هفته نامه صدای گلپایگان

هفته نامه صدای گلپایگان

هفته نامه صدای گلپایگان

هفته نامه صدای گلپایگان

فرهنگ ، نظم ، قانون - استاد علی اکبر جعفری

  فرهنگ ، نظم ، قانون  - استاد علی اکبر جعفری

                                                               

          به نام خداوند جان و خرد                 کزین برتر اندیشه بر نگذرد

نظم اجتماعی بیان کننده خواسته ها و توقعات اساسی زندگی اجتماعی است. هر    جامعه ای با هر نوع عقاید، سنت ها، اداب و رسوم، بینش سیاسی و یا هر سیستم حکومتی نیازمند نظم و ترتیب خاصی برای اداره خویش است.

حتی جوامع اولیه نیز دارای نظم اجتماعی بوده اند، کما اینکه جنبه طبیعی این نظم را نمی توان نادیده گرفت. در ان جامعه ها این نظم به طور خود بخودی ایجاد شده است. اما با توجه به پیچیدگی جوامع کنونی، این جامعه ها نیازمند قوانینی هستند که این نظم را ایجاد و برقرار کنند.

 

نمونه ای از نظم و قانون گرایی

در دنیای مدرن، مسائل اجتماعی، فرهنگی، اداری، اقتصادی، سیستم داد و ستد و بانکداری و... با گذشته یکسان نیست و تفاوتی اشکار دارد. با پیشرفت دانش فناوری در عصر ارتباطات، جامعه به قوانین و مقررات جدیدی برای تأمین نظم احتیاج دارد.

  لازم به یاداوری است که اداب و رسوم و سنت های قومی هر جامعه ای به تنهایی تأمین کننده نظم اجتماعی نیستند، اما اهمیت هر یک برحسب وابستگی انها به جامعه غیر قابل انکار است.

بنابر این : قانون، مجموعه ای از دستورالعمل هاست و به عنوان میانجی در پیوند های اجتماعی بین مردم عمل می کند.

به عبارت دیگر : قانون تنظیم کننده رفتار انسان ها در تعامل با یکدیگر است.

بسیاری از افراد جامعه به دلیل عدم اموزش اصولی و تربیت غلط به قانون شکنی و بی نظمی عادت کرده اند و ترک این عادت زشت و مخرّب برای انان دشوار و گاهی نا ممکن است.

انچه که امروزه در کمال ناباوری بیش از اعتیاد به مواد مخدّر، جامعه را به شدت تهدید کرده و به سوی سقوط و ناهنجاری پیش می برد، اعتیاد به قانون گریزی و به تبع ان دروغ گویی است. بی جهت نیست که داریوش کبیر- پادشاه هخامنشی - دعا می کند که :

پروردگارا! کشور ایران را از دروغ گویی، جنگ و قحط سالی محافظت بفرما.

در تفکر این افراد، قانون برای شکستن و نظم برای از بین بردن، تدوین و ایجاد شده است.

  مظاهر فرهنگ، ادب اجتماعی، نظم، احترام به قانون و حقوق دیگران در یک جامعه چیست؟

 به عبارت دیگر وقتی به شهری وارد می شویم،چه پدیده هایی نشانه فرهنگ و تمدّن اهالی ان شهر است؟

 اری! زیبایی شهر، پارک ها و فضای سبز،چراغ های الوان، خیابان ها و کوچه های تمیز و...در درجه اول نظر هر بیننده ای را جلب می کند که البته در جای خود ضروری و کوشش مسئولین در این راستا قابل تقدیر و سپاس گذاری است، اما :

یک نظاره گر اگاه، دقیق و نکته سنج از ورای این زیبایی ها به رفتار و عملکرد ساکنان ان شهر در احترام به قانون، عدم تجاوز به حقوق دیگران، روحیه گذشت و فداکاری، رعایت ادب در مکالمه و سخن گفتن، عدم خشونت، نظام اموزشی پویا، فرهنگ رانندگی و...چشم دوخته و توجه دارد.

به شوخی بیشتر شبیه است اگر بخواهیم پیوندی را بین فرهنگ غنی و تمدّن درخشان ایران زمین با فرهنگ رانندگی خویش برقرار کنیم.

رعایت نکردن انضباط در فرهنگ رانندگی ریشه در عوامل گوناگون دارد. از جمله : نبودن اموزش مناسب، نهادینه نشدن احترام به حقوق دیگران، نداشتن روحیه گذشت و شکیبایی، خودخواهی و فردگرایی و ترجیح دادن منافع خود بر منافع دیگران و اخلاق نامناسب و از همه مهم تر سکوت در مقابل ناهنجاری ها.

 

دنیا سرشار از زشتی هاست، نه فقط بخاطر ادم های بد، بلکه بخاطر سکوت انسان های خوب.


 مقدمتاً باید بگویم که :
نویسنده مراتب قدردانی، ادب و فروتنی و سپاس گزاری خود را نسبت به رانندگان گرانقدر وسائط نقلیه ( اعمّ از ماشین و موتور ) و عابران پیاده ای که با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و احترام به حقوق دیگران، صحنه هایی از اخلاق و تربیت و نظمو و قانون مداری را به نمایش می گذارند، ابراز می دارم. این عزیزان عملاً معلمین اخلاق و جلوه هایی از شکوه انسانیّت اند.

  از همشهری های عزیزی که به دلیل نااگاهی و بی توجهی از نظم و قانون پیروی    نمی کنند، می پرسم :
•ایا عبور از چراغ قرمز، رعایت نکردن حق عبور عابرین پیاده در قسمت های خط کشی شده، بوق زدن هنگام خداحافظی مهمانی های شبانه، عبور غیر مجاز از خیابان ها و کوچه های یک طرفه در شأن شماست؟
•ایا پارک کردن ماشین در پیاده رو ها، روی پل ها و دقیقاً در مقابل خطوط عابرین پیاده زیبنده شماست؟
پارک کردن خیلی راحت تر از این حرفاس!

•ایا می دانید هزینه سنگ فرش های پیاده رو های شهر با پول عوارض نوسازی مردم از جمله کارگران و کشاورزان زحمتکش که نه ماشین دارند و نه موتور تأمین می شود؟
•ایا در منزلت و مقام یک شهروند گلپایگانی است که برای تخلیه بار، کامیون را از روی پل به داخل پیاده رو هدایت کند و سبب تخریب سنگ فرش پیاده رو شود؟

•ایا پیاده رو های شهر پیست موتور سوارانی است که هیچ قانونی را برنمی تابند و بدون توجه به عابرین می رانند و بعضی از انان با نگاه های خشن و طلبکارانه ی خود، زنان، مردان، کودکان و سالخوردگان را می نگرند که چرا کنار نمی روند؟

 

•ایا تجاوز به حقوق دیگران حق قانونی! ماست. ایا توجه داریم که خداوند هرگز حق الناس را نمی بخشد مگر با رضایت صاحبان حق؟ چگونه رضایت صاحبان حق را که همه شهروندان هستند به دست می اوریم؟

مسلّم است که همه ما لااقل در گفتار، خود را شیعه مولای متقیان، علی (ع) می دانیم.
•ایا شیعه علی (ع) بودن فقط علی علی گفتن و به سر زدن است یا پیروی از توصیه ها و رفتار ان بزرگوار که فرمود :

           " شما را به نظم در امور و پرهیزگاری سفارش می کنم ".

 " در یک جامعه مدرن و نوین شهری حرکت بین خطوط، رعایت حق تقدم عابرین     پیاده، توقف پشت چراغ قرمز و دیگر مقررات راهنمایی و رانندگی ارزش و هنجار محسوب می شود و بی توجهی به ان نتیجه ای نخواهد داشت جز قربانی و تلفات 10000 نفری سالانه در جاده ها که البته سکوی اول این مقام در اختیار ایران ماست.( روزنامه جام جم ) "

تنها قربانیان بی مبالاتی و بی نظمی ما، انسان ها نیستند؛ بلکه کف خیابان قربانی مهم تری دارد که ان هم " اخلاق " ، "فضیلت" و" فرهنگ " ماست.

در سال 1352 که برای مداوا و معالجه چشم به اروپا سفر کردم..با مناظر زیر روبرو شدم.
1.وقتی چراغ راهنما قرمز شد، سگی روی دو دست در حالت نیم خیز به چراغ خیره شده بود و زمانی که چراغ سبز شد سرش را پایین انداخت و با ارامش از عرض خیابان گذشت؛ زیرا حس کرده بود که رانندگان هرگز به حقوق او تجاوز نمی کنند.
2.نابینایی همراه با سگ راهنمایش به اتوبان رسید. سگ روی پاهایش بلند شد و چراغ را برای رانندگان قرمز کرد. تمام ماشین ها توقف کردند. نابینا و سگ از خیابان عبور کردند. سگ در ان طرف خیابان مجدداً چراغ را سبز کرد و ماشین ها به حرکت خود ادامه دادند.

 

 در گفتاری به علت ها و ریشه یابی این بی نظمی ها و قانون شکنی ها خواهیم پرداخت.

     این هم یک انشای طنزامیز از زبان یک دانش اموز :

 

 

 

  و سخن اخر :

  چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما              مردم گلپایگان جان من و جان شما

همچو ساغر بر لبم لبخند و در دل اتش است     هر زمان بینم غمی در عمق چشمان شما

ز انچه دانستم ز علم و معرفت در زندگی         ارمغانی ساختم بهر جوانان شما

از خدا خواهم که تا وقت اجل اندر کلاس          انچه می دانم کنم تقدیم طفلان شما

چاره درماندگی ها کسب علم و دانش است        با چکاوک نغمه سر دادم به بستان شما

چون که حق تلخ است با شیرین زبانی گفته ام     گر قبول افتد در افکار درخشان شما

شماره 348 یکشنبه 22 شهریورماه

تغییرات در هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر گلپایگان

مسعود اسکندری رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان

با گذشت دومین سال از عمر چهارساله شوراهای اسلامی دوره چهارم اعضای هیئت مدیره و کمیسیون های آن نیز با برگزاری انتخابات داخلی در شوراها طی هر سال انجام می گیرد. با برگزاری دور سوم انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی دوره چهارم شهر گلپایگان که با حضور تمامی اعضا صورت گرفته است، مسعود اسکندری به عنوان رئیس، قاسم نادری نائب رئیس، جعفر خادمی پور منشی و خدیجه ناطقی به عنوان خزانه دار برگزیده شدند.

پس از جلسه عمومی شورای اسلامی شهر گلپایگان که با حضور اعضا و تنی چند از خبرنگاران در محل دفتر شورا برگزار شد،مسعود اسکندری رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان در نخستین جلسه سال سوم شورای اسلامی شهر گلپایگان، اظهار کرد: در سالی که بنا به فرموده مقام معظم رهبری سال همدلی وهمزبانی نام‌گذاری شده است امیدواریم با وفاق و تعامل خوبی که بین اعضای شورای شهر و شهردار و مسئولان شهرستان و مردم وجود دارد گام‌های موثری برای عمران و آبادانی شهر انجام دهیم.وی ضمن قدردانی از خدمات رؤسای دوره‌های قبل شورای اسلامی شهر گلپایگان تصریح کرد: در دوره جدید شورا از توانمندی و ظرفیت‌های همه اعضای شورای شهر استفاده خواهیم کرد و کمیسیون‌های تخصصی شورا بیش از گذشته فعال خواهد بود

اسکندری با اشاره به اینکه مسئولیت‌های دنیوی امتحان الهی است، خاطر نشان کرد: تصمیمات شورا بر اساس خرد جمعی اتخاذ می‌شود و همه مصوباتی که به شورا ارسال می‌شود بر اساس قانون خواهد بود و نظرات شخصی در آن تاثیری نخواهد داشت.در ادامه قاسم نادری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان با بیان اینکه اعضای شورای شهر خادمان شهر هستند، بیان کرد: برای رسیدن به اهداف عالیه شورای شهر که همان خدمتگزاری به مردم است، همه تلاش خود را انجام می‌دهیم.همچنین در ادامه احمدرضا گلپایگانی، سخنگوی شورای اسلامی استان گفت: از امروز باب سوم از دوره چهارم شورای اسلامی شهر گلپایگان رسماً کار خود را آغاز می‌کند.وی با بیان اینکه در دوره نخست و دوره دوم شورا با حرکت رو به جلویی مواجه بودیم‌، افزود: انتظارات مردم نسبت به شوراها افزایش پیدا کرده است و این امر باب آزمایشی برای خادمان مردم بوجود آورده است.عضو شورای شهر گلپایگان با بیان اینکه با تغییر مدیریت تفکرات جدیدی وارد شورا می‌شود، خاطر نشان کرد: هدف خدمتگزاری بهتر به شهروندان است و امیدواریم با دعای خیر مردم منشأ خدمات مفیدی برای شهر گلپایگان باشیم و عملکرد بهتری نسبت به دوره‌های قبل انجام دهیم.در ادامه این جلسه علی فیروزی، رئیس سابق شورای اسلامی شهر گلپایگان ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جدید شورای اظهار کرد: مسئولیت‌ها امانتی الهی هستند و امیدواریم هر کاری انجام می‌دهیم برای رضای خدا باشد.وی با بیان اینکه با تغییر مدیریت سیاست شورا نیز تغییر می‌کند، گفت: تغییر و تحول به نفع مردم خواهد بود و ای کاش دوره شوراها 9 سال بود تا تک تک اعضا در هر سال به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب می‌شدند تا متوجه شوند مسئولیتی که بر عهده ‌دارند چقدر خطیر و سنگین است.

نوری یکی دیگر از اعضای شورای شهر گلپایگان با تقدیر از تلاش رؤسای قبل این شورا به سنگین بودن وظیفه ریاست شورا اشاره کرد و افزود: از اصحاب رسانه انتظار داریم با وحدت و همگرایی یک بازوی توانمند نسبت به شهرداری و شورا باشند.

وی افزود: از مردم نیز انتظار کمک و همیاری را در جهت پیشرفت امور داریم.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری:

سکونت 450 هزار گلپایگانی در کلانشهرها مورد ارزیابی قرار گیرد

دکترسید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری هفته گذشته طی دیدار از چند روستای شهرستان که با حضور مسوولین صورت گرفت در نشستی که در سالن اجتماعات فرمانداری با مسئولان شهرستان و دهیاران روستایی  گلپایگان برگزار شد با بیان اینکه باید علت مهاجرت جمعیت 5 برابر فعلی شهرستان گلپایگان به کلان شهرها را پیگیری کنیم، اظهار داشت: در راستای مهاجرت حدود 450 هزارنفری مردم این شهرستان که به شهرهای مختلف طی سالیان گذشته تا امروز صورت گرفته است، باید جویای علت این مهاجرت ها شد و بررسی کرد چه امکانات و دلایلی موجب این مهاجرت ها شده که شهرستان گلپایگان فاقد آن بوده است.

وی با بیان اینکه شهرستانی مانند گلپایگان می تواند با توانایی های بالقوه به ویژه در زمینه های کشاورزی و دامداری برای کشور تولید ثروت کند، افزود: برای جلوگیری از مهاجرت چه در شهرها و چه در روستاها ضمن ایجاد تعصب به وطن و زادگاه باید زمینه های اشتغال و رونق اقتصادی را با توجه به شرایط محیطی هر شهر و روستا با همکاری دستگاه های ذیربط ایجاد کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اولین عامل توسعه روستا و شهر مردم خود آنجا هستند که باید قدر و منزلت خود را بدانند، تصریح کرد: مردمی که حکومت شاه را سرنگون کردند، جمهوری اسلامی را برپا داشتند و جنگ را به پیروزی رساندند باید مورد حمایت باشند و برای آنها راهگشایی کرد تا کشورشان را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید اولین دولت در جمهوری اسلامی است که توجه ویژه ای به توسعه از درون و مشارکت اقتصادی مردم دارد، افزود: با توجه به برگزاری انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، ضمن اینکه مردم را باید به حضور در انتخابات تشکیل و ترغیب کنیم باید زمینه های اقتصادی را برای آنها نیز فراهم کرد؛ زیرا ملتی که نیازش را دیگران تأمین کنند، ملتی آزاده نیست.

رضوی با اشاره به اینکه رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی می تواند خاستگاه و جایگاهی برای حفظ عزت مردم پیدا کند، تاکید کرد: ما باید مردم را کرامت ببخشیم، زیرا جامعه ای که منتظر یارانه نقدی برای امور خود باشد، نمی تواند جامعه تولید کننده ثروت باشد.

معاون توسعه روستایی با اظهار تأسف نسبت به اینکه 70 درصد روستاییان تحت پوشش کمیته امداد هستند، یادآور شد: دولت برای ایجاد واحدهای تولیدی برنامه ریزی هایی انجام داده و شهرستان گلپایگان که مهد علمای بزرگ و عالم پرور است، می تواند با دارا بودن سرمایه انسانی بالقوه و بهره مندی از دهیاران تلاشگر نسبت به برنامه ریزی در راستای ایجاد اشتغال پایه دار که مانع از مهاجرت آنها شود، اقدام کند.

وی با این پرسش که چگونه یزد با بی آبی سومین منطقه صنعتی کشور شده است، بیان داشت: امروز سرمایه های بزرگی مانند آثار تاریخی می تواند نسبت به ایجاد جاذبه های گردشگری با تکیه بر امکانات در شهرستان گلپایگان به کار گرفته شود.

رضوی با یادآوری این نکته که ایجاد شرکت های تعاونی و یا سهامی خاص در روستاها با مشارکت دولت یک گام رو به رشد در نهادینه کردن ایجاد اشتغال و پایه گذاری اقتصاد مقاومتی است، افزود: مسئولان ذیربط در دولت نسبت به تشکیل شرکت های تعاونی یا سهامی خاص با مشارکت تمامی خانوارهای روستایی در خصوص پرداخت وام با کارمزد 3 درصد و بازپرداخت 5 یا 7 ساله که دوسال اول بدون پرداخت خواهد بود برنامه ریزی کرده که مسئولیت آن بر عهده مؤسسه کارآفرینی امید است.

در ادامه سیدمحمدحسین میرمحمدی نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم در کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم باید در بحث اقتصاد مقاومتی که توجه به روستاها و تولید است قدم برداریم، افزود: شهرستان گلپایگان با توجه به سابقه دیرینه در تولید محصولات کشاورزی و دامداری باید زمینه های ایجاد صنعت تبدیلی را فراهم کند.

وی گفت: سفر معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری می تواند زمینه های مختلف به ویژه احقاق حقابه شهرستان که سالهاست پیگیری آن از سوی کشاورزان مورد مطالبه قرار گرفته را فراهم کرده که در صورت تحقق این امر، انتقال این حقابه به نقاط حاصلخیز شهرستان نیز فراهم می شود.

در ادامه حسین فراست فرماندار گلپایگان با اشاره به اینکه شهرستان گلپایگان از قدیمی ترین مناطق استان و دارای سابقه تاریخی است، اظهار کرد: در حال حاضر این شهرستان حدود 87 هزار نفر جمعیت دارد که با یک آمار تحقیقی حدود 300 هزار نفر از جمعیت این شهرستان در کلان شهر تهران ساکن هستند.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی، تولیدی و صنعتی شهرستان یادآور شد: در حال حاضر به علت خشکسالی، مهاجرت روستاییان به شهرها و از شهرها به کلان شهرها یک معضل تبدیل شده که مهاجرت پذیری نیز این معضل را افزایش داده است.

فرماندار گلپایگان با اذعان به اینکه در حال حاضر کشاورزی در شهرستان به صورت خرده مالکی و در بیشتر مزارع آن به صورت آبیاری سنتی انجام می گیرد، افزود: در راستای حفظ منابع به ویژه منابع آب و جلوگیری از مهاجرت روستاییان لازم است برنامه ریزی و تدابیری صورت گیرد.

 

تجلیل از پنج شرکت تعاونی برتر گلپایگان همزمان با هفته تعاون/ کسب رتبه تعاونی برتر یک شرکت گلپایگانی در کشور

ر- زمانی: در همایش بزرگداشت تعاونی های برتر که به مناسبت هفته تعاون با حضور اعضای شرکت های تعاونی، مدیران و مسئولان شهرستان برگزار شد، رستگاری به نیابت از پرسنل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن خیر مقدم اظهار داشت: امیدوارم با الهام از آیه شریفه »تعاونوا علی البر والتقوی« و با نصب العین قرار دادن فرامین مقام معظم رهبری در سند چشم انداز 20 ساله، سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، برنامه های پنج ساله و بودجه های سالیانه و نیز سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی معظم له، شهرستان گلپایگان به جایگاه واقعی تعاون، توسعه کمی و کیفی شرکت های تعاونی با محوریت شرکت تعاونی توسعه و عمران و با هدف ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و زنان سرپرست خانوار، رونق کسب و کار و آبادانی شهرمان نائل شویم.

در ادامه علیرضا تیغ ساز مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه هر ساله در شهریورماه همزمان با سالروز تأسیس قانون بخش تعاون، برنامه هایی برای معرفی تعاونی های الگو و موفق و تجلیل و تقدیر از آنها تشکیل می شود، اظهار داشت: در راستای تجلیل از شرکت های تعاونی، شرکت تعاونی دانش بنیان نانو بلوک آذرفر گلپا به مدیریت محمد صفایی موفق به کسب رتبه تعاونی برتر کشوری انتخاب شد که طی مراسمی در تهران لوح تقدیر خود را از معاون وزیر دریافت کرد.

وی افزود: می توان در قالب گروهی و تیمی به نام تعاونی فعالیت های اقتصادی انجام داد و در کنار فعالیت اقتصادی که در تعاونی ها مورد نظر ماست، ارزش های اجتماعی، عدالت، همدلی و همزبانی را الگو قرار داد.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان به 76 طرح تعاونی در استان اصفهان در سال جاری اشاره کرد و افزود: از 558 طرح تعاونی کشور اصفهان با 76 طرح رتبه دوم را از لحاظ تعداد طرح ها کسب کرد که مجموع سرمایه گذاری در این 76 طرح افتتاحیه مبلغ سه هزار و 50 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که از لحاظ حجم سرمایه گذاری پس از تهران، استان اصفهان رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: از لحاظ میزان اشتغال زایی با 76 طرح تعاونی بیش از شش هزار و 57 فرصت شغلی در استان اصفهان ایجاد شد که از این لحاظ رتبه اول کشوری را در ایجاد اشتغال کسب کردیم.

وی تعداد تعاونی های فعال در سطح استان را بیش از سه هزار تعاونی بیان کرد و افزود: در شهرستان گلپایگان نیز حدود 100 تعاونی فعال وجود دارد که این تعاونی ها در زمینه های تولیدی، توزیعی، خدماتی، کشاورزی و صنعتی فعالیت دارند.

تیغ ساز به تشکیل تعاونی های توسعه و عمران شهرستان ها اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تشکیل فعالیت های فراگیر و عام است که عموم مردم عضو آن بوده و با محوریت آنها به فعالیت های مختلف عمرانی، اقتصادی و ... در شهرستان ها می پردازند.

وی افزود: هدف از تشکیل شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی جمع آوری سرمایه های خرد و جزیی مردم و تبدیل آنها به یک سرمایه کلان برای انجام فعالیت های در خور توجه است که برابر مصوبه قانون بتوانند انواع مناقصه و مزایده های دولتی را بدون برگزاری تشریفات از طریق مذاکره و به منظور جلوگیری از رانت زایی در شهرستان ها در اختیار گیرند.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در پایان با اشاره به اینکه سود حاصل از فعالیت های شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی به کل اعضا تعلق می گیرد، یادآور شد: حداقل اعضایی که برای تشکیل این تعاونی ها قانون پیش بینی کرده نیم درصد جمعیت شهرستان و حداکثر آن بستگی به استقبال سرمایه گذاران دارد که هم اکنون در این راستا شهرستان های نجف آباد و شهرضا در استان اصفهان اقدام به تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران و شهرستان گلپایگان به عنوان سومین شهرستان در این عرصه وارد شده است.

در ادامه علیرضا غیور، معاون فرماندار گلپایگان، در حاشیه برگزاری همایش تجلیل از تعاونی های برتر شهرستان گلپایگان با اذعان به اینکه امروز در همایش تجلیل از تعاونی های برتر شهرستان به منظور پاسداشت و گرامیداشت هفته تعاون به اهمیت تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی اشاره شد، افزود: لازم می دانم از اعتماد مردم برای حضور و عضویت در شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و اهتمامی که برای بار اصلی و شکل گیری آن وجود خواهد داشت، تشکر و قدردانی کنم.

معاون فرماندار گلپایگان بیان داشت: امید است در انتخاب هیئت مدیره قوی، منسجم و توانمند، شاهد تأثیرات مثبت این شرکت تعاونی در زمینه های توسعه و عمران و اشتغال زایی که از اهداف پیش بینی شده برای آن در نظر گرفته شده، باشیم.

گفتنی است؛ در همایش بزرگداشت تعاونی های برتر در شهرستان گلپایگان از پنج شرکت تعاونی برتر در گرایش تولیدی، توزیعی و خدماتی ( پگاه گلپایگان، لوله گستر گلپایگان، تأسیسات مکانیک ساختمان، مصرف فرهنگیان و صنف خدمات مکانیک کامیونداران) با اهدای لوح تجلیل شد.

 

 

امام جمعه گلپایگان:

بعضی تمجیدها و انتقادها ما را از راه اصلی منحرف نکند

ر- زمانی: امام جمعه گلپایگان گفت: هر مخالفی دشمن نیست و هر موافقی هم نمی تواند دوست باشد؛ لذا باید مراقب باشیم بعضی از تمجیدها و انتقادها ما را از راه اصلی منحرف نکند.

حجت الاسلام محمدرضا اسماعیلی ظهر سه شنبه در جلسه شورای اداری که با حضور مسئولان ادارات و نهادهای شهرستان در محل سالن اجتماعات دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان برگزار شد، با بیان اینکه مردم از روال کُند امور اداری گلایه مند هستند، اظهار داشت: چرا برخی ادارات اموری که در کوتاه ترین مدت برای مراجعان می توان انجام داد را به دو هفته و حتی یک ماه تبدیل می کنند، برای شهرستانی مانند گلپایگان زیبنده نیست که مردم برای امور خود مرتب در رفت و آمد به ادارات باشند.

امام جمعه گلپایگان با اشاره به اینکه یکی دیگر از مباحثی که در مراجعه مردم به ادارات شنیده می شود، بحث تبعیض هاست که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است، افزود: امیدواریم با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت داشتند، ارتباط مدیران با مردم بیشتر و حتی مسئولان برای رفع مشکلات مردم به خانه های آنها مراجعه داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در گلپایگان با اشاره به اینکه یکی از مدال های افتخارآفرین این نظام، مردمی بودن مسئولان است، تصریح کرد: هر مسئولی موافق و مخالف در جامعه دارد اما باید بداند هر مخالفی دشمن نیست و هر موافقی هم نمی تواند دوست باشد؛ لذا باید مراقب باشیم تمجید و انتقادها ما را از راه اصلی منحرف نکند.

حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به اینکه مدیران باید برای درک مسائل و مشکلات جامعه ظرفیت سازی کنند، تاکید کرد: تفکر بر امور و ژرف نگری از دستورات اسلام است و فرد آگاه به امور باید بشنود چه گفته می شود نه آنکه چه کسی آن را بیان می کند.

امام جمعه گلپایگان با بیان اینکه ما نیازمند آرامش اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم، یادآور شد: همه باید دست در دست هم و با کمک به ادارات نسبت به مشکلات مردم و رفع مسائل آنها بی تفاوت نبوده، ضمن مسئولیت پذیری، آرامش را در سایه امید با ظرفیت بالای خود و سعه صدر ایجاد کنیم.

گلپایگان چشم انتظار سفر استاندار و مدیران کل استان است

سید محمدحسین میرمحمدی درادامه با بیان گزارشی از روند مسائل مختلف کشور در مجلس به مباحثی که در کمیسیون سیاست خارجی مجلس پیرامون توافق هسته ای صورت می گیرد اشاره و اظهار داشت:  اصل کاری که در روند این توافق انجام شده به صلاح نظام بوده که با تأکیدات مقام معظم رهبری و با هدایت های مستقیم و درایت و توجه ریاست جمهوری و تیم مذاکره کننده در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در موضوع توافق همه مسئولان باید موضع واحد داشته باشند.

و افزود: هرگونه توافق و عقب نشینی کشورهای قدرتمند به لحاظ همان جانفشانی ها و ایثارگری های جوانان این مرز و بوم بوده است.

میرمحمدی با بیان اینکه با وجود دشمن ستیزی ها و ایجاد موانع در راستای مخالفت با رشد فزاینده اسلام و انقلاب اسلامی در کشورهای جهان، اسلام در حال رشد است، گفت: از برخورد دوگانه کشورهای استکباری آنچه تفهیم می شود این است که نوع نگاه عوض می شود ولی اهداف آنها نسبت به این انقلاب عوض نخواهد شد. استکبار خیر هیچ ملتی را نمی خواهد بلکه به دنبال ادامه حیات خود در جهان است.

وی با انتقاد از واردات بی رویه برخی اقلام لوکس به کشور به ویژه لوازم آرایشی بهداشتی اظهار داشت: ما کشوری اهل منطق هستیم زیرا دین مبین اسلام بر منطق و استواری بنا شده، لذا باید از هجوم مدیران و صنعتگران غربی به کشور دستپاچه نشده و خواستار انتقال فناوری و تکنولوژی به کشور باشیم.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس یادآور شد: با توجه به اینکه حدود 100 میلیارد ریال برای تکمیل تصفیه خانه آب شرب شهرستان تزریق شده، لذا امید است ظرف دو یا سه ماه آینده شاهد بهره برداری از این تصفیه خانه باشیم.

میرمحمدی در پایان ضمن انتقاد از عدم تکمیل کشتارگاه صنعتی گلپایگان خواستار تسریع در بهره برداری از این پروژه شد و تاکید کرد: امید است با سفر استاندار اصفهان به شهرستان شاهد ورود چند تن از مدیران کل به همراه وی به منظور رسیدگی به مسائل و مشکلات شهرستان باشیم.

مهار تورم، ارزان شدن قیمت ها نیست

در ادامه حسین فراست فرماندار گلپایگان ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشتم شهریور 1360 دفتر نخست وزیری با بیان گزارشی از روند فعالیت دولت اظهار داشت: قبل از تشکیل دولت تدبیر و امید تورم افسارگسیخته و ناپایداری در بازار وجود داشت و تهدید فزاینده ای بر اقتصاد کشور حاکم بود که همه مردم از آن رنج می بردند اما اقدامات مهم اقتصادی دولت منجر به کاهش تورم از 40 درصد به 14 درصد شد.

وی با بیان اینکه مهار شدن تورم، ارزان شدن قیمت ها نیست، افزود: تلاش دولتمردان در کنار مهار تورم، اقدامات دیپلماسی در مذاکرات و پذیرفتن به کارگیری دانش هسته ای برای ملت ایران بود که با این امر حیثیت از دست رفته سیاسی و بین المللی را به دست آوردیم.

فرماندار گلپایگان با اشاره به اینکه امید است با بهره جویی از اقدام مسئولان رده بالای کشور، مدیران ادارات ما فصل جدیدی را در رفع و رجوع مراجعات مردم و مشکلات آنها داشته باشند، ادامه داد: با آرامش در امور، همدلی و فاصله گیری از مسایل حاشیه ای نسبت به رفع مشکلات و اموری که عمران و آبادانی شهرستان را به دنبال خواهد داشت، پیش روید.

فراست به برپایی نماز جماعت در ادارات تأکید کرد و افزود: با توجه به فرا رسیدن ایام هفته دفاع مقدس لازم است مسئولان ادارات نسبت به نصب پوستر و بنر در سردر ادارات، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان والامقام، اقدام کنند.

فرماندار گلپایگان در پایان ضمن انتقاد از برخی مدیران کل استان که نسبت به تغییر مدیران ادارات شهرستان بدون برگزاری آیین تودیع اقدام می کنند به معرفی مدیران اداراتی که از جلسه شورای اداری قبل تا جلسه امروز در مسند اداره خود مشغول به کار شده اند، پرداخت و افزود: محمدرضا توسلی بخشدار مرکزی شهرستان، سید حسین حسینی وردنجانی به سمت ریاست دادگستری، علیرضا گوهری به سمت مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدامین جمالی شهردار گلپایگان، یزدان بخش قاسمی تبلیغات اسلامی، شهبازی آموزش فنی و حرفه ای و سیفی به عنوان مدیرعامل شرکت سهامی زراعی گلپایگان معرفی شدند.

 

 

امام جمعه گلپایگان:

دفاع مقدس طلایی‌ترین دوران انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام محمدرضا اسماعیلی پیش از ظهر دوشنبه در جلسه ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس که با حضور مسئولان ذیربط در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان گلپایگان برگزار شد، با بیان اینکه مقطعی از تاریخ انقلاب که مربوط به دفاع مقدس بوده است از طلایی ترین ترین دوران انقلاب اسلامی محسوب می شود، اظهار داشت: اگر دوران دفاع مقدس واقع نمی شد، مسلم بدانید فعالیت تیم هسته ای به نتیجه نمی رسید.

وی به نشست کشورهای قدرتمند در گروه 1+5 با تیم مذاکره کننده ایران اشاره کرد و افزود: تسلیم کشورهای قدرتمند به دلیل مشاهده دوران طلایی دفاع مقدس و رشادت های غیورمردان ایران بود.

امام جمعه گلپایگان ادامه داد: اگر انسان ها تمام هستی خود را به میدان عمل بیاورند باعث خواهد شد بعضی ظلم ها و ستم ها تکرار نشود.

وی با بیان اینکه باید قدردان خون شهدا باشیم، تصریح کرد: ایستادگی ما در دوران دفاع مقدس با تمام وجود نشان از فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت و ایستادگی بود که باید آنها را به نسل های بعدی منتقل کنیم.

در ادامه حسین فراست فرماندار گلپایگان ضمن جمع بندی مطالب و پیشنهادات ارائه شده در راستای هر چه بهتر و باشکوه تر برگزار شدن برنامه های هفته دفاع مقدس اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته از روز 31 شهریور ماه که اولین روز از هفته دفاع مقدس خواهد بود، رژه خودرویی موتوری را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برگزاری سخنرانی با حضور سردار سلامی مشاور ستاد کل نیروهای مسلح کشور در تالار اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، پنج شنبه دوم مهرماه عطرافشانی و نثار گل بر قبور مطهر شهدا، سوم مهرماه برگزاری پیاده روی خانوادگی با حضور عموم مردم از امامزادگان هفده تن به سوی گلزار شهدا از دیگر برنامه ها خواهد بود.

فرماندار گلپایگان دیگر برنامه های هفته دفاع مقدس را برگزاری نماز عبادی سیاسی جمعه با حضور باشکوه مردم ذکر کرد و افزود: دیدار با خانواده معظم شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، تزئین مبادی ورودی، میادین و خیابان ها با همکاری ادارات و نهادها از دیگر برنامه های هفته دفاع مقدس در شهرستان است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: برنامه های هفته دفاع مقدس با همکاری تمامی ادارات و نهادهای ذیربط و حضور باشکوه مردم انقلابی و شهیدپرور برگزار شود

 

علی فیروزی: 

شورای اسلامی شهر گلپایگان طی یکسال گذشته 130 جلسه و 162 مصوبه داشته است

ر- زمانی: علی فیروزی در پایان یکساله ریاست شورای اسلامی شهر گلپایگان در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان که پیش از ظهر سه شنبه در محل دفتر شورا صورت گرفت، ضمن بیان گزارش عملکرد یکساله این شورا، اظهار داشت: شورا یک سیستم نظارتی، تصمیم گیری و تصمیم سازی است و علاوه بر آن پیگیری برخی مسایل را بر اساس شرح وظایف قانونی عهده دار است.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر گلپایگان با بیان اینکه از شهریورماه سال گذشته تا شهریورماه امسال شورای اسلامی شهر گلپایگان 89 جلسه عادی و 41 جلسه فوق العاده داشته است، افزود: در مجموع این شورا طی یکسال که تصدی مسئولیت آن بر عهده اینجانب بوده 130 جلسه و 162 مصوبه که از سوی شهرداری به شورا به صورت لایحه ارسال شده است را مورد بررسی و تصویب قرار داده که 98 درصد آن تاکنون اجرایی شده است.

فیروزی با اذعان به اینکه شورای اسلامی شهر گلپایگان بر اساس وظایف محوله، رفع نیازها و تأمین خدمات مورد نیاز شهروندان در راستای عمران و رفاه امور شهری اقدامات قابل توجهی انجام داده است، به افزایش سرانه فضای سبز، احیای حقابه فضای سبز شهری، نظافت، لکه گیری و مرمت خیابان ها و کوچه ها با اعتبار بسیار خوبی که هم اکنون در حال انجام است، اشاره کرد و افزود: طی این مدت تنها یک پروژه عمرانی که به صورت امانی به پیمانکار واگذار شده بود به لحاظ برخی از مسایل متوقف و دیگر پروژه ها مورد بهره برداری و یا در حال انجام و پیگیری است.

عضو شورای اسلامی شهر گلپایگان به دیگر پروژه ها و اقدامات شهرداری گلپایگان که با همکاری و نظارت شورای اسلامی شهر در حال پیگیری است اشاره کرد و بیان داشت: نصب شیشه موزه شهدا، ادامه ساخت بلوار امام رضا (ع)، پیاده روسازی در خیابان شهید مدنی و پس از آن در خیابان سیدجمال الدین گلپایگانی، همکاری در امور فرهنگی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات، کانون های مساجد و دفتر امام جمعه شهرستان از دیگر پروژه های در حال انجام است.

وی افزود: شورای اسلامی شهر گلپایگان با همکاری روابط عمومی شهرداری در راستای اقدامات فرهنگی در ایام مذهبی و ملی در سطح شهر نسبت به نصب بنر و تزئینات پیشگام بوده که نمود آن در این ایام مشهود است و در بحث آموزش نیز اعتبار قابل توجهی در زمینه مهندسی ترافیک، فرهنگ سازی ترافیک، حفظ محیط زیست، استفاده بهینه از فضای سبز و ورزش همگانی صورت داده است که در این راستا بیشترین کمک به هیئت های ورزشی در طول تاریخ فعالیت شوراها از سوی شورای اسلامی دوره چهارم انجام شده است.

فیروزی به همکاری شورای اسلامی با دیگر دستگاه های اجرایی شهرستان اشاره کرد و افزود: در راستای هماهنگی بهتر با ادارات شهرستان طی یکسال گذشته تاکنون 27 نفر از رؤسای ادارات به جلسات شورا دعوت تا در راستای خدمات رسانی بهتر و مطلوب از نظرات مختلف آنها نیز بهره مند شویم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان گلپایگان به کاهش درآمد شهرداری با توجه به کاهش ساخت و ساز اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به وابستگی درآمد شهرداری ها به ساخت و ساز لذا باید در راستای درآمدزایی پایدار در جهت تأمین منابع مالی شهرداری اقداماتی صورت گیرد که در این رابطه با توجه به بخشنامه ای که از استانداری و وزارت کشور به شهرداری ها ابلاغ شده، دفترچه عوارض محلی باید در جلسات شورا مطرح و پس از کار کارشناسی به استانداری و وزارت کشور برای اجرا ارسال شود.

وی در پایان یادآور شد: شورای اسلامی شهر گلپایگان در راستای بهره مندی شهروندان از فضای مطلوب گردشگری به منظور جذب توریست و استفاده شهروندان از آن نسبت به جذب سرمایه گذاران فعالیت هایی را انجام داده که امیدواریم با همکاری دیگر مراجع ذیربط در این فاز اقدامات معقولی صورت گیرد.

گفتنی است؛ در انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای اسلامی شهر گلپایگان مسعود اسکندری رئیس، قاسم نادری نائب رییس، جعفر خادمی پور منشی و خانم خدیجه ناطقی به عنوان خزانه دار از سوی اعضای شورای اسلامی شهر گلپایگان برگزیده شدند.

 

تلخک

با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص تأمین نیازهای کشور با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و کم کردن هزینه های غیر لزوم لذا برخی رویدادها و صرف هزینه ها در شهرستان کوچکی مانند گلپایگان سؤال برانگیز شده است.

آنچه مشاهده می شود اینکه در برخی از موارد فاصله گیری مسئولین از این مسلئه مهم که نشان دهنده عدم همکاری در روند اقتصاد مقاومتی است.

یکی از این موارد خرید خودرو برای تردد و احیاناً سفرهای کاری اعضای شورای شهر گلپایگان است که در این شرایط اقتصادی و اینکه اعلام می شود وضعیت بودجه شهرداری مناسب نیست، تعجب مرا برانگیخت.

از آنجا که با چندتن از کارگرانی که ادعا می کردند حقوق عقب افتاده دارند و یا اضافه کاری آنان پرداخت نشده آن هم در زمانی که حتماً فرزندانی برای فرستادن به مدرسه دارند که چشم انتظار خریدکیف، کفش، کتاب و ... هستند با شعار انتخاباتی برخی از شورایی ها جور درنمی آید.

با توجه به اینکه اصولاً برخی از ما تقلید کنندگان ماهری هستیم؛ لذا باید منتظر شنیدن نغمه از سوی دیگر شوراها برای داشتن خودرو نیز باشیم!!!

در پایان امیدوارم با آمدن شهردار جدید در گلپایگان شاهد همکاری و رونق عمرانی در شهرمان باشیم.

دوستدار اقتصاد مقاومتی

(تلخک)    کورش محسنی

 

 

در حضور فرزانگان شهرستان

                                                                                                                       به همت ابوالقاسم طالبی

 معرفی فرزانگان این هفته مربوط به زنده یاد حاج حسن محسنی از دبیران فاضل و فرهیخته شهرستان است که طی چندین سال پس از بازنشستگی در سمت ریاست کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان و مجمع خیرین خدمات ارزنده ای در جهت اهداف عالیه علم و فرهنگ شهرستان نموده است، ضمن عرض تسلیت به خانواده و بازمانگان آنمرحوم بویژه استاد گرانقدر علی اکبر افاضلی ، متذکر می شویم مطالب مندرج در این مقاله نوشته مرحوم محسنی و به درخواست شاعر شهرمان ابوالقاسم طالبی بوده که حدود یکماه  قبل توسط مرحوم محسنی به رشته تحریر درآمده که در دو شماره منتشر می گردد.  

                                                                                               روحش شاد و یادش گرامی باد

 

ای نام تو بهترین سرآغاز

بی نام تو نامه کی کنم باز

ای نام تو مونس روانم

جز نام تو نیست بر زبانم

رب انعمت فزد

رفیقی که خداوند بزرگ طبعی سرشار که ز هنر شعر و شاعری به او اعطا کرده است، پیشنهاد نموده شرح حال و معرفی نامه ای از زندگی خود برای هفته نامه صدای گلپایگان بنویسم.

عهد بسیار بکردم که نگویم غم دل

عاقبت جان بدهان آمد و طاقت برسید

زیرا:

ور باد نبودی که سر زلف ربودی

رخساره معشوق به عاشق که نمودی

فکر کردم شرح حال و بیوگرافی که در آن اطلاعات و اندیشه ای که تلنگری نباشد، در جهت آگاهی دادن به خوانندگان گرامی به ویژه نسل جوان، چه سود؟ اما به نظر رسید طولانی شدن موضوع در این مقال جایی ندارد، پس کوشیدم در حد امکان به شرح مختصر اکتفا کنم.

اینجانب حسن محسنی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان لیسانسیه حقوق قضایی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، خردادماه سال 1349 خورشیدی، نام پدر: محمدعلی، نام مادر: فاطمه بیگم، در مهرماه 1315 خورشیدی در گلپایگان، در خانواده ای کشاورز پیشه پا به عرصه زندگی گذاشتم. در دورانی که حدود 90 درصد مردم جامعه از نعمت سواد محروم بودند، پدر، مادر و مادربزرگ پدری "خدیجه" از نعمت سواد بهره مند بودند؛ اما مادر ومادربزرگم نوشتن نمی دانستند، در حالیکه در خواندن قران و ادعیه و نوشته هایدیگر مشکلی نداشتند.

چرا نوشتن نمی دانستند؟

حکایتی دیگر است که توشته دیگری را می طلبد. قبل از وفات جد پدری "حاج حسن" و همسرش "خدیجه" زندگی خانوادگی جمعی داشتند، مثل زندگی اکثریت مردم آن روزگار، بسیار ساده و بدون تشریفات بود. با امکانات کشاورزی آن زمان و کمبود آب و آفات نباتی (سِن خوارگی، ملخ و ...) روی زمین مالکی خود، کار و تولید می کردند و گاهی می سوختند و می ساختند و به کسی وابسته نبودند. زن و مرد، همه در تولید شرکت داشتند اما زن ناقص العقل، ضعیفه و مخدره محسوب می شد. امروز هم ستم به زن شکل دیگری پیدا کرده است.

پنج ساله بودم که پدر دار فانی را وداع می گوید و از وجود پدرمحروم می شوم. محروم گردیدن از هر یک از والدین، غربتی سنگین را بر جسم و جان کودک تحمیل می کند، به همین دلیل در قرآن مجید و در نوشته های بسیاری از جامعه شناسان، روان شناسان، روان پزشکان و متخصصین اموزش و پرورش مطرح شده و می شود.

در قرآن مجید در سوره "ماعون" ترجمه آیات 1 و 2 می گوید: " آیا ملاحظه کرده ای کسی را که روز جزا را انکار می کند؟ این همان کسی است که یتیم را می راند"

نی ز نغمه واماند گر ز لب جدا ماند

وای اگر دل خود را از خدا جدا بینی

سعدی که رحمت خدا بر او باد، می گوید:

مرا باشد از حال طفلان خبر

که در طفلی (خُردی) از سر برفتم پدر

من انگه سر تاجور داشتم

که سر در کنار پدر داشتم

محروم شدن از پدر درست مصادف با بحبوحه جنگ جهانی دوم و اشغال کشور به وسیله قوای متفقین (امریکا، انگلیس و شوروی) روسیه امروز می باشد. در چنین شرایطی، سرپرستی اخلاقی و قانونی من و سه خواهرم و مدیریت زندگی و کشاورزی و دامداری به عهده مادرم واگذار می شود. مادر در این جا نه ضعیفه است و نه ناقص العقل، از هر مردی مردتر است، با همه سختی ها در سرپرستی فرزندان به ویژه تحصیلات آنها چه دختر و چه پسر و کوشش در آموزه ها ی قرآنی و سلامت دینی و اخلاقی و مدیریت اقتصاد زندگی با خیاطی و کار و آموزش به دیگران کوچکترین کوتاهی نکرده است. زحماتش، خاطراتش، قصه هایش و نیایش ها و شب زنده داری هایش به درگاه خداوند بزرگ فراموش شدنی نیست.

                                    روحش شاد و یادش گرامی باد

پدرم هم انسانی باسواد، شجاع و نیرومند، ورزشکار و در کارهای اجتماعی دوران خود فعال بوده؛ چون شرح بیش از این طولانی می شود به همین اکتفا می کنم.

پس از پایان سال سوم تحصیلات در دبیرستان فردوسی سابق و امام خمینی (ره) فعلی در مهرماه سال 1333 خورشیدی وارد دانشسرای مقدماتی شدم که بنیانگذار آن در گلپایگان شادروان دکتر عبدا... معظمی بود که اگر بخواهم درباره تأثیر این مؤسسه فرهنگی در رشد فکری جامعه و خدمات دیگر این انسان خدوم بنویسم در این نوشته نمی گنجد.

پس از دو سال تحصیل در دانشسرا با دریافت ماهیانه مبلغ ششصد ریال هزینه تحصیلی که در آن موقع رقمی بود و دریافت دیپلم دانشرا و دادن تعهدی پنج ساله برای معلم شدن و سرانجام معافیت از سربازی در مهرماه 1335 خورشیدی با چند نفر قبولی های خرداد و شهریور همان سال به شهرستان بروجرد رفتم (تا اینجا همواره در تحصیلات از دانش آموزان ممتاز بودم) و در روستای " ازنا" دبستان "پیرنیا" و مدارس و دبیرستان الگیودرز که در آن زمان از توابع بروجرد بود، مشغول تدریس شدم . شرح خاطرات دوره دانشسرا و استادان بزرگوار آن چون شادروان آقای علی وکیلی استاد ریاضی و رئیس دانشرا و دیگران در رشته های فیزیک، شیمی، طبیعی، ادبیات فارسی و عربی، روانشناسی و آموزش و پرورش، تاریخ، جغرافیا، تاریخ فرهنگ و کار هنری (منبت کاری) و حاکم شدن استبداد و بسته شدن فضای جامعه پس از کودتای 28 مرداد سال 1332 خورشیدی و سقوط شادروان دکتر محمد مصدق و تعطیلی روزنامه ها از جمله (رزم، چلنگر، مردم، به سوی آینده و روزنامه فداییان اسلام و روزنامه های دیگر که به یاد ندارم) و خاطرات " ازنا" و "الیگودرز" بسیار طولانی است که می گذرم.

مهرماه سال 1337 خورشیدی از الیگودرز به شهرستان گلپایگان منتقل شدم و در دبستان روستای بیدهند خوانسار و دبیرستان "دریانی" مشغول تدریس شدم. در این زمان بود که با یکی از همکارانم به نام آقای فضل ا... جابری که بعداً دوست صمیمی شدیم و از دبیران برجسته رشته زیست شناسی تهران شد، به فکر ادامه تحصیل می افتیم. تصمیم می گیریم و در زمان های فراغت از کار مدرسه مشغول مطالعه می شدیم. خردادماه سال های 1339 و 1340 خورشیدی به طور متفرقه در امتحانات نهایی رشته ادبی و طبیعی آن زمان در استان اصفهان شرکت می کنیم و در خردادماه هر سال، موفق به دریافت دیپلم رشته ادبی و دیپلم رشته طبیعی پس از دیپلم دانشسرا می شدیم. گذر از این مراحل آسان نبود. با سختی و مشقت بسیار همراه بودکه توصیف آن عبرت است برای نسل جوان که البته نیاز به نوشته دیگری دارد.

21 دی ماه 1341 خورشیدی با دوشیزه ای از خانواده ای متدین به نام حاجی آقا علی نخعی ازدواج می کنم، حاصل این ازدواج چهار فرزند می باشد؛ دو دختر و دو پسر با تحصیلات عالی دانشگاهی در رشته های زبان انگلیسی، جغرافیا، اقتصاد اجتماعی، مهندسی متالوژی و مدیریت اجرایی دو دخترم درکسوت معلمی در مقطع آموزش متوسطه و دو پسرم با شغل آزاد در شرکت های مختلف مشغول کارند.

سال 1344 خورشیدی پس از سالها تقاضای انتقال به تهران جهت ادامه تحصیل در دانشگاه تهران از خوانسار به تهران منتقل شدم. در ناحیه جنوب تهران منطقه کشتارگاه آن موقع پشت ایستگاه راه آهن در دبستانی به نام "دهقان آزاد" مشغول تدریس شدم. در خیابان امیریه نزدیک کاخ مرمر در کوچه انصاری منزلی به مبلغ ماهیانه 2500 ریال اجاره می کنم، به اتفاق همسر و یک فرزندم "نادر" زندگی را در تهران با حداقل امکانات شروع می کنم، می اندیشم که باید در کنکور آینده دانشگاه شرکت کنم و به دانشگاه تهران راه پیدا کنم. با این تفکر مشغول تقویت رشته ادبی می شوم زیرا امکانات مطالعه برایم بیشتر بود. شبها از کلاس های انجمن ایران و فرانسه در خیابان پاستور و آموزشگاه دکتر خزائلی در خیابان شاه آباد آن زمان، نزدیک میدان بهارستان، در تقویت زبان فرانسه و عربی و ادبیات و تست های تاریخ و جغرافیا و فلسفه و منطق استفاده کردم. برای رفت و آمدم به مدرسه و کلاس های مذکور از دوچرخه استفاده می کردم. در کنکور تابستان سال 1345 خورشیدی شرکت کردم و در دو رشته زبان و ادبیات فارسی و حقوق قضایی دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران قبول شدم در رشته حقوق نام نویسی کردم. بعد از دو سال بنا به تقاضای خود و تمایل همسرم به نارمک تهران منتقل شدم و در دبستان "سعدی" به مدیریت آقای استاد علی اکبر افاضلی مشغول تدریس شدم رفت و آمدم از نارمک به دانشگاه تهران برایم بسیار مشکل شد که قبلاً می بایست در این مورد فکر می کردم.

دوره لیسانس دانشکده حقوق را در حداقل مدت چهارسال در هشت ترم و در خردادماه سال 1349 خورشیدی به پایان رساندم؛ اما قاضی نشدم.

توضیح این که چرا قاضی نشدم؟ حکایتی است که شرحی جداگانه لازم است؛ اما کوتاه ترین جواب در این شعر شاعر است:

رفتم به دریا غوطه زدم ندیدم دُر

گناه بخت من است این، گناه دریا نیست

که به جای " بخت من" باید بگویم: "فکر من"

                                                                                                                                       (ادامه دارد...)

در رثای استاد فرهیخته، اسوه علم و دانش و ادب

شادروان حاج حسن آقا محسنی

فرزانگانِ عاشق، آن یار با وفا کو

ای دوستان بگویید، آن مردِ باصفا کو

از محفلِ ادیبان، آن نکته دان کجا رفت

چشم از جهان بُرید و از کاروان جدا رفت

آن فاضلِ سخندان، رفت از جهان فانی

بار سفر ببست و جان داد ناگهانی

او در مقامِ تدریس، یک گنجِ پُربها بود

گنجینه ای ز دانش، در نزدِ اولیا بود

اهل نماز و طاعت، می بود و اهل تقوا

در کسبِ علم و دانش، آگاه بود و کوشا

چون ماهِ مجلس آرا، در آسمان درخشید

آن باغبانِ گلها، چون ماه بود و خورشید

عمری به کسبِ دانش، کوشش نمود و جان داد

در محضرِ ادیبان، با عشق امتحان داد

استاد رفت و این باغ، دیگر صفا ندارد

باغی که گل ندارد، (طالب) ضیا ندارد

طالب گلپایگانی

 

پیام ملکوتیان به ما خاک نشینان

شهید ابوالفضل رکوعی

فرزند: محمدعلی

تاریخ تولد: 1341

محل تولد: گلپایگان

تاریخ شهادت: 1365

محل شهادت: شلمچه

یگان اعزامی: سپاه پاسداران گلپایگان

سن در هنگام شهادت: 24 سال

قسمتی از وصیت نامه شهید

شما ای برادران و خواهران توجه کنید اعمال نیک و صالح انجام دهید.

وظایف شرعی و دینی خود را فراموش نکنید در تقویت ایمان خود و قطع وابستگی از دنیا بکوشید.

به تولی و تبری توجه نمایید. با دوستان خدا دوست و با دشمنان خدا دشمن باشید.

 

 

تمامی سعی ما رساندن پیام است

چه کسی می تواند یک عضو NA باشد؟

در معتادان گمنام برای عضویت هیچ شرط و شروطی وجود ندارد. اگر یک معتاد بخواهد که عضو انجمن معتادان گمنام باشد، تنها چیزی که به آن نیاز دارد تمایل به قطع مصرف موادمخدر است. کسانی که احساس می کنند با موادمخدر که البته شامل الکل هم می شود، مشکل دارند می توانند به جمع ما بپیوندند. تمرکز بهبودی در NA بر روی مشکل اعتیاد است نه یک ماده خاص و سنت سوم ما ضامن این مسئله می باشد.

مسئولیت های یک گروه NA چیست؟

وقتی دو یا چند معتاد گرد هم می آیند و به یکدیگر برای پاک ماندن کمک می کنند یک گروه NA شکل گرفته است اولین و مهم ترین مسئولیت هر گروه NA هدف اصلی آن می باشد که طبق سنت پنجم رساندن پیام به معتادانی است که هنوز در حال عذابند و مهم ترین اقدامی که گروه می تواند جهت پیشبرد هدف اصلی اش بکند، برپایی جلساتی است که فضای مناسب برای مشارکت مؤثر معتادان در رابطه با بهبودی در NA را فراهم کند. گروه ها، جلساتشان را به گونه های مختلفی اداره می کنند، اما همه آنها خواهان یک نتیجه می باشند، در دسترس قرار دادن بهبودی از اعتیاد برای هر معتادی که خواهان آن است.

گروه به عنوان پایه و اساس ساختار خدماتی NA مسئولیت دیگری هم دارد که آن کمک به اعضا جهت درک و فهم 12 سنت و 12 مفهوم خدماتی NA می باشد که با به کارگیری آنها، گروه ها هم در سیر تکاملی مداوم انجمن NA نقش خواهند داشت.                      روابط عمومی انجمن معتادان گمنام-        09162303206    

 

 

قابل توجه ساکنین شهر گلپایگان

به منظور اجرای طرح پزشک خانواده در شهر گلپایگان برای ارائه خدمات بهتر به همشهریان از تاریخ 95/6/15 سرشماری خانوارها شروع می شود.

همشهریان محترم با پرسنل بهداشتی همکاری لازم را بنمایند تا هر چه زودتر شاهد اجرای طرح باشیم. 

                                          روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گلپایگان

 

پاسخ جن به سؤالات حضرت سلیمان (ع)!!!

حضرت سلیمان (ع) از پیامبرانی بود که خداوند او را بر جن و انس و ... مسلط نموده بود. روزی چند نفر از اصحاب خود را همراه یکی از جن های بزرگ و گردنکش فرستاد، تا چند ساعتی به میان مردم بروند و گردش کنند و سپس بازگردند و به اصحاب فرمود: در این سیر و سیاحت هر چه را از آن جن شنیدید به خاطر بسپارید و وقتی نزد من آمدید برای من بیان کنید.

آنها همراه آن جنّ سرکش حرکت کردند تا به بازار رسیدند و امور زیر را از آن جن دیدند:

1) دیدند آن جن به آسمان نگاه کرد و سپس به مردم نگریست و سرش را تکان داد.

2) از آن جا عبور نمودند تا به خانه ای رسیدند، شخصی از دنیا رفته و بستگان او گریه می کنند. آن جن وقتی که آن منظره را دید خندید.

3) از آن جا عبور نمودند و افرادی را دیدند که سیر را با پیمانه می فروشند، ولی فلفل را با وزن (و سنجش دقیق ترازو) می فروشند. آن جن با دیدن آن منظره خندید.

4) از آن جا عبور نمودند و به گروهی رسیدند. دیدند آنها ذکر خدا می گویند و به یاد خدا به سر می برند، ولی گروه دیگری در کنار آنها هستند و به امور بیهوده و باطل سرگرم می باشند، آن جن سرش را تکان داد و لبخند زد.

یاران سلیمان (ع) از این سیر و عبور بازگشتند و جریان را ( چهار مورد فوق) به سلیمان (ع) گزارش دادند.

سلیمان (ع) آن جن را احضار کرد و از او چهار موضوع مذکور را پرسید:

1) وقتی که به بازار رسیدی، چرا سرت را به آسمان بلند نمودی و سپس به زمین و مردم نگاه کردی و سرت را تکان دادی؟

جن گفت: فرشتگان را بالای سر مردم دیدم که اعمال آنها را با شتاب می نوشتند، تعجب کردم که آنها این گونه با شتاب می نویسند؛ ولی انسانها آن گونه با شتاب سرگرم (امور عادی خود) هستند.

2) وقتی که به خانه ای وارد شدی، شخصی مرده بود و حاضران گریه می کردند، چرا خندیدی؟

جن گفت: خنده ام از این رو بود که آن شخص مرده به بهشت رفت، ولی حاضران (به جای خوشحالی) گریه می کردند.

3) چرا وقتی که دیدی سیر را با پیمانه و فلفل را با وزن می فروشند، خندیدی؟

جن گفت: از این رو که دیدم سیر را با آن همه ارزش که کیمیای درمان است با پیمانه می فروشند، ولی فلفل را که مایه بیماری است با وزن دقیق به فروش می رسانند! از این رو از روی تعجب خندیدم.

4) چرا در مورد آن دو گروه که یکی در یاد خدا و دیگری سرگرم لهو امور بیهوده بودند، سر تکان دادی و خندیدی؟

جن گفت: زیرا تعجب کردم که دو گروه هر دو انسانند، ولی گروه اول بیدار در یاد خدایند، اما گروه دوم غافل و سرگرم در بیهودگی هستند.

                                                                   گردآورنده: حمیدرضا افشانی

******

جد و طنز

صدای گلپایگان: ضمن پوزش از خوانندگان و شاعر گرانقدر شهرمان از اینکه این مطلب در شماره گذشته بطور ناقص انتشار یافته بود.

دربِ دروازه را می توان بست اما دهان بعضی مردم را نمی توان بست

انسان می بایست در این چند روز عمر مواظب زبانش باشد خوب حرف بزند و صحیح گام بردارد. به فکرش خدشه وارد نکند انعطاف پذیری درونی خود را گسترش دهد.

اکثر مشکلات روزمره ما از بدگویی ها و بدزبانی ها شروع می شود.

به قول سعدی:

زبان در دهان ای خردمند چیست

کلید در گنج صاحب هنر

چو در بسته باشد چه داند کسی

که او جو فروش است یا پیله ور

ما انسانها می بایست راه صحیح خودمان را بپیماییم و کار روزمره خود را انجام دهیم و به حرف این و آن و افکار دیگران کاری نداشته باشیم لذا هر جور که قدم برداریم و هر طور قلم فرسایی نماییم بداندیشان به گونه ای مانند زنبور بعضی را نیش میزنند.

معروف است که ملانصرالدین و فرزندش با الاغی از نزدیک یک رودخانه ای می گذشتند، چند نفر به آنان برخورد نمودند و با زبان تمسخر گفتند این دو نفر الاغ دارند که سوارش شوند لذا پیاده راه را طی می کنند اینها از الاغ الاغ ترند، ملا و پسرش شنیدند و هر دو بر الاغ سوار شدند پسر جلو نشست و پدر هم در عقب الاغ جا خوش کرد هنوز مسافتی را طی نکرده بودند که باز عده ای به آنان برخورد کردند و همین که نزدیک الاغ و ملا و پسر رسیدند نگاهی چپ به آنان کردند و گفتند این پدر و پسر چه انسان های بی انصافی هستند دو نفری سوار یک الاغ ضعیف شده اند. رحم و انصاف و مروت و مردانگی خوب است ولی اینان از این عبارت ها بویی استشمام نکرده اند مگر این حیوان زبان بسته چقدر طاقت دارد.

وقتی ملا این حرف را شنید از الاغ پایین آمد و به دنبال الاغ به راه افتاد، باز چند قدمی نگذشته بود که دو رهگذر فضول دیگر به آنان رسیدند و گفتند انسان از نفهمی بعضی ها می بایست پناه به خدای متعال ببرد، ببین چه روزگار عجیبی شده پسر جوان که نیرومندتر و قوی تر می باشد سوار بر الاغ شده و پدر پیرش را به دنبال خود و الاغ انداخته است در این حال پسر از این زبان طعن برآشفت و خجالت کشید از الاغ پیاده شد و پدرش را با احترام خاص سوار بر الاغ نمود. این بار به دو نفر برخورد کردند که اولی به دومی می گفت عجب روزگار عجیب و غریبی شده پدر گردن کلفت سوار بر الاغ شده و توجهی به پسرش که جوان است و پیاده به دنبالش می رود و عرق می ریزد ندارد مثل اینکه روزگار وارونه شده و مهر و محبت پدری فراموش شده است.

ملا که دیگر کاسه صبر و استقامتش لبریز از حرف چرند بعضی افراد شده بود از الاغ پیاده شد و به پسرش گفت ما تا این الاغ را داریم از دست زبان بعضی از مردم راحتی و آرامش نداریم آنگاه دست و پای الاغ را گرفتند و او را به رودخانه انداختند و با خیال راحت به راه خود ادامه دادند.

                          طالب گلپایگانی

 

حقیقت آدمیت

با توجه به اینکه مردم ایران با سابقه تمدنی درخشان خداپرست بوده اند و با شناخت مقام آدمیت تحت تأثیر پندار نیک، گفتار نیک و رفتار نیک، با عمل واقعی بدون تظاهر وظایف نوع پرستی را رعایت می کردند. متأسفانه از زمان حکومت تبعیضاتی ساسانیان که عده ای را به نام اقوام مختلف و تعصبات گوناگون بر مردم هر شهر و دیار مسلط نمودند و با حق باجی که از آنان نسبت به جمعیت هر شهر می گرفتند این رؤسای محلی که بعداً تحت تأثیر عربهای جاهلی پیرو امویان و عباسیان اصل دین مقدس اسلام محمدی و قرآن را نشناخته بودند هر کدام دین اسلام را به صورت سلیقه ای طوری برای مردم تبلیغ می کردند که عربهای پیرو مخالفین پیامبر اکرم (ص) ناراضی نشوند البته این بیان مربوط به شاهان اول ساسانی نمی شود و از زمان خسرو پرویز بوده است لیکن قبل از حکومت خسرو پرویز زمینه را خود شاهان ساسانی که حتی از با سواد شدن مردم جلوگیری می کردند و تبعیضاتی که وجود داشت منجر به ادعای پیغمبری مانی شده بود می توان پذیرفت که مانی پیروان زیادی پیدا کرد.

آدمیت کلمه ایست که به انسان نسبت به سایر موجودات زنده افتخار داده است و او را بر دیگر مخلوقات سلطه بخشیده تا بتواند برای زندگی بهتر از وجود دیگر مخلوقات بهره گیری معقول خداپسندانه داشته باشد. آیا تمام افراد در جوامع متفاوت که روی کره زمین تحت شرایط خاصی گذران زندگی دارند و از نعمات الهی برخوردارند به حقوق انسانی خود واقفند و شکر و قدرشناس دارند؟ متأسفانه اغلب افراد بشر در کشورهای عقب نگاهداشته شده به وسیله ایادی استعمارگران به جهت عدم شناخت وظیفه آدم بودن حقوق انسانی را نشناخته اند بدین سبب زیر سلطه ظالمان و عوامل نفع پرست به نام حکام محلی گردیدند و با نداشتن فرهنگ اجتماعی اسیر سلطه استعمار و گرفتاری و ناملایمات و تبعیضات و تحکمات قدرتمندان که با انواع شگردها تسلط خود را به صورت های آزادی خواهی و دینی و تمدن تحریفی بر مردم پیاده کردند به طوری که پیروان آنها هم به جهت عدم شناخت و ناآگاهی خود و مردم را ه بدبختی و عدم اعتبار در شأن آدمیت و دوری از حقیقت زندگی گذران کرده اند. بی شعوری مرضی است که می تواند هر کسی را در هر زمانی بدون هیچ هشداری آلوده کند که انواع مختلفی دارد، خودپسندی فجیع / نفرت انگیزی بی حدّ/ خیرخواهی متکبرانه/ کسب قدرت با خوارکردن دیگران/ سوء استفاده بیرحمانه از آدمهای ساده/ امتناع حقیقی از توجه به خالق یکتا و صفات اصلی آدمیت و تفکر در اصول خلقت که از جمله می توان برخی از آنها را یادآوری نمود: دروغ گویی/ تظاهر به دینداری/ نزول خواری/ قانون گریزی/ تملق و چاپلوسی برای احراز مقامات برتر/ خوشحالی از بدختی و نداری دیگران/ که با توجه و کمی دقت هر صاحب شعوری می تواند اطرافیان خود را بشناسد و مراقبت کند تحت تأثیر جاه طلبان قرار نگید و ماهیت انسانی خود در مقابل خدا را عمل نماید. انشاءا...

دیدار معاون رئیس جمهور از شرکت تولیدی دیارخودرو

دکتر سید ابوالفضل رضوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به اتفاق سه نفر از معاونین و در معیت امام جمعه و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی صبح روز یکشنبه از شرکت تولیدی دیار خودرو بازدید کرد.

وی پس از بازدید قسمت های مختلف ساخت و مونتاژ بدنه، رنگ، شاسی بندی و مونتاژ موتور و دیگر قطعات خودرو در این شرکت تولیدی که در معیت امام جمعه، نماینده مجلس، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت دیار خودرو صورت گرفت، پس از صرف صبحانه در گفتگو با خبرنگار این هفته نامه هدف از دیدار شرکت دیار خودرو را یک فرصت مناسب برشمرد که بتواند در جهت توسعه و رونق آن برای ایجاد اشتغال پایدار اقدام صورت گیرد.

وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی از صنایع پایه ای کشور محسوب می شود، افزود: بسیاری از کشورهایی که صنعت هواپیما سازی پیشرفته دارند صنعت خودروسازی آنها نیز پیشرفته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اذعان به اینکه شهرستان گلپایگان پایگاه و زادگاه علما، مراجع و مجتهدان به نام جهان اسلام می باشد، تصریح کرد: وجود این شرکت صنعتی تولید خودرو در این منطقه از مرکز کشور می تواند در فرایند توسعه صنعتی تأثیرگذاری بالقوه ای داشته باشد.

دکتر رضوی به کمک ها و همکاری هایی که از سوی این معاونت در جهت توسعه و ایجاد اشتغال فراگیر در این شرکت تولید خودرو می تواند کمک کند اشاره کرد و افزود: باعث خوشحالی و خوشبختی همه ماست با توجه به پیشرفت هایی که این شرکت در تولید وانت دو کابین و تک کابین شده است بتوانیم کمک هایی را داشته باشیم به ویژه اینکه روستاییان این منطقه از آن بهره مند شوند.

وی در پایان اظهار داشت: شرکت دیار خودرو با دارا بودن مدیرانی مدبر و نگاه مثبتی که امام جمعه و نماینده شهرستان نسبت به آن دارند یکی از شرکت های پیشگام در صنعت خودروسازی کشور در صد سال آینده خواهد شد.

در ادامه سید محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم شهرستان های گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ضمن مثبت ارزیابی این بازدید اظهار داشت: این بازدید در چارچوب درخواستی بود که چندی قبل صورت گرفت و امیدواریم با توجه به مجموعه توانمندی صنعتی و بخش خودروسازی شرکت دیارخودرو که در این شهرستان وجود دارد بتوانیم با توجه به شرایط یک جهش از لحاظ توسعه با تدابیر دولت یازدهم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این بازدیدها در صورت ارزیابی مثبت می تواند با همکاری همه مسئولان منجر به توسعه شهرستان و استافده از ظرفیت های مختلف در آینده شود تصریح کرد: پاسخگویی به مطالبات مردم یکی از اولویت های دیدار مسئولین کشور از شهرستان و بخش های مختلف است.

نماینده شهرستان در مجلس با اشاره به اینکه در بازدید معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از قسمت های مختلف خط تولید شرکت دیار خودرو که به اتفاق معاونین این نهاد صورت گرفت ضمن آشنایی با ظرفیت و برنامه های توسعه ای مقرر شد در جهت مشکلات و موانع توسعه تدابیری از سوی ایشان صورت گیرد و در این راستا با ریاست بانک مرکزی جلسه داشته باشند تا در جهت تخصیص بخشی از منابع اعتباری مورد نیاز این شرکت که قبلاً درخواست گردیده تسریع صورت گیرد.

در ادامه شاهرخ نوبخت عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت دیارخودرو در حاشیه بازدید معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری که در معیت نماینده ولی فقیه و امام جمعه گلپایگان و نماینده مردم شهرستان در مجلس صورت گرفت در گفتگو با خبرنگار این هفته نامه اظهار داشت: با توجه به ظرفیت اسمی شرکت دیار خودرو که هم اکنون 85 هزار تولید خودرو در سال می باشد، در حال برنامه ریزی برای کامل شدن تولید که در حال حاضر زیر ظرفیت قرار دارد، هستیم.

وی با بیان اینکه با رسیدن به ظرفیت توانی کارخانه موجب اشتغال آفرینی در منطقه خواهیم شد، افزود: در حال حاضر نیز بیشترین ظرفیت اشتغال  شرکت های صنعتی در شهرستان گلپایگان مربوط به این شرکت می باشد و با افزایش ظرفیت تولید فعلی حداقل 2000 شغل به طور مستقیم و 10 هزار شغل به صورت غیرمستقیم در این شرکت ایجاد خواهد شد.

نوبخت افزود:  در حال حاضر حدود 600 نفر در این شرکت مشغول فعالیت در بخش های مختلف تولید خودرو هستند،

قائم مقام مدیرعامل شرکت دیارخودرو در پاسخ به سوال خبرنگار این هفته نامه مبنی بر اینکه آیا با دیگر شرکت های تولید خودروی اروپایی به غیر از چین وارد مذاکره برای تولید خودرو شده اید، بیان داشت: در حال مذاکره با دیگر شرکت های تولید خودرو با کشورهای اروپایی هستیم تا در کنار همکاری با شرکت های چینی که خودروهای به روز و با کیفیت اروپایی در این شرکت تولید می کنند، با آن شرکت ها نیز قراردادهایی را منعقد کنیم.

 

ارسال طومار در راستای حفاظت از محیط زیست به مسئولین شهرستان

طوماری با امضای جمعی از شهروندان، فعالان کوهنوردی و دوستداران محیط زیست در راستای عدم توجه به محیط زیست و طبیعت شهرستان به ویژه منطقه گردشگری کوچری و عباس آباد خطاب به فرمانداری و دفتر نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی ارسال شده که یک نسخه از آن نیز جهت درج در هفته نامه به این نشریه ارسال شده است.

در قسمتی از متن این طومار نسبت به بی توجهی به محیط زیست از سوی مسئولین ذیربط به ویژه ادارات محیط زیست، بخشداری، امور بهره برداری آب و سد، منابع طبیعی، شهرداری و فرمانداری خواستار برنامه ریزی مدون و یکپارچه به منظور بهره مندی مطلوب علاقمندان به محیط زیست و طبیعت شده است.

همچنین در بخش دیگری از طومار نسبت به بی تفاوتی مسئولین در راستای آسیب ها و صدماتی که بر اثر احداث این سد به مزارع کشاورزی پایین دست آن از بین رفتن حقابه کشاورزان و عدم توجه به اصالت نام رودخانه گلپایگان و ... گوشزد شده است.

اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن و چاقی از مشکلات شایع جهان امروز و از علل مهم تهدیدکننده سلامتی می­باشند. چاقی در افزایش فشارخون، کلسترول، تری گلیسیرید و قندخون نقش مهمی داشته و خطر بیماری­های قلبی، سکته مغذی، دیابت (بیماری قند)، مشکلات استخوانی مفصلی و بسیاری از سرطان­ها (مانند سرطان پستان، روده بزرگ، پروستات، رحم، کلیه،  تخمدان، لوزالمعده، کبد و کسیه صفرا) را افزایش می­دهد. چاقی در واقع تجمع غیرطبیعی چربی در بدن است. هر زمانی که بین دریافت و مصرف انرژی، توسط عادات غذایی و ورزش منظم تعادل برقرار نشود، انرژی مازاد به صورت چربی تجمع یافته و فرد دچار اضافه وزن و چاقی می­شود.

وجود یا عدم وجود چاقی نه فقط با اندازه­گیری وزن بدن، بلکه با اندازه­گیری چربی بدن تعیین می­شود. بعضی از افراد ممکن است علیرغم اضافه وزن، خیلی عضلانی باشند و چربی کمی داشته باشند، لذا چاق محسوب نمی­شوند، در صورتیکه ممکن است فردی وزن طبیعی داشته باشد یا کم وزن باشد، اما باز هم چربی اضافه داشته باشد.

در صورتی که بر اساس ارزیابی پزشک یا کارشناسان بهداشتی درمانی، در برنامه مراقبت سلامت میانسالان (سبا و سما) شما دارای اضافه وزن هستید توصیه می­کنیم برای کمک به سلامتی خود این مطالب را به دقت بخوانید و به طور جدی به آن عمل کنید.

نسبت به درمان اضافه وزن و چاقی خود اقدام کنید.

هدف از درمان، کاهش وزن و حفظ آن برای مدت طولانی به منظور پیشگیری از بیماری به ویژه قلبی عروقی) است. هدف اولیه، کاهش وزن به میزان 10% از وزن بدن در طول 6 ماه است. میزان کاهش باید 5/0 تا 1 کیلوگرم در هفته باشد. میزان­های بیشتر در درازمدت نتایج ندارد. بعد از 6 ماه درمان، بایستی وزن کاهش یافته برای یک دوره حفظ شود و در صورت نیاز به کاهش بیشتر، دوره بعدی، بعد از دوره حفظ وزن شروع شود.

روش­های درمان چاقی عبارتند از:

1- رژیم درمانی

2- افزایش فعالیت بدنی

3- رفتار درمانی (اصلاح شیوه زندگی)

4- دارو درمانی

جهت اطلاعات بیشتر به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمائید

                                                                                           مینا صحرائی- کارشناس برنامه میانسالان

 

جوانان و بیکاری

در این مقاله سعی شده است وضعیت استادان حق التدریس دانشگاه های گلپایگان مورد بررسی قرار گیرد.

امیدوارم با نقد و توضیح شرایط، افقی تازه برای این افراد به وجود آید.

اگر به دانشگاه هایی که در سطح گلپایگان وجود دارد نگاهی اجمالی بیندازیم، درمی یابیم که 80 درصد مدرسان دانشگاه ها فقط از طریق همین تدریس امرار معاش می کنند و حتی از بیمه ای که حق هر فرد ایرانی می باشد محرومند در حالی که هیچ امنیت شغلی برای آنها وجود ندارد و حق التدریسی که میانگین پرداخت آن حداقل 4 ماه طول میکشد.

20 درصد باقیمانده وضعیت خوبی دارند اکثراً معلمان بازنشسته آموزش و پرورش و یا کارکنان اداره های سطح شهر می باشند که این تدریس برای آنها یک شغل تفننی در کنار شغل اصلی آنها محسوب می شود؛ متأسفانه واحدهای درسی بیشتر بین آنها تقسیم می شود و فرصت های محدود شغلی از جوانان گرفته می شود. اگر به برخی دانشگاه ها نگاهی بیندازیم برخی مدرسان در عین اینکه معلم هستند مدرس نیمی از واحدها و هم مدیر گروه  نیز می باشند. برخی کارمند دانشگاه، عضو شورای شهر در عین حال مدرس دروسی هستند که اصلاً مرتبط با مدرک آنها نمی باشد ولی اگر در همین زمان فردی برای تدریس دروس مراجعه کند با عنوان این که شما دارای مجوز نیستند فرصت تدریس از این جوان گرفته می شود.

خیلی تأسف بار است که فرد جوان باید بهترین زمان جوانی و شادابی خود را در خانه و در افسردگی سپری کند و فرد بازنشسته آن چنان با قدرت بر روی واحدهای درسی احاطه یابد.

وقتی با برخی رؤسای دانشگاه های سطح گلپایگان صحبت می کنید آن چنان بر اریکه ریاست جلوس کرده اند و با بیان اینکه ما فعلاً نیاز نداریم داغ دیگر بر دل جوان بیچاره می نهد. کاش کمی بر اوضاع دانشگاهش تسلط داشت که اگر نیاز ندارید پس چرا فلان خانم یا آقا باید با مدرک بی ارتباط با چندین شغل و پست تدریس کند ولی همین فرصت محدود شغلی از یک جوان که حامی و پارتی ندارد، گرفته شود؟

البته این اوضاع فقط در مورد دانشگاه نیست و اگر این فرد برای تدریس به مدارس غیرانتفاعی مراجعه کند اوضاع از این هم بدتر می شود؛ چون مسئول مربوطه می گوید: والدین دانش آموزان با ما شرط می کنند در صورتی فرزندانمان را به واحد آموزشگاهی شما می آوریم که فلان معلم مشهور را بیاورید وگرنه ما از ثبت نام فرزندمان خودداری می کنیم.

واقعاً چه قدر تحجر در فکر مردم جامعه ما جا خوش کرده است در حالی که همین جوانان دارای ایده های جدید برای تدریس می باشند. درست است که فلان معلم تجربه دارد ولی دیگر حوصله چندانی برای تدریس ندارد و این فرد جوان اگر امروز که جوان است و نیرو دارد کار نکند کی باید تجارب آن فرد را به دست آورد.

با روشن شدن اوضاع کاش کمی بیشتر به این جوانان بها دهیم و در فکر بهبود اوضاع آنان باشیم و تا امکانش هست کمتر از نیروهای بازنشسته استفاده کنیم تا این افراد بتوانند اوضاع بهتری داشته باشند.

                                                     یک شهروند جوان

 

نقد منصفانه

تخریب مغازه های مسجد جامع به ضرر مسجد جامع و مردم می باشد نظر به اینکه مسجد جامع شهرستان منبع درآمدش از این مغازه ها تأمین می شود و در طول سال می بایست مبلغ سرسام آور قبض آب ، برق، گاز، تلفن و حقوق متولی مسجد و همچنین عزاداری ها و در ماه های محرم و صفر حق الزحمه مداح و غذا و دیگر مخارج مسجد از قبیل اکو و سیستم صوتی از اجاره بهای این مغازه ها تأمین  شود.

تخریب این مغازه ها به ضرر مسجد جامع و مردم خواهد بود تا چه زمانی می شود در صفوف نماز برای مخارج مسجد دست نیاز و دست تکدی گری به طرف نمازگزاران دراز کرد. مردم با ایمان گلپایگان با جان و دل به ندای امام جمعه پر تلاش و محبوب گلپایگان برای ساخت مصلی کمک می کنند اما جهت پول قبض آب، برق، گاز و تلفن مسجد جامع شهرستان بی تفاوت شده اند و حق هم دارند.

بنابراین زیبنده است که این مغازه ها که به صورت باشکوه و شکیل به همت مهندسین مجرب در حال ساخت است، ممانعت به عمل نیاید.

لازم به ذکر است این مغازه ها به افراد و شغل های خاصی اجاره داده خواهد شد از قبیل کتابفروشی، منبت کاری، عکاسی- عتیقه فروشی و دفتر خبرنگاری این در حالیست که قبلاً مغازه ها در اختیار بقالی و درب و پنجره سازی و ایزوگام و کله پزی و دیگر مشاغل قرار داشت.

چه خوبست مسئولین ذیربط کمی بهتر بسنجند و موقعیت مسجد را در نظر بگیرند و به جیب نمازگزاران هم رحم کنند.

شایان ذکر است؛ حدود 30 سال پیش این مغازه ها توسط حاج آقا رضا حسینی امام جماعت مسجد جامع ساخته شده است که وقف نامه آن موجود می باشد.

حال که تخریب شده و بازسازی آن شروع گردیده، از ادامه کار ممانعت به عمل آمده است.

                                                       طالب گلپایگانی

 

هشدارهای پلیس شهرستان در خصوص پیشگیری از سرقت در عابر بانکها!!

پلیس برای حفظ کارت عابر بانک ها توصیه هایی را به شهروندان ارائه می دهد:

- برای انتخاب شماره رمز از تاریخ تولد، شماره تلفن و یا سایر اعداد محرمانه شخصی استفاده ننمایید.

- هر شخص باید اطلاعات مالی و بانکی خود را محرمانه نگه دارد و مسئولیت هر نوع سوء استفاده از کارت عابر بانک بر عهده صاحب کارت است.

- در حفظ و نگهداری کارت های اعتباری و رمز ورود دقت جدی داشته باشید.

- هنگام برداشت پول مواظب باشید اطرافیان متوجه رمز شما نشوند.

- از نوشتن رمز عبور، روی کارت یا مدارک همراهتان جداً خودداری کنید و آن را به خاطر بسپارید.

- کارت و رمز عبور خود را جهت دریافت پول در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.

- برگ رسیدی را که از دستگاه خودپرداز دریافت می کنید،در محل رها نکنید و در صورت عدم نیاز آن را معدوم کنید.

- موجودی حساب های بانکی مخصوصاً حساب های عابر بانک را در فاصله های زمانی مناسب چک کنید.

- از ارائه اطلاعات مالی و بانکی خود از قبیل شماره حساب، شماره کارت های اعتباری به سایر افراد غریبه و مشکوک خودداری کنید.

- هر چند وقت یک بار نسبت به تغییر رمز عبور کارت های عابر بانک اقدام کنید.

- اگر کارت های بانکی خود را لازم ندارید حتماً با اطلاع بانک آنها را باطل کنید و قبل از ابطال، دور نیندازید.

- در فروشگاه هایی که امکان خرید با استفاده از کارت خودپرداز وجود دارد از دادن رمز کارت به فروشنده خودداری کنید.

              روابط عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان

 

من و فردوسی و شاهنامه ای دیگر!

نور خورشید، عجیب بر بام سرم سایه داغی افکنده و حسابی با گرمای خود، کلافه ام کرده بود و در حالت سر در گمی و خستگی مفرط، فقط هی دلم برای مردم تهران می سوخت! خدایا به داد آنها برس، توی این گرما در ترافیک، چه می کنند؟ این بندگان پایتخت نشین!

بیخود نیست که تا یک روز تعطیل رسمی در تقویم سالانه درج می شود، از یک روز قبل چمدان هایشان را می بندند و راهی روستاها و شهرستان های خوش آب و هوایی چون گلپایگان می شوند. البته نمی دانند با حضور همگانی و گرم خود، در هر تعطیلی شهرهای دیگر را نیز به تهرانی کوچک تبدیل می کنند و تا ماشین ها و اتوبوس ها را از لبنیات، عسل، گردو، آلو و ... پر نکنند، دل از این دیار آسیب پذیر نمی کَنند.

خلاصه داشتم می گفتم، همینطور حیران و سرگردان به دنبال یک جای پارک ناقابل بودم تا با خیال راحت به مطب یکی از پزشکان حاذق در محدوده فلکه فردوسی بروم.

باورتان نمی شود سه بار جای پارک ماشین را تغییر دادم تا دچار سهمیه بندی روزانه جریمه پلیسان زحمت کش شهرمان نشوم.

در آخر ناچار کوچه ای را که فکر می کردم از چشم پلیس وظیفه شناس دور است و دلیلی برای جریمه شدن ندارد انتخاب کردم و چون بسیار خسته بودم دیگه دقت نکردم که در چه موقعیتی رخش خسته ام را پارک می کنم تا دمی در زیر سایه دیواری در کنج کوچه ای غریب بیاساید.

با خیال راحت راهی مطب پزشکم شدم و پس از یک انتظار سخت و جانکاه در گرمای وجود بیماران دیگر و با حضور کولری که با فوت های منقطع خود گه گداری چهره ای خسته و نا امید را با نسیم کم رنگ وجودش کمی تا قسمتی آرامش می بخشید، نوبت من شد و پس از دقایقی چند راهی شدم تا به ساعاتی پر مخاطره در یک روز گرم تابستانی خاتمه دهم.

اما چشمتان بد نبیند! هم اینکه به جایگاه پارک ماشین نزدیک شدم دیدم که جمعیت در اطراف رخش خسته ام گرد آمده و چند تن از نیروهای فعال و محترم پلیس هم که با حضور خویش دلواپسی و نگرانیم را شدیداً رسمیت می بخشیدند در حال آرام کردن فضا بودند.

با خود گفتم مگر در کوچه فرعی هم پارک ممنوع است؟ نمی دانستم فرار کنم یا با شجاعت بروم و با دلایل منطقی و غیرمنطقی با پلیس وظیفه شناس شهرمان کنار بیام. بالاخره با رنگی پریده و قیافه ای حق به جانب که به زور در چهره ام ثابت شده بود به محل اجتماع این عزیزان نزدیک شدم. همه به محض دیدن من، فریاد و اعتراضشان گوش من را که هیچی، گوش فلک را هم کر کرد.

با تعجب پرسیدم مگر چه شده؟ من که در مقابل درب منزل یا پل پارک نکرده ام! یکی از پلیسان محترم که عصبانیت در نگاهش موج می زد، با نگاهی خشم آگین گفت: خانم نمی بینی عرض این کوچه کم است و محل پارک ماشین های این آژانس است؟

گفتم: کدام آژانس؟

در آن لحظه وقتی چشم هایم را دقیقاً به حقایق اطرافم بینا نمودم تازه فهمیدم چه شده! انگار گرمای هوا دو برابر شد و سرب داغی را از روی عمد و غرض بر چهره پَکَر و درمانده من ریختند. دلم خیلی می سوخت آن هم پس از این همه جابجایی و تغییر جای پارک و دلواپسی از اینکه مبادا جریمه و خشم پلیس و مردم گریبانگیرم شود، حالا به عنوان متهم ردیف اول سر به زیر و مظلوم باید حرف های کسانی را که کاسه داغ تر از آش شده بودند را هم می شنیدم انگار که خودشان در کارنامه رانندگیشان هرگز دچار خطا و اشتباهی نشده اند و همچنان در خط حمله در کنار برادران پلیس جبهه گرفته بودند و اوضاع را برای من وخیم تر می کردند خلاصه پس از دریافت برگه جریمه سنگین به دنبال راهی بودم که خودم را از آسیب تیر خشم نگاه های زهرآلود مردم نجات دهم سوار بر ماشین، نمی دانستم فرمان را به کدام طرف بچرخانم تا بر مذاق پلیس و مردم و مخصوصاً جناب فردوسی که یه طوری با من هم رشته بود، خوش آید.

وقتی به خانه رسیدم خیلی به این موضوع فکر کردم، چرا باید در شهری که از هر ده نفر، هشت نفرشان صاحب وسیله ای شخصی است نباید فکری به حال پارک وسیله این آواره های بیچاره در سطح شهر شود.

چرا در مکان مهمی چون فلکه فردوسی که زیر سایه با ابهت شاعری گرانقدر نفس می کشد و جایگاه خیلی از مراکز پزشکی و مطب و داروخانه شبانه روزی است واقعاً جایی برای پارک تعبیه نشود.

البته نمی خواهم از خود رفع اتهام کنم من که آن جریمه سنگین را از جیب مبارک با احترام تمام پرداخت نمودم ولی آیا واقعاً نباید فکری هم به حال این مشکل نمود. در خیلی از خیابان های شهر همین مشکل وجود دارد و نه تنها جای پارک مناسبی وجود ندارد بلکه تعدد تابلوهای پارک ممنوع هم در گوشه کنار خیابان ها داغ آدم را تازه تر می کند. اگر جناب فردوسی می خواست در عصر ماشینی امروز، زندگی کند حتماً شاهنامه ای دیگر می سرود و در این حماسه بزرگ دیگر از اکوان دیو و اژدها خبری نبود بلکه از رستمی می گفت که باید در مقابل این هفت خوان های امروزی سر تسلیم فرود آورد و هیچ نگوید و افسار رخش خسته اش را همچنان به دست گرفته و در کوچه پس کوچه های ابهام و سر در گمی بی هدف بتازاند و بی خیال شهرت و زور و مرام پهلوانیش شود و فقط جایی هر چند کوچک برای آسایش رخش زیباش بیابد تا دمی بیاساید.

این بود خاطره تلخی از دریافت جریمه از دستان مبارکی که چشمان بیدار و هوشیارشان مسیر چرخ های به انحراف رفته را حتی در کوچه پس کوچه های تقدیر دنبال می کنند و به وظیفه قانونی خویش به نحو احسن در هر شرایطی عمل می نمایند ولی ای کاش به جای فقط جریمه کردن، راه حل مناسبی هم برای رفع این کج روی های اجباری بیابند و در هر منطقه پر رفت و آمد، پارکینگ مناسبی اختصاص دهند تا مردم ناخواسته دچار این غفلت های زیان آور اجتماعی و مالی نشوند.

با تشکر از نیروی زحمتکش و فعال پلیس راهنمایی و رانندگی

                                    زهره ملکی

آدرس وبلاگ: adeibstanmihanblog.com