هفته نامه صدای گلپایگان

هفته نامه صدای گلپایگان

هفته نامه صدای گلپایگان

هفته نامه صدای گلپایگان

مطالب شماره 338 هفته نامه

کاهش 12درصدی انواع سرقت در گلپایگان

فرمانده انتظامی گلپایگان گفت: در ماه اردیبهشت امسال شاهد کاهش 12درصدی سرقت در گلپایگان بوده‌ایم.

 سرهنگ محمد‌علی یوسلیانی در نشست شورای معتمدین پلیس که در ستاد فرماندهی شهرستان برگزار شده بود، اظهار کرد:عملکرد شورای معتمدین پلیس گلپایگان در سال گذشته مثبت بوده است و امسال هم با استفاده از تمام توان و ظرفیت‌ در راستای پیشگیری از مشکلات در محلات مختلف شهرستان تلاش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد رکن مشورتی متناسب با نیازهای ساکنان محلات مختلف شهرستان با فرماندهی انتظامی شهرستان و روسای کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها از جمله اهداف شوای معتمدین پلیس است، تصریح کرد: شناسایی و رفع عوامل آسیب‌زا در شهر مانند تفرجگاه‌ها و بوستان‌ها و ارائه پیشنهاد و راهکار مناسب به مسئولان شهرستان از دیگر اهداف این شورا است.

فرمانده انتظامی گلپایگان افزود: در سال گذشته شاهد کاهش 13درصدی جرائم مهم و افزایش 13درصدی در شاخص کشفیات بوده‌ایم که از این نظر شهرستان گلپایگان در بین سایر شهرستان‌های استان اصفهان در رتبه خوبی قرار گرفت.

یوسلیانی افزود: در فروردین ماه انواع سرقت 52 درصد و در اردیبهشت ماه تا امروز انواع سرقت 12 درصد کاهش داشته است.  وی همچنین به نهضت آگاه سازی و آموزش در سال گذشته و سال قبل از آن پرداخت و ادامه داد: نهضت آگاه سازی از سال 92در شهرستان گلپایگان آغاز شد و در سال گذشته به اوج خود رسید و جامعه هدف دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، مساجد، کودکستان‌ها، مراکز پیش دبستانی، اولیای دانش‌آموزان، اصناف و مدد جویان بهزیستی و کمیته امداد بودند.

فرمانده انتظامی گلپایگان خاطر نشان کرد: در نهضت آگاه سازی توسط کارشناسان انتظامی آموزش‌هایی مانند ‌معضلات اجتماعی، تهدیدات در فضای مجازی، مواد مخدر، عفاف و حجاب و بسیاری از موارد دیگر به جامعه هدف آموزش داده شد.

یوسلیانی همچنین دوره‌های آموزشی پدافند غیرعامل و آموزش سبک زندگی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سطح شهرستان را از دیگر اقدامات آگاه سازی در جامعه بیان کرد.

 * شورای معتمدین پلیس باز‌وی قدرتمند ماموران انتظامی هستند

وی با بیان اینکه رسانه‌ها پل ارتباطی پلیس و مردم هستند، تاکید کرد: خبرنگاران با اطلاع رسانی و آگاه سازی شفاف، دقیق و به موقع می‌توانند نقش مهمی در جامعه ایفا کنند.

فرمانده انتظامی گلپایگان گفت: معضلات و آسیب‌های محلات نیازمند شناسایی و بررسی است و معتمدین پلیس در این زمینه هم نقش مهمی دارند و می‌توانند به عنوان باز‌وی قدرتمند پلیس عمل کنند.

یوسلیانی سرقت‌های خرد و مواد مخدر را از دغدغه‌های به حق مردم عنوان کرد و افزود: سرقت‌ها امنیت روانی مردم را تهدید می‌کنند ولی خوشبختانه با کمک معتمدین پلیس که چشم سوم جامعه محسوب می‌شوند، این آمار در گلپایگان کاهش یافته است.

وی همچنین به برنامه‌های امسال شورای معتمدین پلیس اشاره کرد و افزود: آموزش، اطلاع رسانی و شناسایی معضلات اجتماعی از جمله مولفه‌هایی است که در این شورا پیگیری می‌شود.

رئیس شورای شهر گلپایگان هم در ادامه بر لزوم آموزش و اطلاع رسانی در جامعه تاکید کرد و افزود: آموزش و اطلاع رسانی تاثیر زیادی در پیشگیری از جرائم دارد.

علی فیروزی به ضرورت پایش تصویری در سطح شهر اشاره کرد و گفت: بیش از 200میلیون تومان اعتبار برای نصب دوربین‌های مدار بسته در سطح شهر گلپا?یگان اختصاص یافته است و انتظار می‌رود با کمک سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و امنیتی تا پایان امسال این دوربین‌ها در مبادی ورودی شهر نصب شوند.

 

(اندیشه ایمن، جامعه ایمن)

شماره شصت و چهارم

آشنایی با حریق (4)

همشهریان گرامی در شماره های پیشین با انواع حریق و راه های اطفای آن آشنا شدیم، در این شماره قصد داریم راه های پیشگیری از حریق را بیاموزیم.

در بحث پیشگیری از حوادث ناشی از گازها، با دو موضوع پیشگیری از حریق و مسمومیت با گاز منوکسید کربن (CO) مواجه هستیم. به منظور پیشگیری از آتش سوزی در وسایل گاز سوز باید نکات مربوط به نصب و اصول صحیح وسایل گازسوز مانند رعایت فاصله مناسب تا مواد قابل اشتعال، عدم استفاده از شیلنگ گاز بیشتر از 1/20 متر، استفاده از بست فلزی و محکم روی شیلنگ، عدم استفاده از شیلنگ آب جهت انتقال گاز و ... وجود دارد و به منظور جلوگیری از بروز مسمومیت با گاز منوکسیدکربن توجه داشته باشید که هر جا آتشی روشن شود هم اکسیژن فضا مصرف می شود و هم اینکه گاز منوکسید کربن در فضا تولید و پخش می شود؛ لذا به منظور خروج گاز منوکسید باید نکات مربوط به نصب دودکش مانند عدم استفاده از زاویه نود درجه بیش از سه زاویه، نصب دودکش به صورت عمودی، انتقال دودکش بیش از یک متر بالاتر از سطح بام و استفاده از کلاهک اچ شکل را رعایت نمایید.

به منظور پیشگیری از بروز حوادث ناشی از برق نیز رعایت نکاتی از قبیل استفاده از فیوز مینیاتوری محافظ در ابتدای مدار سیم کشی، عدم عبور سیم برق از زیر فرش یا اطراف درب و پنجره فلزی، استفاده از فیوز مناسب، عدم دست کاری وسایل برقی به منظور تعمیرات توسط افراد ناآگاه همچنین عبور سیم کشی روی کار از داخل داکت های مخصوص ضروری می باشد.

جامعه بی حادثه، در پی افکار ایمن

اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گلپایگان

 

با فرهیختگان و شعرای این دیار

محمد مشایخی (سالار) از مؤسسین و اعضای اولیه انجمن ادبی حافظ گلپایگان است.

او بسیجی اهل قلم، متعهد و انقلابی و بیشتر اشعارش آیینی و انقلابی است و غزلیات و دوبیتی های عرفانی و حکمت آموز نیز دارد. ارادت و دلدادگی او به حضرت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) ستودنی و به همین علت (سالار) تخلص می کند که به نام حضرت مولی است.

او در سال 1391 کتابی با عنوان « شعر و شعار صلوات» در قم به چاپ رسانده که ضمن شرح فضایل و برکات ذکر شریف صلوات و احادیث ناب حاوی مطالب و دوبیتی های زیبا و اشعار و شعارهای صلواتی می باشد.

در کتاب گران سنگ و ارزشمند گلپایگان در آیینه تاریخ مرحوم فیروز اشراقی در فصل پنجم «شعرای گلپایگان» صفحه 673  او را اینگونه معرفی می کند.

از شعرای جوان و پرشور، مؤمن و معتقد به شعائر اسلامی، خوش نفس و پاک طینت و مردمی است که در اشعار خود (سالار) تخلص می کند. سروده هایش دارای اصالت و محتوای فراوان است.

سالار خودش را اینگونه معرفی کرده:

بنده کمترین محمد (علی) مشایخی فرزند آقاهادی در سال 1333 در خانواده ای مذهبی و اهل علم در گلپایگان (وانشان) متولد شدم. عمویم مرحوم آقا شیخ محمدکاظم مشایخی که از دوستان و همدرسان حضرت امام خمینی (ره) در فیضیه قم بوده همراه با مرحوم پدرم و تعدادی از بستگان از دوستداران و ارادتمندان حضرت امام (ره) بوده و با تشکیل جلساتی با رژیم منحوس پهلوی مبارزه مخفی می کردند (اسناد منتشر شده ساواک) که در سال 1343 منجر به دستگیری عمویم توسط ساواک گردید و من شاهد هجوم ساواک به منزلمان و دستگیری عمویم بودم.

تحصیلاتم را در گلپایگان و تهران ادامه داده و از سال 1356 ضمن تحصیل در دانشگاه تهران به استخدام دانشگاه تهران نیز درآمدم و در سال 1360 به وزارت کشاورزی و گلپایگان منتقل شده و در سال 1384 بازنشسته شدم.

از دوران دبیرستان با اینکه رشته تحصیلی ام تجربی بود با پیش زمینه خانوادگی و وجود دبیران متدین و آزاده ای مثل آقایان: توکل، اسماعیلی، جعفری، شهیدی، مؤمنی و محمدی و با شرکت در جلسات مسجد قاضی زاهد هفده تن و مطالعه مجلات مذهبی مثل مکتب اسلام به ادبیات و شعر نیز علاقمند شدم و دل نوشته هایی داشتم تا اینکه در سال های دهه 70 به برکت حضور دوست قدیمی روشندل و ادیب و شاعرم جناب آقای عباس اسلامی شرار در گلپایگان به پیشنهاد و همت و سرپرستی ایشان انجمن ادبی حافظ در گلپایگان تشکیل و ادیبان و شاعران و اهل ذوق و هنر جمع و در جلسات سنگین هفتگی بحث و تبادل نظر و استعدادهای بالقوه ادبی جوانان زیادی شکوفا و موجب تشویق و سرودن اشعار و آثار باارزش شد و از تشویق ها و حمایت های بیدریغ حضرت حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی و تلاش و همکاری و حمایت صمیمانه دوست بسیار عزیزم زنده یاد مرحوم مغفور عباس صمدی عزیز و حضرت حجت الاسلام والمسلمین عقیقی معاونت و ریاست وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان برخوردار بود.

شرکت مستمر و صمیمانه بزرگوارانی مثل مرحوم جهانبخشی و لاهوتی و ادیبانی مثل آقایان اشراقی و سعدی و قلیش لی (فرماندار اسبق خوانسار) و حضور گرم و صمیمانه عزیزانی مثل آقایان بطحایی و طالبی و شرکت شاعران برجسته از شهرهای کاشان و خمین و خوانسار و شنیدن اشعار خوب از جوانان و نوجوانان دختر و پسر موجب رونق انجمن و افتخار گلپایگان و دلگرمی و مسرت و ابتهاج مؤسسین و اعضاء انجمن می گردید تا اینکه با مهاجرت آقای اسلامی به تهران و کم مهری مسئولین شهر انجمن رونق و شور گذشته اش را از دست داد ولی بحمدا... با لطف و همت دوستان مخلصی مثل شاعر و طنزپرداز عزیز شهرمان آقای طالبی و دیگر عزیزان هنوز فعال و زنده است که برای همه شاعران و ادیبان و دلسوزان فرهنگ و ادب کشور و شهرمان آرزوی توفیق و بهروزی و سلامت می نمایم و شایسته است جوانان فرهیخته چراغ محفل و انجمن را روشن نگه داشته و ادامه دهنده راه پرافتخار گذشتگان باشند. انشاءا...

تقدیر این طور بود که مرغ دل ناآرام و شیدای حقیر هم از سال 1385 در عُشّ آل محمد (ص) قم به آرامش نسبی رسید و بحمدا... ضمن افتخار مجاورت، توفیق خدمت در حرم مطهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) را کسب و با شرکت در برنامه های فرهنگی حرم مطهر و انجمن ادبی مباهله از محضر اساتید و شاعران و فرهنگیان و علما و گاهی از محضر دوست و برادر عزیزم آقای حاج محسن صافی نیز مستفیض می گردم.

ولی در این شهر مقدس و گوشه ای از بهشت هم گر چه آب گلپایگان موجود و مرزوق ولی

       باز هوای وطنم آرزوست    

  آب دوغ و نون طمنم(1) آرزوست

(1) طمنم- طمن: محفظه بزرگ گلی که نان را در آن نگهداری می کردند

 

دو غزل از سروده های او:

غمگسار

شود که بر سرِ ما غمگسار باز آید

به چشم مانده به راه آن نگار باز آید

قرار دل شد و چشمم سپید گشت به راه

مگر بدیدن آن گل، بهار باز آید

دو دیده بر افق و گوش منتظر شاید

ندای رجعت آن شهسوار باز آید

نهاده چشم به راهند خیل مشتاقان

به انتظار که آن رهگذار، باز آید

ز حد گذشت غم هجر و نیک می دانم

که جمعه ای به کَفَش ذوالفقار باز آید

نهاده ام سر و جان را به پای آن (سالار)

به راه او ندهم، کی به کار، باز آید

سالار بهمن 93

 

قیام عید

شیدا چو بلبلان به چمن جستجو نما

هر صبح و شام با نم شبنم، وضو نما

با بال شاپرک ز رخ گل غبار گیر

گلبرگ را به نرمی گل زیر و رو نما

تا رسم عاشقی نشود مسخ در چمن

با خار هم به رسم ادب گفتگو نما

با گوش جان و دل بشنو ذکر عندلیب

با خار و گل چو نجم و شجر، ذکر او نما

چون قمری و هزار، هزاران نفس به روز

هم چون کبوتران به سحر هوی و هو نما

هر گه که ذکر عاشق، شوریده می کنی

با زمزم و گلاب لبت شستشو نما

با چشم دل نظاره ی گل کن به بوستان

هم چون نسیم زلف چمن مو به مو نما

جور تبر اگر چه سر سرو، را برید

گو تا قیام عید نفس در گلو نما

با نرگس و بنفشه بسازید تا بهار

با یاد لاله خون دل اندر سبو نما

محمد مشایخی (سالار) بهمن 93- قم

 

  *************************

آیا می دانید در طب سنتی اصیل ایرانی هیچ بیماری بدون درمان نیست

 با توجه به عوارض داروهای شیمیایی و رویکرد به طب سنتی و گیاهان دارویی در درمان بیماری ها به همین منظور کارگاه آموزشی آشنایی با برخی از خواص گیاهان دارویی در روز دوشنبه 11 خرداد ساعت 9 صبح ویژه عموم با حضور آقای دکتر شایسته در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان برگزار می گردد؛ لذا از علاقمندان دعوت می شود در جلسه مذکور شرکت نمایند.

 

استعداد گردشگری گلپایگان نیازمند حمایت همه جانبه مردم دارد

گلپایگان شهری است سرسبز در شمال غربی ترین نقطه استان اصفهان که این موقعیت شهر را به یکی از پتانسیل های گردشگری استان و کشور تبدیل کرده و از آنجا که وجود دو سد کوچری و اختخوان نعمت فراوانی آب و قدمت تاریخی این شهر، تعدد آثار تاریخی از 7000 سال تاکنون را برای شهرستان گلپایگان در برداشته است و از گذشته تا به امروز مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده؛ اما آنچه که مسلم است تاکنون گردشگری هدفمندی در منطقه شکل نگرفته و این بدان معناست که ابعاد فرادست گردشگری مورد توجه قرار نگرفته است و آنچه اکنون به عنوان سرانه گردشگری شهرستان شاهد هستیم کاهش سرانه گردشگری است و خود به تنهایی می تواند به عنوانی یک مشکل بزرگ بر سر راه گردشگری شهرستان قرار گیرد. با کاهش سرانه گردشگری استفاده عمومی از بستری امن و رایگان در مسیر رودخانه اناربار دستخوش تحولاتی قرار می گیرد و گردشگر خواسته و یا ناخواسته می بایستی جایی دیگر را برای تفریح و تفرج خود انتخاب نماید که با توجه به مالکیت خصوصی اکثر نقاط بکر و کشاورزی شهرستان استفاده عمومی از آن کمی دچار مشکل می گردد و بعضاً شاهد آن خواهیم بود که گردشگری که به مقاصد گردشگری گذشته از نقاط مختلف شهرستان و حتی استان های همجوار عزیمت می نموده اکنون دیگر به دلیل محدودیت های موجود، جایی دیگر را برای مقصد هدف تفریح خود انتخاب می نماید.

آنچه مسلم است احداث فضاهای مفید گردشگری شامل دهکده و باغ شهرها در فرادست سدهای قدیم و جدید، ایجاد اماکن اقامتی و تفریحی جوانان ، مراکز اقامتی گردشگری و .... یکی از نیازهای اصلی و ضروری این مهم است و قدر مسلم برنامه ریزی جهت احداث این فضاها و جلب نظر سرمایه گذاران بخش خصوصی از نکات مهم و کلیدی طرح های پیش رو می باشد که به هر تقدیر مشارکت افکار و اهداف عمومی در این طرح ها با ایجاد شرکت های توسعه و عمران و مدیریت شهری سهامی عام می تواند علاوه بر سرعت در پیشرفت کار و کیفیت بالا از اتفاقات سوء از جمله رانت خواری زمین و ... نیز جلوگیری نماید.

احداث شرکت های توسعه و عمران علاوه بر تحقق موارد مذکور به هدفمند نمودن اشتغال و ایجاد بسترهای مناسب برای اشتغال جوانان در زمینه گردشگری کمک شایانی می نماید.

به هر حال در این گزارش تنها هدف ایجاد زمینه تدبیر و تفکر در خصوص احداث شرکت توسعه و عمران شهرستان را داریم که امید است خوانندگان محترم در این خصوص اقدام نمایند ضمناً در خصوص احداث باغ شهر و دهکده گردشگری در فرادست سد کوچری موافقت های اصولی توسط سرمایه گذار بخش خصوصی صورت گرفته که امید است با درایت مردم فهیم و مسئولین جهادگر به این مهم به صورت آگاهانه جامه عمل بپوشانیم.

                       مهدی نوبخت- مدیریت میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان

 

شوخی، طنز، جدی

در ایران اگر ساختمان سازی و بنایی شروع شود 144 رشته کار را به دنبال خواهد داشت.

روزی با یکی از دوستان مداح از کار و تلاش و بیکاری سخن می گفتم و به ایشان اظهار داشتم اگر ساختمان سازی و بنایی شروع شود (نه مثل مسکن مهر) 144 رشته کار زنجیروار شروع خواهد شد.

ایشان می گفت: برای ما مداحان هم سود و بهره ای دارد و شغل و حرفه ما هم جزو این 144 رشته هست یا نیست؟ عرض کردم بلی؛ شما هم صد البته در این اعداد جای دارید، این مداح با اخلاص گفت: چطور. گفتم: اگر خدای ناکرده در یک ساختمان یک دانه آجر از بالای پشت بام روی سر کارگر یا عابری سقوط نماید کارها به ترتیب اجرای نقش شروع خواهد شد.

به طور مختصر و فشرده عرض کنم اول آن شخص مصدوم را به بیمارستان می برند اگر حال مریض اینجا درمان نشد او را به مرکز استان برده و تحت مداوا قرار می دهند اگر در آنجا هم درمان نگردید و فوت نمود پرونده ای باز خواهد شد و پای پلیس به میان خواهد آمد و سپس پزشک قانونی و صدور جواز دفن و گرفتن فتوکپی از کلیه صفحات شناسنامه و دیدن قبرکن و غسال و خرید سدر و کافور و کفن و حفر کندن قبر و خدای ناکرده شکستن دسته بیل و خرید آجر و سیمان و گچ و اکو و خرید گلاب و نقل و میوه و خرید گردو پس از کالبد شکافی خرما، گردوها را در سوراخ خرما قرار دادن و خرید دستمال کاغذی جهت خشک نمودن اشک صاحبان مصاب و قند و چای و شربت و حلوا و دیدن سالن غذاخوری برای طعام و مدعوین و خوردن چلوکباب یا جویجه کباب میکس که اگر آن کارگر تا زنده بود آن غذا را می خورد حالا حالاها نمی مرد و خرید تاج گل و نوشتن پارچه و بنر و تفت و دیدن مسجد و دیگر برنامه ها و پس از گذشت شب هفت در بعضی وقت ها دعواهای وراث و تقسیم اموال پدری و گاهی دعواها و بزن بزن ها و رفتن به دادگاه و سپس انحصار وراثت و ...

وقتی سخنان شوخی و طنز و جدی حقیر به پایان رسید آن مداح گفت: آفرین بر طرز تفکرت آقای طالبی الحق والانصاف که به نکات قابل تأملی دقت داشتی. مرحبا

 

سردار آسودی:

در مذاکرات هسته ای با استراتژی استقامت و مقاومت باید پشت دشمن را به خاک بمالیم

ر- زمانی: مشاور فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در مذاکرات هسته ای با استراتژی استقامت و مقاومت باید پشت دشمن را به خاک بمالیم و امریکا را مجبور کنیم که در برابر ملت و نظام ما سر تعظیم فرود آورد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدعلی آسودی در صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان گلپایگان که صبح امروز به مناسبت سالروز فتح خرمشهر و هفته پاسدار در ستاد فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج سپاه گلپایگان برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز آزادی خرمشهر اظهار داشت: امام راحل استراتژی را برای انقلاب و ادامه راه آن ترسیم کردند به گونه ای که از همان ابتدا با همین رویه نهضت را به پیش بردند و انقلاب به پیروزی رسید و نظام اسلامی تثبیت شد.

وی افزود: اکنون با گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ملت انقلابی در مقابل دشمنان صهیونیست و توطئه گران با همان استراتژی و استقامت ایستاده است تا بر اساس این راهبرد کلان بتوانیم به پیروزی های بزرگ دست یابیم.

سردار آسودی با اشاره به عملیات بیت المقدس که منجر به آزادی خرمشهر در سوم خرداد سال 1361 شد، افزود: عملیات بیت المقدس از 10 اردیبهشت آغاز شد و پس از عملیات فتح المبین در فاصله کوتاه عملیات بزرگ در شرایط هوای بسیار گرم و طاقت فرسای خوزستان طی عملیات های پی در پی چهار مرحله ای رزمندگان اسلام، موفق به شکستن دژ مستحکمی شد که ارتش بعثی عراق با استفاده از تمامی امکانات پیشرفته می خواست مانع از نفوذ رزمندگان اسلام شود.

مشاور فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تشریح دلاورمردی های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در آزادسازی خرمشهر، تصریح کرد: مردم پس از آزادسازی خرمشهر همراه با سرود و نواهای حماسی به وجد آمدند و هیچ گاه این لحظه در تاریخ این کشور فراموش نخواهد شد.

وی با بیان اینکه قرآن به ما آموخته هر ملتی که مقاومت کند، پیروز است، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در راستای وضعیت کنونی انقلاب، خاطرنشان کرد: در شرایطی که امروز در جنگ سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی هستیم باید با مقاومت و ایستادگی در مقابل این توطئه ها هوشیار باشیم.

سردار آسودی با تأکید بر اینکه دشمن با ما جنگ دارد، افزود: در جنگ نظامی هشت ساله نیز ما شروع کننده نبودیم هر چند دشمن جنگ را آغاز کرد اما مردم مردانه ایستادند و هم اکنون نیز دشمن با انواع ابزار و شیوه های مختلف به ملت، نظام و انقلاب، شهدا، ارزش ها و ولایت فقیه حمله می کند.

وی با یادآوری این نکته که با استراتژی استقامت و مقاومت در بحث مذاکرات هم باید پشت دشمن را به خاک بمالیم، افزود: باید امریکا را مجبور کنیم که در برابر ملت و نظام ما سر تعظیم فرود آورد.

مشاور فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به اینکه دشمن همراه با مذاکره تهدید می کند، یادآور شد: این معنا ندارد، فرزندان این کشور، تیم مذاکره کننده و دولت با همان شجاعت و مقاومتی که برای فتح خرمشهر ایستادند با پایداری بیشتر به پیروزی خواهیم رسید.

گفتی است، در صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان گلپایگان که با حضور مسئولین، نیروهای نظامی و انتظامی و جمعی از خانواده های معظم شهدای شهرستان برگزار شد، از شش خانواده شهید که در آزادسازی خرمشهر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

 

در تاریخ چهارشنبه  94/2/26 اعضای کانون هلال احمر دانشگاه پیام نور گلپایگان از کارخانه پگاه گلپایگان بازدید نموده و از نزدیک با فرآیند تولید محصولات لبنی  این کارخانه توسط مسئول روابط عمومی این کارخانه  آشنا شدند.

شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان یکی از شرکت های تابعه صنایع شیر ایران می‌باشد که محصولاتی با کیفیتی برتر سطح ایران و کشورهای همسایه تولید می‌کند.

رابطین بهداشت نقش مهمی در سلامت و ارائه خدمات بهداشتی به مردم  دارند

تمامی فعالیت های جامعه با حضور و مشارکت مردم تحقق می یابد و رابطین بهداشت می توانند در حوزه های مختلف نیز این فرهنگ را در میان خانواده ها نهادینه کنند، میلیون ها داوطلب سلامت در سراسر جهان و بیش از 140 هزار داوطلب سلامت در ایران فعالیت دارند اما فقط شمار معدودی از مردم با نقش و جایگاه آنان آشنایی دارند.

داوطلبان سلامت، افرادی هستند که بدون هیچگونه مزد و حقوقی و فقط به خاطر عشق و انسانیت، رضای الهی و حس مسوولیت پذیری در برابر جامعه مانند حلقه ارتباطی بین مسوولان بهداشتی و مردم عمل می کنند..

اجرای برنامه رابطان بهداشت در سطح شهرستان  و روستاهای آن نه تنها وسیله ای برای دستیابی به اهداف بهداشتی بلکه زمینه ساز رسیدن به توسعه مداوم و پایدار در جامعه است.

هریک از این رابطین بهداشتی تعدادی از خانوار در در کوچه و محل سکونت خودشان را تحت پوشش خود قرار می دهند و ملزم می شوند مسائل بهداشتی را به خانوار های تحت پوشش خود آموزش دهند و در این مورد اطلاع رسانی کنند؛ رابطین بهداشتی در مراکز بهداشتی درمانی به صورت داوطلبانه با پرسنل بهداشتی، همکاری می کنند، این رابطین بهداشتی بصورت هفتگی در مراکز بهداشت توسط مربی بهداشت، آموزش های بهداشتی لازم را فرا می گیرند.

 داوطلبان سلامت نقش شگرفی در آموزش مردم و پیشگیری از بیماری ها در جامعه ایفا میکنند و همکاری  آنان با پرسنل بهداشتی تاثیر زیادی دارند و شرکت در طرح های ملی مانند طرح غربالگری دیابت، واکسیناسیون گروه های جمعیتی خاص و.... رابطین بهداشتی با مراکز بهداشتی همکاری می کنند؛ گزارش موارد مرگ و میر یکی دیگر از وظایف رابطین بهداشتی  بوده   که  مرگ و میر در دو گروه سنی کودکان زیر 8 سال و مادران برای سیستم بهداشتی از اهمیت بالایی برخورد است و رابطین بهداشتی در خصوص مرگ و میر به مراکز بهداشتی اطلاع رسانی می کنند.

به دلیل جایگاه و نقشی که رابطین بهداشت و سلامت در جامعه و میان شهروندان ایفا می کنند می توان از ظرفیت آنان در سایر بخش های مهم همچون امور اجتماعی و مشارکت های محله ای و معضلات اجتماعی نیز بهره برد.اگر خانواده های تحث پوشش رابطین بهداشتی بعضی از خدمات بهداشتی را مثل واکسیناسیون را جدی نگیرند و برای انجام آن اقدام نکنند، رابطین بهداشتی طی همکاری با مراکز بهداشت پیگیری و اطلاع رسانی در این زمینه را بر عهده دارند.

رابطین بهداشتی عموما از بین خانم ها هستند، همه افراد با هر سطح تحصیلات و هر شغلی می توانند به برای رابط بهداشتی داورطلب شوند و سیستم بهداشتی از این موضوع استقبال میکند.که زمینه های لازم برای مشارکت هرچه فعالتر زنان در توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرستان را  فراهم مینماید.

خانمهای علاقمند میتوانند جهت شرکت وانجام فعالیتهای رابطین بهداشتی به مرکز بهداشتی درمانی تحت پوشش خودمراجعه و ثبت نام نمایند.

                                               تهیه کننده: محمدزاده مسئول برنامه جذب مشارکت مردمی  خرداد 94

 

افتتاح خط تولید خودروی برقی در شرکت دیارخودرو گلپایگان

ر- زمانی: خط تولید خودروی تاکسی برقی با حضور مدیرعامل مؤسسه اعتباری کوثر، مدیرعامل بنیاد تعاونی وزارت دفاع و مسئولین شهرستان گلپایگان در شرکت دیارخودرو افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

شرکت دیار خودرو از جمله بزرگتر?ین شرکت های واحد صنعت? و تولید خودرو در شهرستان گلپایگان بوده و اولین خودروسازی? در مقیاس انبوه در استان اصفهان می? باشد که به تولید انواع خودروهای وانت تک کابین، دو کابین، ون، آمبولانس، سابرینا، سنوا و سابرینای برقی فعالیت دارد.

این شرکت از سال 1379 با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعالیت خود را در زمینه تولید و مونتاژ خودرو آغاز کرد که به دلایل کمبود اعتبارات و دیگر مسایل مرتبط موفقیت هایی که امروز شاهد آن هستیم نتوانست کسب کند تا اینکه از سال 1390 با رویکرد و جذب سرمایه گذاران جدید به ویژه مؤسسه اعتباری کوثر قدم در راه تولید خودروهای روز و جدید برداشته به گونه ای که امروز جای پایی در تولید خودروی کشور پیدا کرده است.

یکی از اقدامات شرکت دیار خودرو که  با حضور مدیرعامل مؤسسه اعتباری کوثر، مدیرعامل بنیاد تعاونی وزارت دفاع، مسئولین شهرستان، مدیران و اعضای هیئت مدیره این شرکت مورد بهره برداری و افتتاح قرار گرفت، خط تولید خودروی تاکسی (سابرینای) برقی بود که برای اولین بار در کشور رونمایی شد.

عیسی رضایی مدیرعامل مؤسسه اعتباری کوثر در آیین افتتاح و بهره برداری خودروی تاکسی برقی ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه و سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: امید است با اقدامات آتی مدیران این شرکت تولیدی اشکالات موجود در آن مرتفع و شاهد تولید مرحله نهایی در آن باشیم.

وی یکی از مشکلات مهم این شرکت تولید خودرو را تأمین سرمایه در گردش برشمرد و افزود: تاکنون رقمی بالغ بر 200 میلیارد تومان در این کارخانه هزینه شده تا به این مرحله رسیده است، قطعاً نیاز به سرمایه در گردش دارد که بتواند به تولید اسمی مورد نظر دست یابد.

رضایی یکی از مشکلات فنی خودروی تاکسی برقی (سابرینا) را سرعت پایین آن با توجه به تمایل داشتن خودروی سرعت بالا در ایران برشمرد و تصریح کرد: ما نباید راهی را که دیگران رفتند و زمین خوردند را بیازماییم؛ لذا باید مشکلاتی که در خودروهای تولیدی وجود دارد را برطرف و نسبت به قیمت گذاری های رقابتی اقدام تا بتوانیم در بازار توفیق کسب کنیم.

مدیرعامل مؤسسه اعتباری کوثر ضمن تقدیر از مدیران و کارکنان تلاشگر در این شرکت خودروسازی بیان داشت: امیدواریم با گسترش فعالیت شرکت دیارخودرو شاهد اشتغال و توسعه صنایع کشور باشیم.

سالیانه 10 درصد خودروهای فرسوده باید از چرخه فعالیت خارج شود

 امیر سرتیپ دوم سعید رفیعی مدیرعامل بنیاد تعاون وزارت دفاع ضمن ابراز خرسندی از فعالیت و اقدامات انجام گرفته در این شرکت خودروسازی اظهار کرد: با توجه به امکانات و تجهیزات بسیار مهم و به روزی که در این شرکت به کار گرفته شده است که از جمله آنها می توان به خط تولید بدنه و رنگ غرقابی اشاره داشت که در کشور کم نظیر است، امیدواریم به یمن سالروز فتح خرمشهر، همانگونه که رزمندگان ما در عرصه دفاع مقدس توانستند با دشمن تا دندان مسلح مبارزه کنند، امروز ما به مدد آن پیروزی ها در عرصه تولید باعث پیشرفت کشورمان شویم.

وی با اشاره به اینکه ایران با دارا بودن بالغ بر 16  الی 17 میلیون خودرو سالیانه باید حدود 10 درصد از این خودروها را به علت فرسودگی از رده خارج کند، افزود: نیاز امروز کشور بدون جایگزینی خودروهای فرسوده حدود سه میلیون خودرو در سال می باشد و این در حالی است که هم اکنون تولید خودرو در ایران سالیانه حدود 1/5 میلیون است.

امیر سرتیپ رفیعی ادامه داد: با توجه به نیاز کشور به خودرو لازم است که شرکت های خودروسازی با برند کیفیت یا کمیت، احترام و یا اعتماد نسبت به افزایش ضریب نفوذی در تولید خودرو اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه تولیدات خودرویی برخی شرکت ها از جمله شرکت دیارخودرو در کشور جا افتاده است، خواستار تمهیداتی در راستای افزایش کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت های رقابتی مناسب شد و افزود: در حال حاضر کشور نیاز به سه هزار دستگاه آمبولانس دارد اما هیچ یک از شرکت های خودروسازی نتوانستند نسبت به تأمین آن اقدام کنند؛ لذا باید با توجه به نیاز کشور و حفظ موقعیت های خود با یک برنامه ریزی پنج ساله جزء ردیف های اول خودروسازی در کشور و منطقه باشیم.

تولید سالیانه 42 هزار و 500 خودروی برقی در دیارخودرو

محمدتقی حسن خانلو مدیرعامل شرکت دیارخودرو گلپایگان با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز آزادی خرمشهر با بیان اینکه شرکت دیارخودرو توانست مقام عالی برندیگ را در کشور ایران کسب کند، اظهار داشت: دریافت این نشان و مقام نتیجه تلاش و عرضه محصولات خوب این شرکت در کشور است که امیدواریم بتوانیم با افزایش تیراژ بازار خوبی را در عرصه تولید خودرو به دست آورده و در رابطه با تولید خودروی برقی هم اقدامات معقولی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد افتتاح خط تولید آزمایشی خودروی تاکسی برقی (سابرینا) با ظرفیت تولید سالیانه 42 هزار و 500 خودرو هستیم، افزود: با توجه به اینکه قیمت تولید خودروی برقی بالاست در نتیجه نیازمند کمک های دولتی و بسته حمایتی دولت هستیم که در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح است و قول داده اند تا 15 روز آینده مصوب و به ما اعلام شود.

تولید 300 هزار خودروی تاکسی برقی در فاز اول شرکت دیارخودرو

مصطفی محمدی دارانی رئیس هیئت مدیره شرکت دیارخودرو با بیان اینکه این شرکت از سال 90 فعالیت جدید تولید خودروی خود را آغاز کرده است، افزود: در حال حاضر شرکت دیارخودرو با تولید 85 هزار خودرو در سال با همکاری دو شرکت چینی انواع خودروهای تک کابین، دو کابین، ون، آمبولانس، سابرینا، سنوا و سابرینای برقی فعالیت دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از شهرهای کشور به علت مصرف بی رویه سوخت با آلودگی هوا و معضل زیست محیطی مواجه است و بحث تولید خودروی برقی قبلاً به صورت تئوری در کشور مطرح بود که شرکت دیار خودرو به عنوان یک شرکت پیشرو وارد عرصه تولید خودروی برقی شد به گونه ای که امروز به صورت حرفه ای در این راستا حرکت کرده و در راهی وارد شد که تاکنون هیچ یک از شرکت های تولید خودرو در آن قدم نگذاشته بودند.

رئیس هیئت مدیره شرکت دیار خودرو گلپایگان با اشاره به اینکه نمونه خودروی تاکسی برقی (سابرینا) را به منظور جایگزینی تاکسی های موجود به وزارت کشور، سازمان محیط زیست، سازمان تاکسی رانی و وزارت نفت معرفی کرده ایم، افزود: در راستای تولید انبوه خودروهای برقی (تاکسی) مجوزهای لازم را دریافت کرده ایم و امیدواریم با کمک هایی که وزارت نفت از محل سوبسیدی که بابت سوخت به رانندگان پرداخت می کند بتوانیم خودروی برقی را به صورت پایلوت در بخش تاکسی رانی مورد استفاده قرار دهیم و در نهایت با فراهم آوردن زیرساخت های لازم خودروی برقی را وارد بازار کشور کنیم.

وی با بیان اینکه ما درخواست زیادی در رابطه با عرضه این محصول از دولت

نداریم، تصریح کرد: آنچه در این راستا دولت می تواند به این صنعت خودروسازی و در نتیجه کاهش آلودگی زیست محیطی کمک کند، پرداخت مابه التفاوت هزینه تولید بنزین است که به طور میانگین ماهیانه برای هر تاکسی حدود 50 هزار تومان می باشد، این کمک دولت و کاهش عوارض ورود خودرو می تواند ما را در فاز اول تولید 300 هزار خودروی تاکسی برقی کمک کند.

محمدی دارانی با اظهار امیدواری نسبت به همراهی مسئولین ذیربط در تولید خودروی تاکسی برقی افزود: شرکت تولیدی خودرو دیار در یک دوره سه یا چهار ساله قادر خواهد بود تمامی تاکسی های کشور را برقی کرده تا از این مزیت کلیه مردم استفاده کنند و صنعت تولید این خودرو در کشور راه اندازی شود.

وی در پایان یادآور شد: در راستای تولید باطری این خودرو با شرکت صبا باطری مذاکراتی صورت گرفته که امیدواریم با تولید این خودرو بتوانیم آلودگی را از کلان شهرهای کشور زدوده و برهانیم.

 

آسم

آسم یک مسئله بهداشتی برای کلیه جوامع می باشد و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از 300میلیون نفر در سراسر دنیا از این بیماری رنج می برند.سالیانه حدود 300هزار نفر به علت این بیماری می میرند .آسم شایعترین بیماری مزمن کودکی  وعلت اصلی غیبت از مدرسه به شمار می رود.

تعریف آسم

آسم واژه ای یونانی است وبیانگر بیماری است که در آن علایم مکرر سرفه-تنگی نفس همراه با خس خس سینه واحساس خفقان وجود دارد.آسم بیماری التهابی مزمن وغیر واگیر ریه است .

علل آسم

علت دقیق آسم هنوز نامشخص است ولی آنچه تاکنون روشن شده نشان می دهد آسم محصولی از ترکیب عوامل محیطی-سبک ونحوه زندگی وخصوصیات زیستی وذاتی فرد (ژنتیک) می باشد.

اگر افراد خانواده سابقه انواع حساسیت ها را داشته باشند احتمال بروز آسم در سایر افراد خانواده بیشتر می شود.همچنین تماس با عواملی چون دود سیگار-عوامل عفونی ویروسی وبعضی مواد حساسیت زا تماس های شغلی مانند کارگران رنگسازی-آلودگی هوا-زندگی شهری و..ممکن است سبب افزایش احتمال ابتلا به آسم گردد.

عوامل خطری که سبب بروز یا شدت بیماری آسم می گردد:

1-مواد حساسیت زا(گرده گل وگیاه- هیره موجود در گرد وخاک خانه-انواع سوسک وحشرات-کپک ها وقارچ ها)

2-مواد محرک(دود سیگار وسایر مواد دخانی-آلودگی هوا-تماس با بخارات ناشی از آشپزی-رطوبت زیاد محیط-هوای سرد وخشک-بوی عطر وادکلن-  بوی مواد شوینده وخوشبو کننده هوا-گرد وغبار-استرس وتغییرات هیجانی شدید )

3-عفونت های ویروسی(سرما خوردگی-آنفولانزا و..)

4-ورزش وفعالیت فیزیکی(باعث تشدید علائم بیماری در مبتلایان می شود)

5-عومل دیگر (مصرف برخی داروها مانند آسپرین-کم تحرکی وچاقی-افسردگی-عدم تغذیه با شیر مادر-زایمان به روش سزارین-حشره کش ها-کمبود ویتامین د-مواد افزودنی غذاها و..)

علایم آسم

1-سرفه(سرفه بیماران مبتلا به آسم معمولا خشک میباشد ودر اواخر شب واوایل صبح وهنگام ورزش  تشدید میشودو سرفه اکثرا" به مدت طولانی ادامه می یابد-اگر سرفه کودکی بیش از 4 هفته طول بکشد باید از نظر آسم بررسی شود)

2-خس خس سینه (نوعی صدای زیر است که هنگام تنفس واغلب در بازدم وبیشتر هنگام شب وانجام ورزش شنیده میشود)

3-تنگی نفس (عمل دم وبازدم ونفس کشیدن به سختی انجام میشود)

4- افزایش تعداد تنفس

کنترل وپیشگیری :

1-عدم مصرف مواد دخانی به خصوص در محیط های بسته ومنزل

2- قرار نگرفتن در محیط هایی که آلوده به دود سیگار-مواد شیمیایی-حشره کش ها-شوینده ها و..می باشد

3-استفاده از ماسک درصورت قرار گرفتن در محیط های آلوده

4-اجتناب از مصرف مواد غذایی حساسیت زا وغذاهای کنسروی

5-دفع حشرات وسوسک از محیط منزل

6-تغذیه انحصاری کودک باشیر مادر در 6 ماه اول زندگی خطر بروز آسم را کاهش می دهد.

7-از به کار بردن بالش یا تشک حاوی کرک- پشم و پر اجتناب شود.

8-شستن ملحفه ها در آب داغ وخشک کردن در آفتاب (مناسب است به صورت هفتگی انجام شود)

9-هنگام نظافت منزل بهتر است از جاروبرقی دارای فیلتر مناسب استفاده شود .

10-درصورت امکان از قالی به عنوان کف پوش استفاده نشود.

11-استفاده از تهویه مناسب در محیط های بسته

12-تنظیم مناسب رطوبت منزل ومحیط کار(کمتر از 50درصد باشد)

13-نور گیر بودن فضای خانه

14-عدم نگهداری وسایل فراوان در اتاق کودک

15-تحرک کافی وکنترل وزن و...

شبکه بهداشت و درمان شهرستان گلپایگان-واحد مبارزه با بیماریها-محسن اکبری


مدیریت شهری و اداره مردمی شهر

(بخش هشتم)

به منظور آگاهی و شناخت شهروندان محترم از وظایف و اختیارات شهرداری ها (به عنوان یکی از متولیان مهم در حوزه مدیریت شهری) و اهمیت و نقش مشارکت­ مردمی در بهبود عملکرد واحدهای مختلف شهرداری، شهرداری گلپایگان اقدام به انتشار مطالبی مرتبط با موضوع مذکور در هفته نامه صدای گلپایگان نموده است. در شماره قبل به اهم وظایف و اختیارات مدیریت امور مالی و اداری شهرداری اشاره گردید. در این قسمت به تشریح اهم وظایف و اختیارات مدیریت امور شهرسازی و معماری شهرداری و وظایف شهروندان در این حوزه خواهیم پرداخت.

اهم وظایف و اختیارات مدیریت شهرسازی و معماری شهرداری:

1)  بررسی و تعیین چشم انداز و خط مشی برنامه های کلی به منظور تهیه طرح های جامع  شهرسازی و معماری با توجه به نیازهای فعلی و آتی شهر.

2)  تعامل، همکاری و تشکیل جلسات در صورت لزوم با کلیه اشخاص صاحب نظر، سازمان ها و دستگاه های مربوطه در جهت استفاده از نظرات، پیشنهادات و انتقادات در موضوعات شهرسازی و معماری شهر ازقبیل زیباسازی منظر شهری، ساختار شهری، طراحی وبهسازی محیط شهری، توسعه شهری.

3) ساماندهی و تشویق شهروندان در جهت احیای بافت های فرسوده شهر.

4) کنترل و جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه در اراضی با کاربری کشاورزی و صدور اخطار در صورت لزوم.

5) نظارت بر اجرای دقیق ضوابط و دستورالعمل های مرتبط با موضوعات شهرسازی و همچنین تلاش و پیشنهاد به مراجع مربوطه در جهت اصلاح و بروز رسانی.

6)  بروز رسانی نقشه های جامع و تفصیلی شهر و کنترل حریم و محدوده شهر و نحوه استفاده از کاربری اراضی مربوطه.

7) بررسی طرح ها و در صورت لزوم تغییر کاربری و ایجاد گذر و دسترسی مناسب در محدوده شهر از طریق پیشنهاد به کمیسیون ماده 5 استان.

8) نظارت برحسن اجرای کلیه ضوابط و مقررات طرح های جامع و تفصیلی شهر.

9) صدور پروانه های ساختمانی، گواهی عدم خلاف، پایان کار و پاسخگویی به کلیه استعلامات ادارات، سازمان ها و اشخاص.

10)تعامل و برگزاری جلسات با سازمان نظام مهندسی ساختمان، در جهت رعایت اصول فنی در ساخت و سازها و اجرای مقررات ملی ساختمان ایران.

11) ارسال موارد تخلف به کمیسیون ماده 100 و پیگیری تا حصول نتیجه .

12)تفکیک اراضی با رعایت ضوابط طرح های جامع و تفصیلی.

13) نماینده شهرداری در جلسات ماده 100 و ماده 5

طرح جامع و طرح تفصیلی چیست؟

طرح جامع شهر عبارت از طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مختلف شهری، اعم از مسکونی، صنعتی، اداری، کشاورزی و ... تعیین گردیده و مقررات و قوانین مربوط به حفظ بناها و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی در این طرح تهیه و تنظیم می شود(میره ای و دیگران،1390: 50).

طرح تفصیلی شهر طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط تعریف شده در طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محله ها را به طور مبسوط تر توضیح می دهد و شامل مساحت و وضعیت موجود زمین ها، اولویت های نوسازی و بهسازی و ... است (همان،1390: 51).

کمیسیون ماده 5 که به کمیسیون طرح تفصیلی نیز شهرت دارد، از مهمترین مراجع تصویب طرح در ایران است. فعالیت اصلی این کمیسیون بررسی و تصویب طرح های جامع و تفصیلی شهر است(همان،1390: 91).

 کمیسیون ماده 100:

متن ماده 100 قانون شهرداری به این شرح است: مالکین اراضی و املاک واقع در محدودة شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند. شهرداری می تواند از عملیات ساختمانی ساختمانهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیلة مأمورین خود اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد، جلوگیری نماید. در این ماده، کمیسیونی به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی در داخل محدوده و حریم شهر پیش بینی گردیده که در راستای رسیدگی به تخلف ساخت و سازهای بدون مجوز رای صادر نموده و تحت عنوان کمیسیون ماده 100 شناخته می شود. اعضای این کمیسیون مرکب از نماینده وزارت کشور (فرمانداری)، نماینده دادگستری شهرستان آن حوزه و نماینده شورای شهر می باشد.

شهروندان و امور شهرسازی و معماری:

نخستین بار طرح جامع شهری در سال 1934 برای شهر آمستردام ترسیم شد و از اوایل دهه 1940 در اروپا با توجه به نظرخواهی از مردم در هنگام تهیه طرح های جامع این امر متداول گردید. شیوه نظرخواهی مرسوم در این دوران به گونه ای بود که در مراحل پایانی طرح های جامع شهری، با در معرض دید قراردادن آنها در یکی از سالن های شهرداری، شهروندان می توانستند نظریات خود را در مورد طرح به صورت کتبی به مقامات محلی اعلام نمایند و مسئولین و تهیه کنندگان طرح با بررسی پیشنهادات و انتقادات مردم، تا حد امکان نظرات مردم را در طرح ها انعکاس می دادند. از این رو نوع مشارکت در تهیه طرح ها در این دوران محدود به مشارکت مردمی از نوع اخذ اطلاعات و مشورت کردن بود و هیچ گونه تعهدی از جانب مقامات بر اجرای نکته نظرات مطرح شده مردم، وجود نداشت. بعلاوه، این نظرخواهی از مردم در مرحله پایانی طرح صورت گرفته و مانع انجام اصلاحات و بازنگری اساسی در طرح ها می شد. در دهه 1960 در ارزیابی طرح های جامع شهری در اروپا و امریکا و بررسی دلایل عدم تحقق آنها، انتقاداتی بر طرح های جامع شهری، وارد شد. شکست نسبی طرح ها را از یک سو به شیوه تهیه طرح ها و از سوی دیگر به علت دخالت دادن مردم در فرآیند تهیه و بررسی طرح ها نسبت می دادند. امروزه نیز به اصل مشارکت مردمی به صورت نظرخواهی از نهادهای غیردولتی و شهروندان صاحبنظر درباره اهداف اصلی طرح، مراحل مختلف تهیه، بررسی و اجرای طرح، به اندازه خود طرح ها اهمیت داده می شود و نظرخواهی با انواع روش ها عملی می شود و در صورت منطقی بودن در طرح ها و برنامه ها لحاظ می شوند (نجات حسینی، 1381: 79). آنچه در اینجا به عنوان تکلیفی اساسی برای شهروندان مطرح می شود، پایبندی آنان به رعایت قوانین شهرسازی، رعایت حریم قانونی شهر در ساخت و ساز و پیروی از طرح های جامع و تفصیلی شهر است، تا بدین واسطه با ایجاد فضای شهری ایمن و زیبا به آبادانی و پیشبرد اهداف کلان مدیریت شهری یاری رسانند.

منابع:

1) نجات حسینی، سیدمحمود، (1381) برنامه ریزی ومدیریت شهری، مسائل نظری و چالشهای تجربی، مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری، انتشارات سازمان شهرداری های کشور.

8 ) آشنایی با طرح های توسعه شهری(هادی، جامع، تفصیلی)، میره ای، محمد، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،1390

9)  سایت شهرداری گلپایگان.

                                                                                     (ادامه دارد...)

                      مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری گلپایگان 

                  واحد مطالعات و پژوهش های شهری

 

جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر نکند، جامعه ای مرده است

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی فرخی مسئول ستاد مردمی تذکر لسانی شهرستان همزمان با شب میلاد چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام زین العابدین (ع) در جلسه آموزشی امر به معروف و نهی از منکر که پس از نماز مغرب و عشا در مسجدالمهدی (عج) گلپایگان برگزار شد، با بیان اینکه بزرگترین آمر به معروف امام حسین (ع) است، اظهار داشت: امام سجاد (ع) یکی دیگر از آمران به معروف است.

وی با بیان اینکه امام سجاد (ع) می فرمایند': کسی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند، مثالش مانند کسی است که کتاب خدا را پشت سرش انداخته است، افزود: ایشان در زمان اختناق و دورانی که پس از شهادت امام حسین (ع) فضای یزیدی در جامعه اسلامی حاکم بود و هیچ کس حق حرف زدن نداشت، زیرا که او را بدون درنگ می کشتند با دعا، امر به معروف می کردند.

حجت الاسلام فرخی با اشاره به اینکه یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی این است که همه می توانند حرف بزنند که متأسفانه برخی حرف نمی زنند در جایی که مطابق با قانون اساسی همه حق حرف زدن و حق اعتراض ولو به بالاترین مقامات کشوری را دارند، افزود: امر به معروف و نهی از منکر یعنی هر کس بدی را دید حق اعتراض دارد این را اسلام و دین به ما گفته است.

مسئول ستاد مردمی امر به معروف و نهی از منکر شهرستان گلپایگان با اذعان به اینکه امام سجاد (ع) 54 دعا در کتاب شریف صحیفه سجادیه دارد که در آنها با رویه دعا، امر به معروف و نهی از منکر می نمود.

وی با اشاره به معضلات جامعه یادآور شد: اگر خدای ناکرده ادارات ما وظایف شان را انجام ندهند، رشوه گیری زیاد شود، مصرف مواد مخدر بالا برود، معتادان آمارشان افزایش یابد، طلاق سیر صعودی پیدا کند، ازدواج های زودهنگام، دیرهنگام و اشتباه صورت گیرد، آیا به جز امر به معروف و نهی از منکر می توان آنها را اصلاح کرد؟

حجت الاسلام فرخی رشوه گیری را یکی از آفات جامعه برشمرد و افزود: بهترین راه مبارزه با فرد رشوه گیر قطع روابط با اوست که در این راه خداوند متعال با دو شمشیر برنده به نام امر به معروف و نهی از منکر که به ما داده است می توان جامعه را به سمت اصلاح برد.

وی در ادامه به سیستم حکومتی امام زمان (عج) اشاره کرد و بیان داشت: سیستم حکومتی امام زمان (عج) گسترش امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود به گونه ای که دیگر نیازی به وجود نیروهای انتظامی و امنیتی برای مسایل غیر عرف نخواهد بود.

مسئول ستاد مردمی تذکر لسانی گلپایگان با اشاره به اینکه اگر مسئولی حرفی زد که خدا نمی پسندد، اگر حرف نزنید و ساکت باشید، گناهکارید مگر اینکه بدانید شخص دیگری اشتباه او را گوشزد می کند، دیگر لازم نیست شما به او تذکر دهید و اگر در شهرستانی، استانی و کشوری مسئولینش بدانند که اگر یک حرف اشتباه بزنند تمام ملت حرف می زنند کسی جرأت نمی کند حرف اشتباه و خدای ناکرده علیه دین بزند.

وی یکی دیگر از مسایل مربوط به امر به معروف را خودداری افراد با عنوان اینکه زشت است که من بگویم نام برد و افزود: این رویه بسیار نادرستی است که منتظر باشیم دیگران امر به معروف و نهی از منکر کنند و آن گونه که در روایات آمده جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر نکند، جامعه ای مرده است.

حجت الاسلام فرخی پدیداری انقلاب اسلامی را به واسطه امر به معروف ذکر نمود و افزود: این انقلاب که هزاران خون شهید پایش ریخته به برکت امر به معروف و نهی از منکر پدیدار شد.

وی به دو حالت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: اگر جایی توانستیم با گفتارمان امر ہه معروف و نهی از منکر کنیم، وظیفه مان را انجام داده ایم و اگر در جایی نتوانستیم به این امر الهی بپردازیم، بهترین روش دوری با هر رویه و روش از فردی است که دچار منکر می شود.

مسئول ستاد مردمی تذکر لسانی گلپایگان به روش هایی که در خصوص امر به معروف و نهی از منکر می تواند مؤثر باشد، اینگونه اشاره کرد: صبر داشته باشیم، بگوییم و برویم، شجاع باشیم، عصبانی نشویم و انتظار نداشته باشیم که فقط انسان های بی گناه به این امر بپردازند.

 


قاسمی:

گلخانه 100 هکتاری در گلپایگان راه اندازی می شود

ر- زمانی: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در حال برنامه ریزی راه اندازی گلخانه 100 هکتاری در شرکت سهامی زراعی شهرستان گلپایگان هستیم.

مهندس قدرت الله قاسمی در حاشیه بازدید از شرکت سهامی زراعی گلپایگان، مزرعه کاشت گل محمدی و گلخانه هیدروپونیک گل رز که عصر امروز در معیت معاونین سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، فرماندار و مدیریت جهاد کشاورزی گلپایگان صورت گرفت، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 1000 هکتار گلخانه سبزی، سیفی و گل در سطح استان فعالیت دارد و استان اصفهان رده چهارم گلخانه های کشاورزی در کشور را داراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه برنامه های بسیار خوبی در رابطه با توسعه گلخانه در سطح استان داریم، افزود: به لحاظ قرار داشتن استان اصفهان در منطقه خشک کشور و به واسطه وضعیت ذخیره های بحرانی آب مجبور به توسعه کشت های گلخانه ای به دلیل پنج برابر بازدهی نسبت به غیر از آن و مصرف یک پنجم آب مورد نیاز چاره ای جز این نداریم که برای حفظ سطح تولیدات کشاورزی به سمت ایجاد گلخانه های مدرن برویم.

وی با اذعان به اینکه در سطح استان اصفهان و شهرستان گلپایگان گلخانه های مدرن، فعال و بسیار خوبی در حال تولید محصولات کشاورزی است، تصریح کرد: گلخانه ای که امروز مورد بازدید قرار گرفت، بسیار مدرن و در 12 واریته و 8 رنگ در حال فعالیت می باشد که از گلخانه های کم نظیر است.

قاسمی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان در حال برنامه ریزی ایجاد گلخانه 100 هکتاری در شرکت سهامی زراعی شهرستان گلپایگان است، افزود: راه اندازی این گلخانه تأثیر فراوانی در تولید و اشتغال به دلیل پتانسیل مثبتی که شهرستان گلپایگان از لحاظ تولید محصولات کشاورزی دارد، می تواند در رونق اقتصادی با حمایت دولت و پرداخت تسهیلات و اعتبارات به این پروژه ها ایجاد کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تأکید بر اینکه شرکت های سهامی زراعی به لحاظ مدیریت یکپارچه اراضی کشاورزی، کشت مناسب و تولیدات خوب از نظام های بهره برداری مناسب کشور محسوب می شود، افزود: شرکت سهامی زراعی گلپایگان با دارا بودن سه هزار هکتار اراضی در اختیار با برنامه ریزی مناسبی که از منابع آب و زمین قابل کشت استفاده می کند، با استفاده از پروژه های آبیاری تحت فشار و سیستم های نوین آبیاری که در سال جاری حدود 700 هکتار از اراضی آن زیر پوشش این سامانه قرار گرفته است به عنوان یکی از شرکت های سهامی موفق در منطقه و کشور می تواند عمل کند.

وی با یادآوری این نکته که شرکت سهامی زراعی گلپایگان با ایجاد توسعه دامداری، صنایع تبدیلی، ایجاد زنجیره های تولید و الگوی کشت مناسب با استفاده از آبیاری قطره ای می تواند به عنوان الگوی یک شرکت سهامی زراعی کشاورزی در منطقه و کشور باشد، خاطرنشان کرد: کشت چغندرقند پاییزه و گل محمدی با راندمان بالا یکی از الگوهای مناسب کشت در این شرکت خواهد بود که در برنامه ریزی سال جاری آن لحاظ شده است.

گفتنی است؛ گلخانه هیدروپونیک گل رز که امروز مورد بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان و هیئت همراه قرار گرفت، در سال 1391 با سرمایه گذاری بخش خصوصی و اعتبارات و تسهیلات دولتی در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع احداث و در سال 1393 با کشت گل رز هلندی به طور متوسط روزانه دو هزار شاخه تولید داشته که به مراکز مختلف از جمله تهران عرضه می شود.

به گفته میثم فراست مجری این طرح گلخانه ای، تولیدات گل رز این واحد پیرو مذاکرات صورت گرفته قرار است به کشورهای ازبکستان و قزاقستان  صادر و ارزآوری برای کشور داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به اتفاق همراهان با حضور در فرمانداری شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز در این منطقه (گلپایگان) دیگر کشت های غرقابی با توجه به محدودیت هایی که از لحاظ منابع آبی داریم به پایان رسیده است و شایسته است با استفاده بهینه از آب، کشت هایی را رونق دهیم که بازده بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه وقتی در کمیته برنامه ریزی استان 400 میلیون تومان برای رونق کشاورزی و ترویج آبیاری تحت فشار و قطره ای شهرستان گلپایگان گذاشته می شود، این یک استثنا است و امروز که مدیران ادارات ما برای 10 میلیون تومان به هر سویی می زنند ما حدود 70 میلیارد تومان پول در حساب سازمان برای امور کشاورزی داریم، منتهی باید این اعتبار با ساز و کار قانونی مورد استفاده قرار گیرد.

قاسمی با تأکید بر اینکه باید نسبت به یکپارچه سازی زمین های کشاورزی اقدام شود تا شرایط برای سیستم آبیاری تحت فشار آماده گردد، افزود: بعضی از شهرستان های ما به شدت وابسته به کشاورزی هستند و لذا باید به تغییر الگوی کشت و آبیاری بپردازیم که این امر با همکاری فرمانداری و پیگیری همکاران ما با مشارکت مردم میسر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولت در تمامی زمینه ها به ویژه کشاورزی دو گام در برابر یک گام کشاورزان برخواهد داشت، افزود: در حال حاضر وزیر جهاد کشاورزی به منظور بازدهی بهتر زیرمجموعه های جهاد در استان ها فعالیت دارد تا بازدهی آنها نسبت به گذشته بیشتر نمود پیدا کند.

حسین فراست فرماندار گلپایگان نیز ضمن تقدیر از اقدامات انجام گرفته در امور کشاورزی بیان داشت: نظارت بیشتر بر کشت و کار به ویژه در شرکت های تعاونی کشاورزی و ترویج کشت هایی که به آب کمتر نیاز داشته باشند می تواند برای دیگر کشاورزان یک الگو محسوب شود.

وی با بیان اینکه شهرستان گلپایگان یکی از شهرستان های پرآب استان باشد، افزود: با توجه به خشکسالی چندین ساله در برخی مناطق شهرستان به شدت دچار خشکسالی و کمبود آب هستیم و برخی از روستاها در حال خالی شدن از سکنه می باشد که با جاری شدن آب در رودخانه اناربار یک مقدار امید در بین برخی از کشاورزان به ویژه در نواحی کنار رودخانه به وجود آمده است اما این امر تا پایان خرداد ماه بیشتر استمرار ندارد، لذا باید بر روی یکپارچه سازی اراضی گلپایگان بیشتر کار شود.

 

نقش زنان در تاریخ انقلاب اسلامی تحقیق، بررسی و تبیین شود

مشاور فرهنگی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: محققان و نویسندگان باید با تحقیق و بررسی و تبیین نقش برجسته زنان در تاریخ انقلاب، برای جنگ و نبرد در کشورهای منطقه مانند یمن، عراق و سوریه و زنان آنان الگوسازی کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گلپایگان، سردار محمدعلی آسودی در یادواره شهیده طیبه واعظی که در مسجد علی‌بن ابیطالب (ع) گلپایگان برگزار شد، ‌با اشاره به نقش برجسته زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: هیچ کس نمی‌داند در آن دوران سخت چه بر مادران و همسران فداکار شهدا گذشت. سهم این شیرزنان در موفقیت‌های این انقلاب و نظام کمتر از مردان نیست.

مشاور فرهنگی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: زنان شجاع کشور ما پشت سر مردان در برابر مخالفان انقلاب ایستادند، دلاورانه در مورد شهادت فرزندانشان و ارادت به این نظام مقدس صحبت کرند، دعای آنان بدرقه راه مردانشان بود، در پشت جبهه‌ها با جمع‌آوری کمک‌ها و امدادگری و برخی هم در کنار مردان جنگیدند و به همین دلیل سهم زنان از صبوری و شجاعت در این دوران کم نیست.

وی با اشاره به نقش والای زنان در آزادسازی خرمشهر بیان کرد: محققان و نویسندگان باید با تحقیق و بررسی و تبیین نقش برجسته زنان در تاریخ انقلاب، برای جنگ و نبرد در کشورهای منطقه مانند یمن، عراق و سوریه و زنان آنان الگوسازی کنند.

وی افزود: امروز عمق استراتژیکی ما چندهزار کیلومتر عقب‌تر رفته و اگر امریکا، اسرائیل و هم‌پیمانانشان در کشورهای منطقه می‌جنگندند و داعشی‌ها و تکفیری‌ها را جان مردم انداخته‌اند به این دلیل است که می‌دانند مردم کشورهای منطقه از انقلاب اسلامی الگو گرفته‌اند.

وی با اشاره به محبوبیت سردار سلیمانی و سلیمانی‌ها در کشورهای منطقه، گفت: دستگیری از مستضعفین دنیا و فریادرسی از مسلمانان از دستورات اکید اسلام است و سلیمانی‌ها به دلیل اهمیت به این توصیه‌های اسلامی و گام برداشتن در مسیر شهدا اینگونه موفق و محبوب هستند.

سردار آسودی همچنین به مذاکرات هسته‌ای و رجزخوانی‌های اخیر اوباما در یکی از مراکز یهودیان اشاره و خاطرنشان کرد: دشمن به طور رسمی خصومت خود را با مردم و نظام ما اعلام می‌کند و درباره تعطیلی تمامی مراکز هسته‌ای، بازدید از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان ما خط و نشان می‌کشد، اما برخی در داخل هنوز به آنان خوشبین هستند.

وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده باید هوشیار باشند، بیان کرد: پذیرفتن پروتکل الحاقی یعنی اجازه دهیم امریکایی که دستش به خون جوانان این مرز و بوم آلوده است، هرکاری که می‌خواهد در کشور ما انجام دهد و به هرجا که دوست دارد سرک بکشد.

مشاور فرهنگی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: اما همه باید بدانند که رهبری اندیشمند نظام، پاسداران جان برکف و ملت غیور ایران محال است که اجازه کوچکترین جسارتی را به دشمنان بدهند یا بگذارند که امریکایی‌ها از مراکز نظامی و هسته‌ای بازدید کنند و حتی با دانشمندان ما صحبتی داشته باشند.

وی با اشاره به گستاخی مقامات کاخ سفید گفت: نباید مذاکرات به گونه‌ای باشد که هرآنچه تا امروز به دست آوردیم از دست بدهیم بلکه باید با رعایت خطوط قرمز مواردی که را که می‌خواهیم به دست آوریم و البته همیشه به یاد داشته باشیم امریکا مانند گرگی غیرقابل اعتماد است.

سردار آسودی تاکید کرد: مردم در این شرایط باید هوشیار بوده و به سخنان مقام معظم رهبری توجه داشته باشند و همه ما اعم از ملت و مسئولان مراقب باشیم کاری نکنیم که در آینده شرمنده شهدا و خانواده‌های معزز آنان شویم.

 

 

محمدیان مطرح کرد:

جذب 7 میلیارد ریال زکات مردم شهرستان گلپایگان در سال 93 / کسب مقام دوم جذب زکات گلپایگان در استان

ر- زمانی: رئیس کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) گلپایگان گفت: در سال گذشته ستاد احیای زکات شهرستان موفق به جذب حدود 7 میلیارد ریال زکات شد که از نظر رشد چند صد درصدی موفق به کسب مقام دوم استان در این امر شد.

در جلسه ستاد احیای زکات شهرستان که ظهر امروز با حضور امام جمعه گلپایگان رئیس ستاد احیا و دیگر اعضا در محل کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد، پس از ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات اعضا در راستای هماهنگی و فرهنگ سازی آحاد جامعه پیرامون پرداخت زکات مقرر شد اعضای ستاد نسبت به اقدامات انجام گرفته و فعالیت های مستمری که در سال آتی انجام خواهند داد، دبیر ستاد را در جریان امر قرار داده تا از اقدامات صورت گرفته در سال های آینده مورد استفاده قرار گیرد.

سید رسول محمدیان رئیس کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و دبیر ستاد احیای زکات گلپایگان در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان اظهار داشت: ستاد احیای زکات شهرستان که تا قبل از سال 91 فعالیت چشمگیری در امر جذب زکات نداشت با اقدامات و پیش بینی های در نظر گرفته شده و رویکرد فرهنگ سازی در سطح شهرستان در سال 92 نسبت به جذب مبلغی بالغ بر 780 میلیون ریال اقدام کرد که بین محرومین و نیازمندان توزیع و صرف پروژه های مربوطه در سطح شهرستان شد.

وی افزود: در سال گذشته با توجه به فرهنگ سازی که در سال 92 انجام گرفته بود، ستاد احیای زکات شهرستان موفق به جذب حدود 700 میلیون تومان زکات شد که از نظر رشد چند صد درصدی موفق به کسب مقام دوم استان در این امر شد.

دبیر احیای ستاد زکات شهرستان با اذعان به اینکه افزایش جمع آوری زکات نتیجه فرهنگ سازی اعضای ستاد در گذشته بوده است، افزود: رویکرد ستاد بیشتر به سمت و سوی جمع آوری زکات واقعی بود که بر اساس حدود شرعی این امر صورت گیرد.

محمدیان با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون مبلغ سه میلیون و 600 هزار تومان در امر زکات جمع آوری شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مبلغ جمع آوری شده نسبت به مشابه سال گذشته کاهش داشته است در جلسه امروز مقرر شد تا نسبت به هماهنگی بیشتر بتوانیم با اقدامات فراگیر نسبت به جمع آوری زکات با رقمی فراتر از سال گذشته اقدام کرده تا از این راه ضمن اینکه مقداری توانایی ما افزایش می یابد.

رئیس کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) گلپایگان با بیان اینکه در جلسه امروز نماینده شرکت سهامی زراعی شهرستان نیز حضور داشت، افزود: در این جلسه مقرر شد تا نسبت به اقدامات این شرکت در راستای پرداخت زکات هماهنگی لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مردم خیرمند شهرستان گلپایگان در زمینه پرداخت زکات، تشریک مساعی دارند، افزود: نظر اعضای ستاد احیای زکات شهرستان بیشتر بر فرهنگ سازی و آموزش مردم پیرامون پرداخت زکات در قالب ستاد بود تا از این طریق نسبت به توزیع آن بین محرومین و امور عمرانی بهتر انجام گیرد.

دبیر ستاد احیای زکات شهرستان ضمن قدردانی از همکاری رسانه های محلی خواستار اطلاع رسانی بیشتر در رابطه با امر زکات که یک فریضه و جزو تکالیف الهی است، شد و خاطرنشان کرد: عامه مردم باید در جریان دو مطلب قرار گیرند که یکی از آنها فریضه زکات و اهمیت آن و دوم اطلاع رسانی در راستای عملکرد ستاد احیای زکات است.

وی در پایان یادآور شد: با دستورالعمل مسئول جدید کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) از این پس برخلاف سال های گذشته 60 درصد به محرومین و 40 درصد مابقی صرف پروژه ها خواهد شد.

 

توصیه های پلیس شهرستان در خصوص پیشگیری از « جیب بری»

1) در مکان های شلوغ مانند ایستگاه اتوبوس، مترو، استادیوم ها، مراکز خرید، پارک ها و ... مراقب وجوه نقد، تلفن همراه و سایر اموال با ارزش داخل جیب یا کیف خود باشید.

2) تا حد امکان به جای پول نقد، از کارت بانکی، چک های مسافرتی رمزدار و تضمینی استفاده نمایید.

3) سارقان با ایجاد دعواهای ظاهری باعث تجمع افراد شده و اقدام به سرقت می کنند.

4) از شمردن پول خود در انظار عمومی خودداری کنید.

5) تمام پول خود را در یک جیب قرار ندهید.

6) از حمل مقدار زیاد اسکناس و چک خودداری کنید.

7) در هنگام سوارشدن به اتوبوس و مینی بوس و نشستن در داخل خودروهای شخصی مراقبت بیشتری از جیب های خود به عمل آورید.

8) کیف پول را به نحوی در جیب خود بگذارید که تمام آن داخل جیب قرار داشته باشد.

9) تا حد امکان پول را در جیبی قرار دهید که دسترسی به آن به آسانی ممکن نباشد.

10) بیشتر جیب برها از شیوه ایجاد حواس پرتی، تنه زدن یا پاشیدن چیزی بر روی لباس و پاک نمودن آن و نزاع ها و درگیری های ساختگی استفاده می کنند، در صورت مواجه شدن با چنین مواردی با حفظ خونسردی خود متخلفان را در انجام نیات پلیدشان ناکام سازید.

11) هنگام سوارشدن به اتوبوس و مینی بوس و ... بلیط یا پول خود را از قبل آماده کنید تا مجبور به خارج نمودن کیف پول و محتویات جیب خود در میان ازدحام جمعیت نگردید.

12) چنانچه به اقتضای شغل خود مجبور به حمل وجه نقد هستید از وسایل نقلیه استفاده کرده و از سوار شدن به اتومبیل های متفرقه شخصی مخصوصاً در مسیرهای پرت، خلوت و خارج از شهر خودداری نمایید.

13) اگر قصد معامله ای دارید که نیاز به حمل پول دارید آن را به افراد غیرمطمئن بازگو ننمایید.

14) دختر بچه ها از همراه داشتن طلا و تردد در معابر خلوت خودداری نمایند.

15) هنگام باز نمودن درب اتومبیل یا صندوق عقب و تماس تلفنی از گذاشتن کیف روی زمین خودداری کنید.

                            روابط عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان

 

چی نگو! چی بگو!

نحوه سخن گفتن در جامعه بسیار مهم است و شخصیت ما را نشان می دهد در بسیاری از موارد ما می توانیم صحبت ها را با همان معنی ولی به شکلی بسیار زیبا و دلنشین تر به دوستان هدیه بدهیم که مواردی از این قبیل جملات روزمره به شکل زیر تقدیم حضور شما می شود:

- نگو: ببخشید که مزاحتمان شدم!

- بگو: از اینکه وقتتان را در اختیار من گذاشتید متشکرم!

- نگو: گرفتارم!

- بگو: در فرصتی مناسب در کنار شما خواهم بود!

- نگو: دروغ نگو!

- بگو: راست میگی؟! راستی؟

- نگو: خدا بد نده!

- بگو: خدا سلامتی بده!

- نگو: قابل نداره!

- بگو: هدیه است برای شما!

- نگو: شکست خوردم!

- بگو: تجربه کردم!

- نگو: زشته!

- بگو: قشنگ نیست!

- نگو: بد نیستم!

- بگو: خوبم!

- نگو: به درد من نمی خوره!

- بگو: مناسب من نیست!

- نگو: چرا اذیت می کنی؟

- بگو: از این کار چه لذتی می بری؟!

- نگو: خسته نباشی!

- بگو: شاد و پرانرژی باشی!

- نگو:اینجانب!

- بگو: من!

- نگو: متنفرم!

- بگو: دوست ندارم!

- نگو: دشوار است!

- بگو: آسان نیست

- نگو: در خدمتم!

- بگو: بفرمایید!

- نگو: جانم به لبم رسید!

- بگو: خیلی راحت نبود!

- نگو: به تو ربطی ندارد!

- بگو: خودم حلّش می کنم!

خوب سخن گفتن قلب ها را تسخیر می کند!

                                                                                      موفق باشید

                                                                  گردآورنده:حمیدرضا افشانی

 

فرزندان خود را از محبت سیراب کنیم تا به محبت های دروغین دل نبندند

                                               روابط عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان

 

جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر نکند، جامعه ای مرده است

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی فرخی مسئول ستاد مردمی تذکر لسانی شهرستان همزمان با شب میلاد چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام زین العابدین (ع) در جلسه آموزشی امر به معروف و نهی از منکر که پس از نماز مغرب و عشا در مسجدالمهدی (عج) گلپایگان برگزار شد، با بیان اینکه بزرگترین آمر به معروف امام حسین (ع) است، اظهار داشت: امام سجاد (ع) یکی دیگر از آمران به معروف است.

وی با بیان اینکه امام سجاد (ع) می فرمایند': کسی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند، مثالش مانند کسی است که کتاب خدا را پشت سرش انداخته است، افزود: ایشان در زمان اختناق و دورانی که پس از شهادت امام حسین (ع) فضای یزیدی در جامعه اسلامی حاکم بود و هیچ کس حق حرف زدن نداشت، زیرا که او را بدون درنگ می کشتند با دعا، امر به معروف می کردند.

حجت الاسلام فرخی با اشاره به اینکه یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی ای


اصلاح و پوزش

بدینوسیله خبر مربوط به مصاحبه با رئیس نظام مهندسی ساختمان که در صفحه آخر شماره 334 مورخه 25 فروردین 94 درج شده بود در ستون دوم پاراگراف پنجم » وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص میزان دریافتی از مالکین اظهار داشت: شهرداری برای ساخت یک ساختمان که دارای پارکینگ و دو طبقه مسکونی باشد، بابت عوارض و ... جمعاً مبلغ حدوداً500 هزار تومان دریافت می کند، اما از دو طبقه به بالا را شهرداری بابت تراکم از مالکین مبلغ بیشتری دریافت می کند که برخی مواقع حتی این وجوه از مبلغ 150 میلیون تومان هم فراتر می رود و این در حالی است که نظام مهندسی طبق تعرفه های قانونی در ازای نظارت بر هر مترمربع ساخت و ساز مبلغ 10 هزار تومان دریافت می کند و کاری به اینکه این ساخت و ساز در کجا قرار داشته باشد نیز ندارد و این مبلغ حدود 4 هزار و 500 تومان از مرکز استان پایین تر نیز می باشد.« ضمن پوزش اصلاح می گردد.

و «رئیس دفتر نظام مهندسی ساختمان گلپایگان 5 درصد پرداختی از سوی مالکین را مصروف هزینه های دفتر ذکر کرد و افزود: 15 درصد از مبلغ دریافتی در ابتدا به ناظر پرداخت و مابقی (80 درصد) طی سه نوبت در صورت انجام وظایف محوله و رضایت مالک از نظارت انجام گرفته به وی پرداخت خواهد شد و به هیچ دفتر، نهاد و یا جای دیگر این وجوه پرداخت نمی شود.»

همچنین « وی در پایان با یادآوری این نکته که با برنامه ریزی های انجام گرفته از این پس تمامی پروانه های ساختمانی دارای برچسب گرید خواهند شد و بر اساس آن ساختمان ها به درجات (A، B، C) تقسیم بندی و رتبه بندی خواهد شد، افزود: دفتر نظام مهندسی گلپایگان به عنوان سی و دومین دفتر نظام مهندسی در استان در سال 92 حدود 250 هزار مترمربع نظارت بر ساخت و ساز داشته و در سال 93 نیز این رقم به 70 هزار مترمربع افزایش یافته است.»












نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.