگی تمایل کودک درست عکس آنست و همیشه در برخورد با مسائل غرولند کنان عقب نشینی می‌کند، از والدین خود بیشتر از همه شکایت دارد و گاهی فکر می‌کند که آنها اصلا او را دوست ندارند. حتی آنهایی که خیلی درونگرا باشند، خود را بچه سر راهی پنداشته و سپس از خانه فرار می‌کنند. والدین از تخیل یک کودک هفت ساله در حیرت می‌شوند و گاهی ناامیدیهای او را به باد تمسخر می‌گیرند که درست باید عکس این عمل را انجام دهند و با او همدردی کنند تا از این طریق حالات یاس او را از بین ببرند.

کودک 8 ساله

کودک در سن 8 سالگی احتیاج شدید به یک رابطه عمیق دارد. از این رو به پدر یا مادر چسبندگی عجیبی پیدا می‌کند. در برابر قبول رد تقاضاهایش حساس است و کوچکترین تغییر قیافه والدین را درک می‌کند. آرزوی نزدیک بودن به مادر آنقدر برای او زیاد است که اغلب اوقات یک حالت آمیختگی بین او و مادرش بوجود می‌آید. اگر این علاقه بعد از مدتی فروکش نکند، باید نگران بود و برای درمانش اقدام کرد. این حالت فقط در حوالی هشت سالگی رخ می‌دهد و به زودی رد می‌شود. یک مادر خوب ، در این حالت با اینکه سماجت کودکش او را خسته می‌کند، با دادن یک پاداش مناسب می‌تواند، نیاز

او را برای برقراری یک رابطه عاطفی ، ارضا نماید و راه را برای روابط فردی او در آینده هموار سازد.

محبوبه خوشنویسان کارشناس واحد کودکان

شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان

 

رئیس اداره استاندارد گلپایگان خبر داد:

25 اخطار اداره استاندارد به برخی واحدهای صنفی

ر- زمانی: رئیس اداره استاندارد گلپایگان گفت: تجهیز دو آزمایشگاه صنایع غذایی و مصالح ساختمانی اداره استاندارد گلپایگان که تاکنون سه میلیارد ریال هزینه در برداشته به زودی به پایان می رسد.

حمیدرضا امینی صبح چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی استاندارد، با بیان اینکه به دلیل نیاز ضروری مردم جهان به محصولات استاندارد، شعار بین المللی سال جاری را در این راستا «استانداردها زبان مشترک جهان» نامیده اند، اظهار داشت: وجود استاندارد در محصولات مورد نیاز جامعه بشری در هر نقطه از جهان نشان از مورد اطمینان بودن آن است.

وی افزود: به لحاظ اهمیت تولید محصولات استاندارد در کشور ایران نیز این امر با درایت و تدبیر مسئولان روز به روز در حال گسترش است و در دو سال اخیر توفیقاتی فراتر نسبت به سال های قبل از نظر رتبه جهانی بین 163 کشور جهان که رتبه 31 را داشت به رتبه 27 ارتقا یافته است و این نشان دهنده رشد چشمگیر سازمان استاندارد کشور و رشد 50 درصدی مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی است.

رئیس اداره استاندارد گلپایگان با اشاره به اینکه سال گذشته سه هزار و 500 تدوین استاندارد در کشور انجام شده است، افزود: رشد چشمگیر تدوین استاندارد در ایران که یک پویایی و حرکت قابل تقدیر است راه را برای گسترش تولید محصولات استاندارد در راستای رضایتمندی مردم فراهم می کند.

امینی با ارائه گزارشی در راستای فعالیت اداره استاندارد در شهرستان گلپایگان تصریح کرد: در راستای وظایف خطیر این اداره اقدامات قابل توجهی اعم از نمونه برداری و بازدید طی شش ماهه ابتدای سال جاری در شهرستان های گلپایگان و خوانسار صورت گرفته که بالغ بر 250 مورد نمونه برداری و 140 مورد بازدید و بازرسی از واحدهای تولیدی و 8 مورد صدور پروانه بوده است.

وی ادامه داد: در راستای فعالیت های اداره استاندارد شهرستان گلپایگان 35 مورد تمدید پروانه استاندارد و بیش از 230 ساعت آموزش مسئولان کنترل کیفی صورت گرفته و 8 مورد صدورمجوز برای دریافت پروانه استاندارد واحدهای تولیدی و 14 مورد صدور تأیید صلاحیت میزان کنترل کیفی در شهرستان های گلپایگان و خوانسار انجام گرفته است.

رئیس اداره استاندارد گلپایگان به 25 مورد اخطار به برخی واحدهای مستقر در شهرستان های گلپایگان و خوانسار اشاره کرد و افزود: دو مورد اخطارهای مذکور به متصدیان شهربازی، دو مورد پمپ گاز و دو مورد به مسئولان کنترل کیفی واحدهایی که از لحاظ کسب نتایج آزمون یا کارخانه تولید مناسبی نداشتند و تعداد 4 مورد ابطال پروانه با توجه به نتایج آزمون پروانه صورت گرفته و تعداد 7 مورد تذکر به واحدها و دو مورد معدوم سازی حدود چهار هزار بطری دوغ 200 سی سی و مقدار 140 کیلوگرم پنیر پیتزا به علت عدم کیفیت محصول انجام شده است.

وی با بیان اینکه در راستای بازرسی ها دو مورد اعلام جرم واحدهایی که مشکل ساز بوده اند به مراجع قضایی معرفی شده اند، تاکید کرد: نمونه برداری و کنترل واحدهای طلا با سنجش عیار طلا و کنترل ترازوهای اصناف با همکاری کسبه شهرستان به نحو شایسته صورت گرفته است.

امینی با اذعان به اینکه شهرستان گلپایگان سومین شهر پس از اصفهان و کاشان دارای اداره استاندارد است، افزود: در راستای بهره مندی هر چه بیشتر اداره استاندارد شهرستان نسبت به تجهیز دو آزمایشگاه صنایع غذایی و صنایع مصالح ساختمانی اقدام شده که تاکنون سه میلیارد ریال در این راستا هزینه شده است.

 

 

دارالقرآن کریم خانه کارگر در شهرستان گلپایگان افتتاح شد

ر- زمانی: دارالقرآن کریم خانه کارگر با هدف توسعه فرهنگ قرآنی در شهرستان گلپایگان افتتاح شد.

حجت الاسلام محمدرضا اسماعیلی ظهر چهارشنبه در آیین افتتاح دارالقرآن کریم خانه کارگر شعبه گلپایگان در محل کتابخانه آیت الله محمدی، با بیان اینکه اخلاق ما باید بر اساس محور قرآن باشد، اظهار داشت: امیدوارم افتتاح دارالقرآن کریم خانه کارگر که کاری ارزشمند، پرمحتوا و عمیق است به خوبی به ثمر رسیده و موجب یک حرکت ارزشمند قرآنی در جامعه کارگری شهرستان شود.

امام جمعه گلپایگان با تقدیر از دست اندرکاران دارالقرآن کریم خانه کارگر که نسبت به فعالیت یک واحد دارالقرآن کریم در گلپایگان اقدام کرده اند، افزود: اگر چه قرآن اقیانوس بیکرانی است که هر چه لوء لوء و مرجان به دست آوریم، تمام شدنی نیست و اشکال کار در ناتوانی ما نسبت به دستیابی این گنج گرانمایه است که در اقیانوس بیکران شناور است.

وی با اشاره به اینکه با وجود پیشرفت های فراوان در ابعاد مختلف نظام اسلامی هنوز با قرآن فاصله داریم و در ابتدایی ترین مسایل قرآنی مانده ایم، تصریح کرد: در راستای استفاده از این گنج گرانمایه باید از توان، استعداد و موقعیت های تمامی افراد برای نشر و انتشار قرآن بهره ببریم.

حجت الاسلام اسماعیلی با انتقاد از عدم بهره مندی از مفاهیم قرآنی و استفاده تجملاتی از این هدیه خدایی اظهار داشت: قرآن کتاب ما مسلمانان و کتاب فردی، خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی در تمام عرصه های بزرگ و کوچک زندگی است که اگر آن را دریابیم همه چیز را یافته ایم.

نماینده ولی فقیه در گلپایگان با برشماری ویژگی ها و حکمت های فراوان قرآن، فاصله گیری از آن را موجب ترویج معضلات اجتماعی و ... دانست و افزود: اگر ما با قرآن انس بگیریم و همگام با آن باشیم، آن وقت آداب اجتماعی در جای خود حفظ خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه امپراطوری شبکه های عنکبوتی در تلاش برای زدودن اعتقادات جوانان ما هستند، ادامه داد: این گروه ها با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات امروزی در صدد القای تفکر ضد قرآنی خود برای پیروان آن هستند؛ لذا باید به مقدار درک و فهم مان از قرآن تلاش کنیم تا قرآن را در زوایای زندگی مان پیاده سازیم.

در ادامه طه محجوب مدیر اجرایی دارالقرآن کریم خانه کارگر با بیان اینکه شهرستان گلپایگان شهر ادب و فرهنگ است، اظهار داشت: یکی از معیارهای شناخت ادب و فرهنگ این است که مردمان این شهرستان از سال های دور به کتاب و کتابخوانی رویکرد فراوان داشته اند.

وی افزود: مجموعه دارالقرآن کریم خانه کارگر به بیش از یک میلیون نفر از کارگران خدمات داده و به تازگی با یک مأموریت و رسالت مهم نسبت به توسعه فرهنگ قرآن در بین کارگران جهان نیز در حال فعالیت است.

مدیر اجرایی دارالقرآن کریم خانه کارگر تصریح کرد: یکی از امور کلیدی که این مجموعه به تازگی دنبال می کند، جستجوی استعدادهای خوب قرآنی برای اعزام به خارج از کشور است و در این راستا به نیروهایی نیاز است که توانایی داشته باشند.

محجوب در پایان یادآور شد: در راستای آموزش قرآن در تمامی پایه های سنی برای پرورش استعدادها اقدام خواهیم کرد و در امور فرهنگی، تبلیغی و پژوهشی نیز پیگیر هستیم.

در ادامه محمدصادق محسنی کبیر مدیر روابط عمومی دارالقرآن کریم خانه کارگر با بیان اینکه تاکنون در راستای گسترش فرهنگ قرآن 21 شعبه در سراسر کشور افتتاح شده است، اظهار داشت: مجموعه دارالقرآن کریم خانه کارگر از سال 1385 با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت خود را با هدف توسعه فرهنگ قرآنی به بیش از یک میلیون نفر از کارگران و خانواده آنها آغاز کرده است.

وی به شیوه های مختلف آموزش قرآن در این مؤسسه اشاره کرد و افزود: در راستای آموزش قرآن به صورت غیرحضوری (طرح ملی تلفنی حافظ قرآن شوید) تاکنون بیش از 150 هزار نفر در سراسر کشور و 50 نفر خارج از کشور آموزش تلفنی روخوانی و مفاهیم دیده اند.

محسنی کبیر در پایان یادآور شد: سالانه سه هزار مربی برای فعالیت در مهدها به آموزش حفظ، روخوانی و مفاهیم مشغول هستند.

 

 

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان خبر داد:

واکسیناسیون بیش از 350 هزار دام سبک و سنگین در گلپایگان

رضوان زمانی: مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: طی شش ماهه ابتدای سال جاری در راستای مبارزه با بیماری های دامی بیش از 50 هزار رأس دام سنگین و 300 هزار رأس دام سبک واکسیناسیون شده اند.

مسعود غفاری در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان که صبح سه شنبه به مناسبت 14 مهرماه روز دامپزشکی در محل اداره دامپزشکی گلپایگان صورت گرفت، ضمن ارائه گزارشی در راستای فعالیت شش ماهه ابتدای سال جاری این اداره اظهار داشت: رسالت اصلی دامپزشکی بر پایه دو محور اساسی پیشگیری و کنترل بیماری های دامی، تشخیص و درمان آن و نظارت بر بهداشت عمومی دام و امنیت غذایی دام در چرخه تولید و توزیع و فرآورده های خام دامی از نوع گوشت، تخم مرغ، شیر، عسل و... است.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان با اشاره به وضعیت شهرستان از لحاظ جایگاه پرورش دام، طیور و آبزیان بیان داشت: گلپایگان از دیرباز به عنوان یکی از شهرستان های مطرح در زمینه تولید دام مطرح بوده است و یکی از چهار نژاد رسمی دام در کشور متعلق به شهرستان گلپایگان است.

غفاری با بیان اینکه جمعیت دامی شهرستان گلپایگان به دلیل مسایل حمایتی و خشکسالی از 60 هزار رأس دام سنگین به 35 هزار رأس تنزل کرده است، افزود: به لحاظ رشد چراگاه های طبیعی جمعیت گوسفندی به 120 هزار رأس رسیده که جای بسی امیدواری است.

وی به پرورش و نگهداری بالای 500 رأس اسب و یک هزار و 200 رأس الاغ در شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه یکی از وظایف شبکه دامپزشکی کنترل بیماری سگ ها است، بیش از یک هزار و 500 قلاده سگ که عمدتاً سگ های نگهبان گله، اماکن دامی و زینتی هستند، شناسایی و کنترل می شوند.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان به فعالیت 70 واحد پرورش مرغ گوشتی با تولید یک میلیون و 350 هزار قطعه در هر دوره جوجه ریزی اشاره کرد و افزود: شهرستان گلپایگان با 14 واحد مرغ تخمگذار به تعداد یک میلیون قطعه از پیشرفته ترین واحدهای استان است که به طور متوسط، روزانه 40 تن تخم مرغ تولید و به تمامی استان های کشور از جمله؛ خوزستان، یزد، کرمان، بوشهر و ... توزیع می کنند.

غفاری به فعالیت 7 واحد پرورش پولت تخمگذار با حدود 6 هزار قطعه در هر دوره اشاره و بیان کرد: شهرستان گلپایگان دارای 11 واحد مرغ رنگی و دو واحد پولت، 110 هزار مرغ مادر با تولید 60 هزار پولت است.

وی با اشاره به پرورش آبزیان که با رشد خوبی در شهرستان مواجه است، تصریح کرد: در حال حاضر 20 واحد ماهیان سردابی به تولید ماهی های قزل آلا و ... مشغول بوده که می تواند به غیر از نیاز شهرستان به دیگر شهرهای کشور نیز از تولیدات آبزیان صادر کند.

* واکسیناسیون 50 هزار رأس دام سنگین طی شش ماهه نخست سال جاری

یک واحد پرورش بوقلمون با 10 هزار قطعه در یک دوره پنج ماهه و یک واحد پرورش بلدرچین مولد و پرورش گوشتی که جزو واحدهای برتر استانی از لحاظ کیفی محسوب می شود از جمله دیگر مواردی بود که از سوی مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان اعلام شد و افزود: در شهرستان گلپایگان دو واحد شترمرغ با 40 قطعه فعالیت دارد.

غفاری به فعالیت شبکه دامپزشکی شهرستان در بحث مبارزه با بیماری های دامی به واکسیناسیون 50 هزار رأس دام سنگین طی شش ماهه نخست سال جاری علیه بیماری های خاص مانند شاربون، تب مالت، تب برفکی، شاربون علامتی اشاره کرد و بیان داشت: طی این مدت بیش از 300 هزار رأس دام سبک علیه بیماری های آبله، شاربون، بروسلوز و طاعون گوسفندی واکسیناسیون شده اند.

وی گفت: شهرستان گلپایگان در جمع فعالیت های خود رتبه دوم را در استان اصفهان به لحاظ ارائه خدمات دارا است.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان به واکسیناسیون 21 هزار رأس دام علیه بیماری لمپی اسکین که به صورت خاص در منطقه گلپایگان صورت گرفت، اشاره کرد و افزود: با توجه به بحث بیماری های مشترک بین انسان و دام مانند بروسلوز، تب مالت، سل گاوی، مشمشه در تک سمی ها، هاری، کیست هیداتیک و تب کریمه کنگو اقدامات قابل توجهی صورت گرفته و واکسیناسیون و آموزش به دامداران در رابطه بافرآورده های لبنی، روند کنترل بیماری های مشترک را در شرایط خوبی قرار داده است.

وی با توصیه به شهروندان در خصوص جلوگیری از شیوع بیماری تب مالت، خواستار استفاده از فرآورده های لبنی پاستوریزه شد و افزود: در شش ماهه نخست سال جاری دو هزار و 982 مورد بازدید از اماکن تولید و عرضه فرآورده های دامی و خام دام در شهرستان صورت گرفته که در این راستا 32 تخلف بهداشتی مشاهده و 29 مورد به تعزیرات معرفی و 3 مورد به مقامات قضایی ارجاع که برای 18 مورد نیز حکم قضایی صادر شده است.

غفاری به پیگیری دامپزشکی شهرستان در جمع آوری مواد غذایی غیربهداشتی شامل عسل، تخم مرغ، گوشت قرمز و سفید از اماکن عمومی خبر داد و یادآور شد: در راستای تسریع در امور خدمات رسانی مطلوب به شهروندان طی شش ماهه ابتدای سال جاری، شش نیروی جدید در دامپزشکی شهرستان شامل یک پزشک و پنج کارشناس اضافه شده که به طور کل 20 نفر در این اداره مشغول فعالیت هستند که سه نفر آنها پزشک، شش نفر کارشناس، سه نفر کاردان، شش نفر تکنسین و دو نفر راننده هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در شهرستان گلپایگان شش داروخانه دامپزشکی، یک مرکز مایه کوبی، دو آزمایشگاه، یک شرکت ممیزی و 9 دکتر دامپزشک فعالیت دارند، تاکید کرد: هم اکنون در بخش دامپزشکی شهرستان 18 دکتر دامپزشک، 5 کارشناس، 11 کاردان و 8 تکنسین در بخش خصوصی خدمات دهی به دامداران و تولیدکنندگان مختلف دامی و ... را برعهده دارند.

 

 

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان:

تمام کارت های ملی تا پایان سال 94 اعتبار دارند

رضوان زمانی: مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: آمار ولادت در سطح استان اصفهان رضایت‌بخش نبوده اما امیدوارکننده است.

تورج حاجی رحیمیان ظهر سه شنبه در حاشیه جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان گلپایگان که در محل سالن اجتماعات فرمانداری صورت گرفت، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی در هر شهرستان به ریاست فرماندار و دبیری مسئول اداره ثبت احوال آن تشکیل می شود، لذا شرایط و وضعیت ثبت وقایع حیاتی در این جلسات مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در جلسه شورای ثبت وقایع حیاتی شهرستان گلپایگان آمارهای خوبی در راستای ثبت ولادت و فوت که در مدت قانونی صورت گرفته، اطلاع رسانی شد، افزود: شهرستان گلپایگان از جمله مراکز موفق از لحاظ ثبت وقایع در استان اصفهان محسوب می شود و استان اصفهان نیز در این خصوص جزء رتبه های برتر کشوری است و تقریباً بالای 99 درصد آمار ولادت و حدود 98 درصد آمار فوت در آن به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه از لحاظ آماری ولادت در سطح استان رضایت بخش نبوده اما امیدوارکننده است، تصریح کرد: استان اصفهان در این راستا یک رشد 4 درصدی طی شش ماه گذشته نسبت به سال گذشته و در بحث ازدواج نیز یک رشد 8 درصدی داشته است.

حاجی رحیمیان با اظهار نگرانی نسبت به رشد آمار طلاق یادآور شد: متأسفانه آمار طلاق رشد صعودی داشته که بسیار نگران کننده و می طلبد مسئولان فرهنگی در این زمینه تلاش کرده تا از شیوع طلاق های رو به افزایش به هر نحو جلوگیری به عمل آید که در این راستا در سطح استان از هر 4.3 درصد ازدواج یک درصد منجر به طلاق می شود که بسیار نگران کننده است.

وی با اذعان به اینکه استان اصفهان از نظر آمار طلاق در رده بیستم کشور قرار دارد، تاکید کرد: با توجه به اینکه نرخ طلاق در کشور 1.8 درصد است در استان اصفهان این نرخ به دو درصد می رسد که نزدیک به نرخ کشوری اما در مجموع نگران کننده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه تمامی کارت های ملی تا پایان سال 94 اعتبار دارد، افزود: کارت های ملی هوشمند جدید در حال حاضر برای دو دسته هدف که شامل افرادی که به سن 15 سال تمام می رسند و باید شناسنامه خود را عکس دار کنند و افرادی که کارت ملی آنها به هر شکل مفقود و یا نیاز به تغییراتی دارد، صادر می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه برای شرکت در انتخابات نمایندگی مجلس خبرگان و شورای اسلامی که در سال جاری انجام خواهد شد نیاز به کارت ملی برای ثبت کد ملی در سامانه های مربوطه و شناسنامه عکس دار به منظور مهر حضور در انتخابات است؛ لذا همکاران ما در حوزه های رأی گیری مستقر بوده تا با استعلام از سامانه نسبت به ثبت کد ملی رأی دهندگان اقدام شود که این امر موجب جلوگیری از دوبار رأی دادن افراد و سوء استفاده از شناسنامه های دیگران خواهد شد.

ثبت وقایع حیاتی نیاز مبرم به برنامه ریزی دارد

در ادامه حسین فراست فرماندار گلپایگان اظهار داشت: آنچه مسلم است تلاش های صورت گرفته در راستای ثبت وقایع حیاتی، رسیدن به آمار صحیح در راستای برنامه ریزی است که در صورت وجود آمار صحیح می توان برای تمام امور در کشور و حتی شهرستان برنامه ریزی صحیح انجام داد.

وی با تأکید بر اینکه داشتن آمار صحیح از جمعیت می تواند ما را در رسیدن به اهداف بلندمدت کمک کند، افزود: رسیدن به آمار دقیق در مسایل زیربنایی و تخصصی یکی از امور ضروری بوده، لذا لازم است شهرداری ها و دهیاری ها در تحقق این امر با ثبت احوال در درج آمار فوت همکاری داشته باشند.

* افزایش 100 درصدی ولادت طی پنج ماه نخست امسال در گلپایگان

در ادامه علی کاظم مدیر اداره ثبت احوال گلپایگان با ارائه گزارشی از روند فعالیت ثبت وقایع حیاتی در شهرستان اظهار داشت: طی پنج ماه اول سال 94 نسبت به پنج ماهه سال93 شهرستان گلپایگان در ثبت وقایع ولادت با 100 درصد افزایش روبرو بوده است.

وی افزود: طی این مدت ثبت آمار فوت شهرستان نیز 100 درصد ارتقا داشته و ثبت ازدواج با افزایش روبرو بوده که تعداد ازدواج نسبت به پنج ماهه اول سال 94 به سال 93 حدود 8.79 درصد افزایش داشته و آمار طلاق نیز به دلیل نبود دفتر طلاق در شهرستان به طور کامل در دسترس نیست.

کاظم در پایان یادآور شد: اداره ثبت احوال شهرستان گلپایگان با همکاری اداره کل استان و مراجع ذیربط در پنج ماهه ابتدای امسال تاکنون حدود سه هزار و 399 شناسنامه مکانیزه صادر کرده و تعداد یک هزار و 860 کارت ملی هوشمند نیز برای مراجعان ثبت و صادر کرده است که این آمار در سال 93 یک هزار و 80 شناسنامه و 630 کارت ملی هوشمند بوده است.

 

امام جمعه گلپایگان:

اگر روزی منکر سراپای جامعه را بگیرد باید فدا شد

ر- زمانی: امام جمعه گلپایگان گفت: ما با تأسی به ساحت امام حسین (ع) انقلاب اسلامی را که ریشه در عاشورا، محرم، ولایت اهل بیت (ع) و رسالت خاتم الانبیاء دارد پایه گذاری و دنبال خواهیم کرد و اگر روزی ارتباط جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برقرار نباشد، فاتحه انقلاب خوانده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیلی در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان که ظهر پنج شنبه در محل دفتر امام جمعه گلپایگان برگزار شد، ضمن برشماری سجایا و ویژگی های پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اظهار داشت: دهه اول محرم مصادف با شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و دهه امر به معروف و نهی از منکر است که بنا بر رسالت و پایه گذاری ما مسلمانان یکی از مسایل زیربنایی جامعه توحیدی و اسلامی است؛ لذا بر اساس آموزه های دینی و سخنان ائمه معصومین (ع) باید در راستای امور ما قرار گیرد.

امام جمعه گلپایگان با بیان اینکه اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اقامه شود، نماز و دیگر فروع دین اقامه خواهد شد، افزود: بسیاری از آداب و شرایط دینی بستگی به امر به معروف و نهی از منکر دارد.

وی تصریح کرد: یکی از فلسفه های قیام امام حسین (ع) که در وصیت نامه ایشان به صورت روشن برای همه مردم دنیا بیان کرده اند و پس از شهادت تا قیام قیامت پا برجا خواهد ماند، امر به معروف و نهی از منکر است که با نهادینه شدن این امر در جامعه، بیمه شدن آن را به همراه خواهد داشت و دوری از آن منجر به متلاطم شدن جامعه خواهد شد، بدیهی است اسلامی شدن جامعه به امر به معروف و نهی از منکر وابسته است.

نماینده ولی فقیه در گلپایگان با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر به تناسب موضوعات به مسایل گوناگون تعلق می گیرد، افزود: اگر جامعه اسلامی بخواهد پاک و مطهر بماند و آموزه های دین طیب بماند باید امر به معروف و نهی از منکر تحقق یابد.

حجت الاسلام اسماعیلی با اذعان به اینکه قیام امام حسین (ع) و فداکردن خود، خانواده و یارانش برای جلوگیری از آسیب به جامعه صورت گرفت، خاطرنشان کرد: قیام امام حسین (ع) به ما یادآور این درس است که اگر روزی منکر بخواهد سر و پای جامعه را بگیرد باید فدا شد تا جامعه پاک بماند؛ لذا ما با تأسی به ساحت امام حسین (ع) انقلاب اسلامی را که ریشه در عاشورا، محرم، ولایت اهل بیت (ع) و رسالت خاتم الانبیاء دارد پایه گذاری و دنبال خواهیم کرد و اگر روزی ارتباط جامعه با امر به معروف و نهی از منکر برقرار نباشد، فاتحه انقلاب خوانده می شود.

امام جمعه گلپایگان با تأکید بر اینکه حفظ نظام جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است، افزود: امام راحل فرمودند: » ما هر چه داریم از محرم و صفر است« و از روزی که نطفه انقلاب بسته شد همواره بر امر به معروف و نهی از منکر در راستای داشتن جامعه ای عاری از آلودگی تأکید داشتند که موجب شد این انقلاب بیمه شود و امروز مقام معظم رهبری در موقعیت های مختلف این امر را مورد توجه قرار داده اند.

وی با اشاره به اینکه باید نقاط ضعف و نقص هایی که در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد، ترمیم شود، افزود: در راستای احیای ستاد امر به معروف و نهی از منکر حرکت های ارزشمندی با تشکیل جلسات منظم و استفاده از نظرات مردم، مسئولین و دردمندان در جهت جلوگیری از ناهنجاری های اجتماعی صورت گرفته و با تشکیل دو گروه تذکر لسانی متشکل از خانم ها و آقایان نسبت به برخورد با بداخلاقی ها، بد پوششی ها، بدرفتاری ها و مسایلی که آداب جامعه اسلامی را زیر سؤال بدهد، تذکر صورت می گیرد و تشویق هایی هم برای افرادی که رعایت می کنند در نظر گرفته می شود.

نماینده ولی فقیه در گلپایگان با بیان اینکه در امور تذکر لسانی با افراد خاطی نباید برخورد فیزیکی صورت گیرد، افزود: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است که باید در جامعه صورت گیرد تا مسایلی از قبیل: رفتارهای ناهنجار مانند بحث دوچرخه سواری بانوان در مکان های عمومی که امری خلاف شرع است، صورت نگرفته و مسئولین امر نسبت به ایجاد تسهیلات و شرایط استفاده بانوان از فضاهای تفریحی و رفاهی با شرایط ویژه اقدام کنند تا همه آحاد جامعه بتوانند از فضای مورد نیاز تفریحی استفاده کنند.

حجت الاسلام اسماعیلی ایجاد شرایط ازدواج آسان و سوق دادن جوانان به سوی زندگی ساده را از ملزومات جامعه امروز برشمرد و افزود: لازم است در راستای زدودن جامعه از منکرات نسبت به فراهم آوردن امکانات اسلامی به ویژه در توزیع لوازم نوشت افزار و لباس هایی که با شئونات جامعه سازگاری داشته باشد، اقدام شود.

وی با تأکید بر اینکه جامعه ما یک ظرفیت دینی، مذهبی و ولایی همراه با آموزه های دینی دارد، تصریح کرد: باید در راستای آسیب زدایی و با تکیه بر احترام و تکریم به بزرگان و جوانان که آینده سازان جامعه هستند، اقدام کنیم و با جوانان که دارای ظرفیت مناسبی در جامعه هستند به صورت دستوری برخورد نکرده و در جهت جذب آنان از در محبت وارد شویم؛ زیرا اولین کسانی که در مقابل تهدیدها قرار می گیرند جوانان هستند که با دارا بودن باطنی پاک و دلهایی آماده نیاز به احترام دارند.

امام جمعه گلپایگان با اشاره به برنامه های درنظر گرفته شده در دهه امر به معروف و نهی از منکر شهرستان گلپایگان از تشکیل کمیته در ادارات، نهادها و شرکت ها در این راستا خبر داد و افزود: ادارات و نهادها با تهیه بنرهایی در راستای امر به معروف و نهی از منکر و تشکیل کمیته های مذکور اقدامات چشمگیری داشتند که نسبت به سال های گذشته فراگیرتر است.

وی افزود: در اولین روز از دهه امر به معروف و نهی از منکر برگزاری زیارت عاشورا و سخنرانی در سیدالسادات و در روز دوم ماه محرم سخنرانی ریاست دادگستری شهرستان پیش از خطبه و راهپیمایی پس از نماز عبادی سیاسی جمعه به منظور حمایت از مردم فلسطین و در جهت توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام اسماعیلی یادآور شد: امید است با برنامه ریزی های صورت گرفته مسئله امر به معروف و نهی از منکر در دهه محرم پررنگ تر و منطبق با خواسته های امام حسین (ع)، برپایی نماز اول وقت در هیئات مذهبی به ویژه در ظهر عاشورا تا شهرستان گلپایگان دارای یک فضایی همراه با تکیه بر امر به معروف و نهی از منکر پیدا کند.

وی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مراسم های ایام دهه محرم با همکاری هیئت امنای مساجد و هیئات مذهبی و با رعایت موارد خواسته شده هر چه بهتر برگزار شود، افزود: عدم ذبح گوسفندان در خیابان و مقابل هیئات، عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف در توزیع غذاهای داغ که مضر تشخیص داده شده و نظافت محل های توزیع نذورات از جمله مواردی است که با رعایت آنها قدم در سلامت و بهداشت جامعه عزادار برخواهیم داشت.

 

مدیریت صحیح هیئات مذهبی اولویت فعالیت آنها

در نشست مسئولین با هیئت امناء مساجد و مداحان شهرستان که در حسینیه سیدالسادات برگزار شد، مسئولین شهرستان تأکید مکرر بر مدیریت صحیح هیئات در جهت بهره برداری بهتر از مراسم های عزاداری در ایام محرم، صفر و دیگر مناسبت ها داشتند.

در این مراسم پس از مطالب ارائه شده توسط فرماندهی انتظامی شهرستان که بیشتر تأکید بر رعایت نظم، همکاری بیشتر با مأمورین و موارد خواسته شده این نیرو در جهت هر چه بهتر برگزار شدن عزاداری هیئت ها در حسینیه ها، مساجد و تردد در کوچه و خیابان ها بود.

حجت الاسلام قاسمی مدیریت اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نیز در راستای هماهنگی بیشتر هیئات در برگزاری مجالس سخنرانی و عزاداری ایام ماه محرم و صفر مواردی را متذکر شد و با اشاره به اینکه هیئت امنای مساجد ضمن هماهنگی با سازمان تبلیغات باید مبلغین مورد نیاز هیئت ها را تأمین کنند، افزود: یکی از مسایلی که می تواند در جهت هر چه بهتر برگزار شدن مجالس عزاداری در مساجد، حسینیه ها و ... مثمر ثمر واقع شود همکاری مدیران هیئات، مداحان و دیگر مراجع ذیربط است که تاکنون این همکاری و مساعدت ها صورت گرفته و امید است تا پایان نیز به خوبی ادامه یابد.

امام جمعه گلپایگان سخنران بعدی این مراسم بود که در اظهارات خود تأکید مکرر بر مدیریت صحیح در برگزاری مجالس عزاداری را از سوی مدیران هیئات نمود و ضمن تجلیل از برنامه ریزی های انجام گرفته در جهت برگزاری نشست مسئولین و دست اندرکاران جلسه اظهار داشت: یکی از آسیب های جلسات عزاداری نبود مدیریت صحیح است که لازمه بهره مندی بدون مشکل مدیران هیئات و هیئت امنای مساجد با تکیه بر تجربیات چندین ساله و دارا بودن فوت و فن نسبت به برنامه ریزی اقدام کنند و این امرمی تواند با سازماندهی صورت گرفته به وسیله افراد کار بلد به صورت علمی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه بازگویی عیب ها در جهت مچ گیری نیست، تصریح کرد: اولین، اساسی ترین و کلیدی ترین مسئله ای که همیشه در اجرای برنامه ریزی ها باید دنبال کنیم مدیریت برنامه هاست که این امر می تواند با همگرایی دست اندرکاران یک جمع صورت پذیرد.

امام جمعه شهرستان ضمن تأکید بر این نکته که لزومی بر استفاده تعداد زیاد مداح در هیئت ها نمی باشد، افزود: مداحان باید نسبت به اشعاری که در عزاداری ها می خوانند رعایت تناسب را بنمایند و زیبنده نیست هر نوع اشعاری در این مناسبت ها خوانده شود.

نماینده ولی فقیه در شهرستان بر لزوم برنامه ریزی برگزاری مراسم های دهه محرم از چندین روز مانده به این ایام تأکید نمودند و افزود: در جهت پویایی و بهره مندی واقعی عزاداری از ساز و برگ ها بکاهیم و به سمت عزاداری حقیقی و سنتی واقعی برویم که محتوا و معنویتش بیشتر باشد.

حجت الاسلام اسماعیلی برگزاری عزاداری در خیابان ها را غیرضروری برشمرد و تصریح کرد: عزاداری بدون ریا و صحیح را حدالمقدور در حسینیه ها و مساجد برگزار کنید و از بکارگیری آلات موسیقی در این عزاداری ها که به دستور مراجع معظم امری غیرمذهبی است، جداً خودداری نمایید.

وی با انتقاد از حرکت برخی بانوان با وضعیت نامناسب به دنبال هیئات عزاداری تصریح کرد: یکی از واجبات در برگزاری مراسم عزاداری ها فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که وظیفه همگانی است تا نسبت به زنده نگه داشتن شعائر اسلامی قدم برداشته شود.

امام جمعه شهرستان در پایان ضمن تأکید بر اینکه هدف از بیان رهنمودها و ساماندهی هیئات دولتی کردن آن نیست افزود: همه برنامه ها مردمی است اما با کنترل و برنامه ریزی منظم و همکاری کلیه دستگاه های ذیربط بهتر اداره می شود.

سید محمدحسین میرمحمدی نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی آخرین سخنران نشست مسئولین و دست اندرکاران هیئات شهرستان بود که بر لزوم برنامه ریزی مدیران و دست اندرکاران هیئات در بهره مندی بهتر جلسات عزاداری تأکید کرد و افزود: لازمه حرکت در جهت عزاداری های محرم و صفر داشتن نیات خالص است و بازنگری در درون که می تواند شما را از سفره معنویت بهره مند سازد.

وی با اشاره به اینکه متصدیان امور عزاداری پرچمدار محرم و اهل بیت (ع) هستند، تصریح کرد: افراد دخیل در این امور دارای یک شخصیت حقیقی دینی که مسئولیت آنها به غیر از خانواده شامل اجتماع و مجموعه ای که مدیریت آن را برعهده دارند نیز می شود.

میرمحمدی با تأکید بر اینکه در جهت نیل به بهره برداری از مراسم های بدون عیب و نقص ضمن احترام به پیشکسوتان و بزرگترها باید با یک مدیریت صحیح و مشخص نمودن یک مسئول در هیئت، کارها را پیش ببرید تصریح نمود: فراهم کردن نماز اول وقت و جماعت برنامه ریزی در جهت توزیع نذورات و خط دادن به خیرین از جمله دیگر برنامه ریزی های هیئات مدنظر قرار گیرد.

 

کجا رفت؟

                                                                                                              استاد اکبر افاضلی

به طور یقین افراد بالای سن چهل سالگی تا سال 1394 در گلپایگان زندگی می کردند و به یاد دارند، حیاط وسیع خانه، حوض آب، چاه آب، باغچه و درخت، در حد وسعت هر خانه که بچه ها حتی المقدور در خانه خودشان بازی می کردند از همه مهمتر هوای پاک جای نفس کشیدن بود. باران های فصلی و برف زمستانی همه اینها نعمت هایی بود که با زندگی جمعی پدر و مادر و فرزندان و لذتی که این نوع زندگی داشت می بود، بهاربند و طویله و تعداد محدودی گاو و گوسفند که همه خرده مالکین زمین دار نگهداری می کردند.

شیر تازه، سر شیر، انواع لبنیات و محصولات سر درختی و جالیزی هندوانه و گرمک و خربزه حتی کمبوزه و خیار که همه خانواده ها داشتند و اغلب باغداران آبرودار و بخشنده بعضی خانوارهای فقیر را هم یاری می کردند. آن همه درخت کنار جویها و محلات و صحرا که برگ آنها با تولید اکسیژن هوا را سالم و قابل نفس کشیدن می کرد، همین کنار صحرای کوچه ریگینارا که سنجقوان (سن جویون) طراوت درختانش حال می داد، این ها کجا رفت؟ آپارتمان سازی و مدرنیست شدن کار دست مردم داد. بیشترخانه ها تبدیل به آپارتمان شده است، درختان قطع شده است، هوای آلوده، تردد انواع ماشین و موتورسیکلت هوا را آلوده کرده است، هر آپارتمان ده واحدی ده خانواده را در خود جای داده، هر خانواده گاهی دو سه اتومبیل مدل های متفاوت دارند در حالی که هر آپارتمان فقط تعداد دو سه ماشین برای پارکینگ جا دارند. کنار تمام کوچه ها چهار و شش و هشت متری که با جواز هم ساخته شده است و این همه ماشین با اینکه اغلب زمین های زراعتی بوده است و روز تبدیل به آپارتمان قیمت زیادی هم نداشته است به علت تنگ چشمی برخی فروشندگان و ناآگاهی مسئولان اعم از مهندس و کارمند ادارات ذیربط همین گرفتاری هایی است که می بینیم هم برای ساکنین و هم ادارات انتظامی و راهنمایی و رانندگی و ... انواع امراض گوناگون حتی سرطان نوظهور، از جمله گرفتاری هایی است که روز به روز بیشتر مردم و ادارات ذیربط را گرفتار خواهد کرد مگر اینکه از امروز جلوی تخریب خانه های قدیمی باقیمانده را برای آپارتمان سازی بگیرند از محلات باقیمانده کوچه ها را درختکاری کنند زیرا یک پارک و دو پارک آن هم در نقاط خاص باعث هوای آزاد نمی شود. معلمان وظیفه دارند بچه ها را آگاه کنند تا بلکه تا حدودی از ندانم کاری ها جلوگیری شود زیرا فهمیدن معایب هر کار بستگی به تعلیم و تربیت و آگاهی عمومی دارد. این عقیده یک فرزندی هم به علت هزینه تحصیل و زندگی آینده یک بچه هم درست نیست سابق می گفتند:" هر آن کس که دندان دهد نان دهد" پس باید در هر مورد به خدا متوسل شد و با عقیده درست خداپرستی همه امور زندگی آن گونه که مصلحت اجتماعی باشد فراهم می شود.

خود من با 5 برادر و دو خواهر ویک درآمد مختصر زندگی پدرم و رفت و آمد با بیشتر فامیل بحمدا... با لطف خداوند در حد لیاقت خودمان فراهم گردیده بود و هیچ گاه الطاف الهی را فراموش نخواهیم کرد. اگر امروز ادارات ذیربط جلوی آپارتمان سازی را نگیرند در جامعه آینده مسئول خواهند بود.

" ای اهل ایمان آیا شما را به تجارتی سودمند که شما را از عذابی دردناک و آخرت نجات دهد دلالت کنم آن تجارت این است که به خدا و رسول ایمان آورید و به مال و جان در راه خدا جهاد کنید که اگر دانا باشید برای شما بهتر است. "از آیه 9 تا 11 سوره صف"

اصلاحیه

در پاراگراف آخر خبر مربوط به مراسم کلنگ زنی مدرسه ابتدایی مهاد مهدقرآن کریم شهر گوگد که در شماره قبلی این نشریه چاپ گردیده بود، جمله"در خاتمه آقای میرمحمدی نماینده شهرستان نیز اظهار داشتند: از آنجایی که این مکان در این روز میمون و مبارک کلنگ زنی می شود، خداوند متعال هم کمک می کند و این مجموعه انشاءا... بزودی افتتاح می گردد، سپس حاج علی هاشمی به نمایندگی از وراث آقای هاشمی نیز دعای خیر برای خیرین، نیکوکاران و حاضرین در جلسه را داشتند." صحیح است که بدین وسیله ضمن عذرخواهی از خوانندگان و نگارنده مطلب اصلاح می شود.

 

انتخابات کارگروه های انجمن سرزمین سبز گلپایگان برگزار شد

انتخابات کارگروه های انجمن سرزمین سبز گلپایگان در نشست این تشکل زیست محیطی که در 20 مهرماه در سالن اجتماعات کتابخانه آیت ا... محمدی برگزار شد، در 7 حوزه اطلاع رسانی و عضوگیری، تحقیق و پژوهش، ارتباط با طبیعت، مالی، تدارکات، فرهنگی و آموزشی و فن آوری با حضور اعضا صورت گرفت.

در این مراسم پس از ارائه گزارشی از روند انتخابات هیئت مدیره که از سوی مهندس خوشنویسان بیان شد مدعوین و اعضای حاضر در جلسه در جریان روند فعالیت این انجمن زیست محیطی قرار گرفتند.

در ادامه خانم حبیبی مدیرعامل انجمن سرزمین سبز گلپایگان طی سخنانی هدف از تشکیل این تشکل را کمک و یاری در جهت داشتن شهرستانی عاری از آلودگی های زیست محیطی بیان کرد و افزود: انجمن سرزمین سبز با همت و تلاش دوستداران طبیعت و به دور از مسایل سیاسی و تنها با هدف مشارکت عموم مردم در حوزه شهرستان پاک تشکیل شده است.

وی در ادامه گزارشی از اقداماتی که این تشکل زیست محیطی با همکاری دستگاه های ذیربط از جمله شهرداری گلپایگان، اداره محیط زیست، فرمانداری و ... از بدو فعالیت خود در حوزه زیست محیطی به ویژه جمع آوری آلاینده ها انجام داده است به استحضار حضار در جلسه رساند.

در ادامه این نشست علیرضا غیور رئیس هیئت مدیره انجمن سبز شهرستان طی سخنانی ضمن اشاره به موقعیت فعلی محیط زندگی مردم در اقصی نقاط کره خاکی به پیامدهایی که عدم توجه به محیط زیست شده است و در صورت بی توجهی معضلات و مشکلات عدیده برای نسل های آینده به وجود خواهد آورد مباحث مفصلی را بیان کرد.

وی در بخشی از سخنان خود با اذعان به این که آیا منابع طبیعی که امروز در اختیار ما قرار دارد از روز اول به همین شکل بوده و یا آنچه از این منابع در اختیار آیندگان قرار می گیرد چگونه خواهد بود به تخریب هایی که از سوی عوامل مختلف در جهت نابودی محیط زیست صورت می گیرد و عدم توجه به آن مسایل و مشکلات عدیده جسمانی و روحی برای بشر به وجود خواهد آورد، اشاره کرد.

غیور به رشد فزاینده آلودگی های زیست محیطی و رشد 26 درصدی آن در سال 94 نسبت به سال 93 اشاره کرد و افزود: باید با نگاهی ژرف به این معضل توجه کنیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با توجه مسئولین نظام به ویژه مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید در جهت حفظ منابع طبیعی اقدامات چشمگیری در حال پیگیری است، تصریح کرد: امیدواریم ضمن تقویت و استمرار این اقدامات شاهد یک حرکت قوی در جهت حفظ منابع طبیعی باشیم.

رئیس هیئت مدیره سرزمین سبز گلپایگان کمک و همیاری مردم را در جهت حفظ منابع طبیعی و زیست محیطی یک فرصت و زمینه ذی نعمت برشمرد و افزود: انجمن سرزمین سبز گلپایگان با تکیه چنین اهدافی پا در عرصه محیط زیست گذاشته تا با استفاده از توان بالقوه علاقمندانی که در این عرصه وارد شده اند با همکاری دستگاه های ذیربط مانند اداره محیط زیست، شهرداری و ... گام های مؤثری در این راستا بردارند.

لازم به ذکر است در پایان نشست اعضای انجمن سبز گلپایگان، انتخابات کارگروه های مربوطه صورت گرفت و 60 نفر از شرکت کنندگان در کارگروه های مورد اشاره عضو شدند.

 

بررسی توسعه و ترویج ازدواج آسان در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان

بیست و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان با حضور مسئولین در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه علیرضا گوهری دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان ضمن تقدیر از حضور اعضا بیان داشت: جلسه امروز در راستای پیگیری مصوبه جلسه قبل و ارائه راهکارهای توسعه و ترویج ازدواج آسان خواهد بود.

در ادامه چند تن از اعضا نقطه نظرات خود را پیرامون راهکارهای توسعه ازدواج آسان و ترویج آن بیان کردند.

حجت الاسلام سید حسین حسینی ریاست دادگستری گلپایگان اظهار داشت: مراحل ازدواج به چهار بخش تصمیم پسر، دختر و خانواده برای ازدواج- پیدا کردن طرف مقابل- برگزاری ازدواج و شروع زندگی و وارد شدن در مرحله زندگی منتهی خواهد شد.

وی افزود:تصمیم گیری ازدواج طرفین- پیدا کردن طرف مقابل و در نهایت برگزاری یک ازدواج ساده از اموری است که باید در راستای آن راهکارهایی را پیش بینی کنیم که در حال حاضر با وجود مشکلاتی اعم از نبود شغل و مسکن مناسب باید فرهنگ سازی کنیم که تشکیل خانواده های نیمه مستقل ترویج یابد.

حسینی با بیان اینکه باید به جوانانی که تمایل به ازدواج آسان و زندگی ساده دارند، نکاتی را که مانع از چنین ازدواج هایی می شود را یادآور شویم، افزود: رسومات مالی پرخرج- زندگی تجملاتی پر زرق و برق- عدم اهتمام لازم از سوی خانواده ها نسبت به ازدواج فرزند- بهانه جویی خانواده ها- زود دانستن ازدواج برای تازه جوان ها- عدم اظهار نیاز به ازدواج جوان ها- ضعف انگیزه و عدم انگیزه برای ازدواج- داشتن خواهر و برادر بزرگتر- اهمیت بیش از حد به تحصیل- آزادی های غلط و گریز از مسئولیت- مشکل در انتخاب همسر و تقدس بی جا و تعصب غلط از جمله موانع ازدواج هستند که باید با تدابیری آنها از مقابل راهشان برداشته شود.

وی راهکارهای عملی در جهت افزایش ازدواج آسان را اقدام فرهنگی از رسانه ها در راستای تغییر نگرش عمومی که مبتنی بر توقعات نابجای اقتصادی است بیان کرد و افزود: با توجه به مسایل حاد اقتصادی کشور باید فرهنگ را تغییر دهیم و خانواده ها را در جهت ازدواج آسان فرزندان سوق دهیم که در این مسیر با شرح ازدواج آسان- تغییر شخصیت ها و تمکین به ازدواج آسان و توجه دادن خانواده ها به آثار منفی مهریه سنگین و نقد فرهنگ غلط لزوم ازدواج فرزند بزرگ را از جامعه بزداییم.

در ادامه حسین فراست فرماندار گلپایگان یکی از راهکارهای ازدواج های موفق و ساده را مشاوره با افراد امین بیان کرد و افزود: مشاوره یا روانشناسی نیاز بیشتر افراد جامعه است و می تواند در جهت استمرار زندگی افراد کمک شایان کند.

وی با اشاره به اینکه ترویج ازدواج آسان با توجه به مسایل حاد اقتصادی امروز باید گسترش یابد، افزود: با فرهنگ سازی نسبت به حفظ و پایداری ازدواج هایی که هم اکنون صورت گرفته اقدام کنیم.

در ادامه محمدصادق جمالی مسئول کانون پیوند مهر گلپایگان با اشاره به اقدامات این کانون از بدو فعالیت تاکنون در امر ترویج ازدواج آسان در شهرستان راهکارهایی که در جهت کاهش هزینه های ازدواج و مراسم عقد، عروسی و ... به وسیله این کانون صورت می گیرد بیان کرد و افزود: با تعامل و همکاری که با برخی صنوف از جمله آرایشگاه ها، فیلمبرداران، مدیران تالارها و ... از سوی این کانون صورت گرفته نوید یک جشن ازدواج را با کلیه نیازهای خانواده های عروس و داماد به آنها می دهیم.

 

 

 

 به مناسبت روز جهانی کودک صورت گرفت؛

برگزاری ایستگاه نقاشی با موضوع ترافیک در گلپایگان

ر- زمانی: به مناسبت روز جهانی کودک ایستگاه نقاشی با موضوع ترافیک و سفالگری از سوی شهرداری گلپایگان در محل شهرک ترافیک با حضور دانش آموزان پیش دبستانی برگزار شد.

محمد امین جمالی شهردار گلپایگان ظهر پنج شنبه در حاشیه برگزاری ایستگاه نقاشی و سفالگری کودکان که به مناسبت روز جهانی کودک در محل شهرک ترافیک صورت گرفت، در گفتگو با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان اظهار داشت: شهرداری گلپایگان در بحث آموزش ترافیکی به کودکان به عنوان دارا بودن دومین شهرک ترافیک پس از شهر اصفهان در استان است که با فراهم کردن شرایط آموزش ترافیک و به کارگیری تمامی معیارهای یک شهر در آن، نیاز آموزشی و یادگیری کودکان را در بحث ترافیک تدارک دیده است.

وی افزود: شهرداری گلپایگان در راستای آموزش های لازم به ویژه در بحث ترافیک و شهرنشینی آمادگی لازم را برای مراکز آموزشی و مدارس دارد ضمن اینکه در مسئله آموزش ترافیک با چاپ کتاب های مختلف فرهنگی در زمینه فراگیری آموزش ترافیک به کودکان که آینده سازان کشور و این نظام اسلامی هستند، اقدام کرده است.

شهردار گلپایگان با اذعان به اینکه کودکان باید از هم اکنون بحث های مربوط به ترافیک را فراگیرند، تصریح کرد: در امور دیگر شهرنشینی به ویژه ارتقای یادگیری دانش آموزان، شهرداری گلپایگان آمادگی لازم را داشته و در این راستا به تازگی با چاپ یک مجموعه کتاب آموزشی 5 جلدی تحت عنوان "شهردار کوچولو" با موضوع فرهنگ شهرنشینی برای کودکان و نوجوانان اقدام کرده است.

جمالی در پایان یادآور شد: به منظور استفاده بهینه از فضاهای فرهنگی به ویژه شهرک ترافیک، شهرداری گلپایگان با خرید چندین دستگاه ماشین های شارژی ویژه کودکان برایایام تعطیلات سال نو کرده است و کودکان با همراهی والدین خود برای استفاده و فراگیری امور ترافیکی می توانند از این ماشین های شارژی در شهرک ترافیک استفاده کنند.

در ادامه حبیب الله جمالی مدیر آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان ضمن تقدیر از برپایی ایستگاه نقاشی کودکان با موضوع ترافیک و سفالگری، اظهار داشت: در ایام سال، روزهای مختلف با عناوین فرهنگی یاد شده و روز 16 مهرماه به عنوان روز جهانی کودک که به همین مناسبت در کشور ما ایران یک هفته به نام روز کودک در نظر گرفته شده است.

وی افزود: به مناسبت روز جهانی و هفته کودک برنامه های متنوع و ویژه با هدف یادآوری و توجه سیاست مداران، مسئولین و خانواده ها به کودکان در نظر گرفته شده و این در حالی است که امروز متأسفانه شاهد و ناظر حوادث مختلف علیه محیط زندگی کودکان در اقصی نقاط دنیا به ویژه کشورهای جهان سوم مانند افغانستان، یمن، فلسطین، سوریه، عراق و ... هستیم که کودکان بی دفاع آماج وحشیانه جنگ طلبان قرار دارند.

مدیر آموزش و پرورش گلپایگان با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی کودک با مضمون "دنیا بدون لبخند کودکان هیچ ارزشی ندارد" نامگذاری شده است، افزود: این واقعیتی است که کودکان آینده سازان جامعه هستند و ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت باید در توجه دادن اولیا و مسئولین به آحاد جامعه یادآور این باشیم که زمینه آموزش و پرورش کودکان را فراهم کنیم.

جمالی تصریح کرد: همه وظیفه داریم فضای مناسب را در خانه، جامعه و مدارس برای آموزش کودکان پیش بینی کنیم تا آنان با روحیه شاد و بانشاط، رشد و تعالی یابند و با حفظ سلامت بهداشت و روان و جسم زمینه را برای ایجاد محیطی سالم فراهم کنیم.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه از چهار سال قبل، وجود مراکز پیش دبستانی برای کودکان لازم و ضروری تلقی شده است، لذا فعالیت مراکز پیش دبستانی به بخش خصوصی با مجوز و نظارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده که دانش آموزان با طی کردن دوره پیش دبستانی بتوانند در دوره اول ابتدایی موفق تر و بهتر زمینه تحصیل خود را فراهم کنند که در این راستا در شهرستان گلپایگان حدود یکهزار و 500 نفر دانش آموزش پیش دبستانی در 80 واحد آموزشی در شهر و روستا آموزش های لازم را فرا می گیرند.

گفتنی است؛ ایستگاه نقاشی کودکان با موضوع ترافیک و سفالگری به همت شهرداری گلپایگان و مشارکت پیش دبستانی ماهان در محل شهرک ترافیک پارک شهر گلپایگان با حضور شهردار و مدیران شهرداری، مدیریت آموزش و پرورش و معاونین و ... برگزار شد و کودکان پیش دبستانی با ترسیم ذهنی امور ترافیکی در این مراسم حضوری پر رنگ داشتند.