هفته نامه صدای گلپایگان

هفته نامه صدای گلپایگان

هفته نامه صدای گلپایگان

هفته نامه صدای گلپایگان

شماره 349 سه شنبه 31 شهریورماه

مشاجره در برابر دیدگان فرزندن آسیب پذیری آنان را به دنبال خواهد داشت.

روابط عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان

 

تمامی سعی ما رساندن پیام است

قدم های دوازده گانه

1) ما اقرار کردیم که در برابر اعتیادمان عاجز بودیم و زندگیمان غیرقابل اداره شده بود.

2) ما به این باور رسیدیم که یک نیروی برتر می تواند سلامت عقل را به ما باز گرداند.

3) ما تصمیم گرفتیم که اراده و زندگیمان را به مراقبت خداوند، بدان گونه که او را درک می کردیم، بسپاریم.

4) ما یک ترازنامه اخلاقی بی باکانه و جستجوگرانه از خود تهیه کردیم.

5) ما چگونگی دقیق خطاهایمان را به خداوند، به خود و به یک انسان دیگر اقرار کردیم.

6) ما آمادگی کامل پیدا کردیم که خداوند کلیه این نواقص شخصیتی ما را برطرف کند.

7) ما با فروتنی از او خواستیم کمبودهای اخلاقی ما را برطرف کند.

8) ما فهرستی از تمام کسانی که به آنها صدمه زده بودیم تهیه کرده و خواستار جبران خسارت از تمام آنها شدیم.

9) ما به طور مستقیم در هر جا که امکان داشت از این افراد جبران خسارت کردیم، مگر در مواردی که اجرای این امر به ایشان و یا دیگران لطمه بزند.

10) ما به تهیه ترازنامه شخصی خود ادامه دادیم و هرگاه در اشتباه بودیم سریعاً به آن اقرار کردیم.

11) ما از راه دعا و مراقبه خواهان ارتقای رابطه ی آگاهانه ی خود با خداوند، بدان گونه که او را درک می کردیم شده و فقط جویای آگاهی از اراده او برای خود و قدرت اجرایش شدیم.

12) با بیداری روحانی حاصل از برداشتن این قدم ها، ما کوشیدیم این پیام را به معتادان برسانیم و این اصول را در تمام امور زندگی خود به اجرا درآوردیم.

 

در حضور فرزانگان شهرستان

                                                                   به همت ابوالقاسم طالبی

قسمت دوم و پایانی:

مهرماه سال 1352 خورشیدی بنا به دلایلی مثل مشکل مسکن بنا به تقاضای خود از تهران به گلپایگان منتقل شدم و در دبیرستان های گلپایگان، دانشسرا و تربیت معلم به تدریس ادبیات فارسی و علوم اجتماعی مشغول شدم.

سال 1354 خورشیدی با ورود در مبارزات انتخابی به اتفاق اکثریت فرهنگیان و با شرکت در انتخابات عضویت انجمن شهر آن زمان و "شورای شهر امروز" برای اولین بار با 5 نفر از همکاران فرهنگی و دو نفر هم از کسبه بازار به عضویت انجمن شهر با رأی بالا انتخاب شدم.

توضیح درباره کارها، هدف ها و مشکلات شهرداری و گرفتاری ها و سرانجام آن که به پیروزی انقلاب اسلامی سال 1357 خورشیدی به رهبری حضرت آیت ا... امام خمینی (ره) منتهی شد، بحثی است جداگانه که به نوشته ای در خور خود نیاز است.

مدت کوتاهی را که وارد فعالیت های اجتماعی شدم، هیچگاه در کار موظف و کلاس و درس کوتاهی نکردم و کلاس و درس و مدرسه برایم از هر کاری ارجح بود. آنچه در توان داشتم در کلاس و آموزش و هدایت به کار می بردم مگر این که خارج از توانم بود. البته قضاوتش به عهده شاگردان و دیگران است.

سال 1373 خورشیدی با احتساب مدت دوسال تحصیل در دانشسرای مقدماتی بار 40 سال تدریس در مقاطع مختلف به قول معروف به افتخار بازنشستگی نایل شدم که از مدت مذکور حدود 28 سال آن را در مقطع دبیرستان، دانشسرا و تربیت معلم انجام وظیفه نمودم.

از این که معلم بودم، معلم ماندم و معلم زیستم با همه سختی ها و کمبودها و تبعیض ها خوشحالم و اصلاً ناراضی نیستم. شادم که حداقل عمر مفیدم را در سنگر تعلیم و تربیت و دانش پژوهی و دانش اندوزی سپری کردم. زیرا بنابراین گفته حکیمانه: " کسی در جامعه خدمتگزار است که دهقان است یا آموزگار است. این گفته مفهومی بسیار وسیع دارد که اگر بخواهیم باز کنیم کتابی خواهد شد.

اما باید بگویم: در این جهان فانی و دنیای بی وفا غالب این است که ارزش انسان ها و شخصیت آنها با ثروت، قدرت، ریاست و نژاد سنجیده ی شود، نه با علم و اندیشه و تقوایی که در قرآن مجید مطرح است که می گوید: " گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما است که مفهوم آن بسیار گسترده است."

در پایان این مقال، از صبر، حوصله و استقامت و کمک های بیدریغ همسر گرامی و با وفایم در موفقیت های علمی و تحصیلی ام بعد ا زازدواج، سپاسگزاری می کنم که جز این چیزی که در خور تقدیم به او باشد در برابر آنچه او انجام داده نیست و یافت نمی شود آنچه آرزو است.

اما تحصیل در دوره ابتدایی: کلاس اول و دوم مدرسه نرفتم؛ چون مشکل داشتم. با پیگیری سرسختانه مادر که از تحصیل عقب نمانم تابستان 1324 خورشیدی مرا به تهران برد و معالجه کرد. در مورد این مسافرت مطالبی است که به جهت اختصار، از نوشتن آن خودداری می شود.

وقتی مدرسه رفتم بیش از 10 سال داشتم، مهرماه سال 1326 خورشیدی در کلاس سوم دبستان ادیب ثبت نام کردم. مدرسه ادیب آن موقع خانه ای بود استیجاری شامل چند اتاق بزرگ با ایوانی جلو آنها و دو انباری که آنها هم به کلاس درس تبدیل شده بود. محوطه ای وسیع داشت، محل مدرسه با فاصله کمی از خیابان و میدان کنونی مسجد جامع قرار داشت. مالک آن یک نفر یهودی معروف به آقاجان یهودی" بود. سال بعد در خرابه و گودالی که در جنوب شرق مسجد جامع بود ساختمانی دولتی و جدید در دو طبقه به نام دبستان ادیب ساخته شد و مدرسه از خانه "آقاجان یهودی" به آنجا منتقل گردید که حقیر دوره ابتدایی را تمام کرده بودم. مدرسه مذکور فعلاً با اضافاتی به طور زیبا بازسازی و از 1390 خورشیدی در اختیار حوزه علمیه به نام حوزه علمیه حضرت امام خمینی قرار گرفته است.

وقتی در دبستان ادیب ثبت نام کردم، مدیر مدرسه شادروان آقای نعمت ا... قاضی زاهدی بود. انسانی بزرگوار، متدین، منظم، وظیفه شناس و با تقوا و دارای خطی زیبا، معلم دروس قرآن و شرعیات و خط بود. معلمی کم نظیر و مدیری بی نظیر بود.

خواهر بزرگم که آن موقع معلم بود مرا به مدرسه برد. خانم اطهمی معلم کلاس دوم خانم نایب الصدری معلم کلاس سوم با نظارت مدیر مدرسه از متن امتحان کلاس اول و دوم را شامل (خواندن، نوشتن، املا و حساب) در حد آن زمان گرفتند، با نمرات قبولی اجازه ثبت نام در کلاس سوم یافتم در کلاس سوم از حساب قدری ضعیف بودم که با کوشش خود را به دانش آموزان خوب کلاس رساندم.

قبل از رفتن به مدرسه کتاب اول و دوم را با املا و قدری حساب در منزل پیش مادر و خواهر بزرگم خوانده بودم.

همچنین نیم جزء از سوره های کوتاه آخر قرآن و به اصطلاح "عمه جزء" را با حدود نیم جزء از اول سوره "بقره" را هم پیش مادر و در مکتب زن عموحسین که کارگاه پارچه بافی داشت و پارچه هایی به نام قدک یا کرباس و پارچه های رنگارنگ دیگری به نام "چادرشب" که لباس غالب آن زمان بود، می بافت.

یادآور می شوم که لباس شادروان سید حسن مدرس از مبارزان ضد مشروطیت  از منتقدان برجسته و شجاع مجلس شورای ملی آن زمان بر ضد استبداد همین پارچه های کرباس دست باف زنان زحمت کش این کشور بود.

یادی از معلمان دیگرم در این مقطع که خداوند روحشان را شاد و حقشان را به ما حلال کند به جاست.

شادروان آقای امیرهوشنگ اشراقی معلم ریاضی کلاس چهارم و پنجم من که ناظم دبستان هم بود برایم فراموش شدنی نیست. از چهار عمل کسر اعشاری یا هدهی را در کلاس چهارم و چهار عمل کسر متعارفی را بنا به اصطلاح آن زمان با علاقه و جدیت به خوبی به دانش آموزن آموخت و معلم دروس فارسی دستور، املا، انشاء، تاریخع جغرافیا و درسی با نام علم الاشیاء را در کلاس چهارم و پنجم شادروان آقای " حسن وزیری" تدریس کرد و در رشد فکری دانش آموزان بسیار جدی بود. معلم ریاضی سال ششم شادروان آقای "مهدی سجادی" بود که به خوبی برنامه ریاضی سال ششم را به دانش آموزان آموخت.

موضوع دیگر این که بعدازظهرها قبل از تشکیل کلاس های درس، مراسم نماز داشتیم، معمولاً با ناظم دبستان شادروان امیرهوشنگ اشراقی یا یکی دیگر از معلمان، دانش آموزان کلاس های چهارم تا ششم با صف مرتب به مسجدجامع می رفتیم و نماز می خواندیم، موقع خواندن نماز معمولاً یکی از دانش آموزان که صحیح تر نماز می خواند پیش نماز می شد و بلند می خواند و بقیه هم با او نماز می خواندند، معمولاً من هم یکی از پیش نمازها بودم.

در پایان نماز یکی از دانش آموزان که آمادگی داشت چند جمله راجع به مطالب اخلاقی و اجتماعی صحبت و دعا می کرد، پس از آن با صف مرتب به مدرسه برمی گشتیم و کلاس درس شروع می شد.

برای حسن ختام مخمس ذیل از شیخ محمد بن حسین عاملی معروف به (شیخ بهایی) دانشمند به نام دوره صفویه که تضمین غزل خیالی بخارایی است را می خوانیم.

تا کی به تمنای وصال تو یگانه

اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه

خواهد که سرآید غم هجران تو یا نه

ای تیر غمت را دل عشاق نشانه

جمعی به تو مشغول و تو غایب زمیانه

رفتم به در صومعه عابد و زاهد

دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد

در میکده رهبانم و در صومعه عابد

گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد

یعنی که تو را می طلبم خانه به خانه

روزی که برفتند حریفان پی هر کار

زاهد سوی مسجد شد و من جانب خمار

من یار طلب کردم و او جلوه گه یار

حاجی به ره کعبه و من طالب دیدار

او خانه همی جوید و من صاحب خانه

هر در که زنم صاحب آن خانه تویی تو

هر جا که روم پرتو کاشانه تویی تو

در میکده و دیر که جانانه تویی تو

مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو

مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه

بلبل به چمن زان گل رخسار نشان دید

پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید

عارف صفت روی تو در پیر و جوان دید

یعنی همه جا عکس رخ یار توان دید

دیوانه منم من که روم خانه به خانه

عاقل به قوانین خرد راه تو پوید

دیوانه برون از همه آئین تو جوید

تا غنچه بشکفته این باغ که بوید

هر کس به زبانی صفت حمد تو گوید

بلبل به غزل خوانی و قمری به ترانه

بیچاره بهایی که دلش زار غم توست

هر چند که عاصی است ز خیل خدم توست

امید وی از عاطفت دم به دم توست

تقصیر خیالی به امید کرم توست

یعنی که گنه را به از این نیست بهانه

غزل زیر هم از فروغی بسطامی است، غزلسرای قرن 13 هجری قمری تولدش در عتبات در سال 1213 هجری قمری

کی رفته ای زدل که تمنا کنم تو را

کی بوده ای نهفته که پیدا کنم تو را

غیبت نکرده ای که شوم طالب حضور

پنهان نگشته ای که هویدا کنم تو را

با صد هزار جلوه برون آمدی که من

با صد هزار دیده تماشا کنم تو را

چشمم به صد مجاهده آیینه ساز شد

تا من به یک مشاهده شیدا کنم تو را

بالای خود در آینه چشم من ببین

تا با خبر زعالم بالا کنم تو را

مستانه کاش در حرم و دیر بگذری

تا قبله گاه مؤمن و ترسا کنم تو را

خواهم شبی نقاب ز رویت بر افکنم

خورشید کعبه، ماه کلیسا کنم تو را

گر افتد آن دو زلف چلیپا به چنگ من

چندین هزار سلسله در پا کنم تو را

طوبی و سدره گر به قیامت به من دهند

یک جا فدای قامت رعنا کنم تو را

زیبا شود به کارگه عشق کار من

هر گه نظر به صورت زیبا کنم تو را

رسوای عالمی شدم از شور عاشقی

ترسم خدا نخواسته رسوا کنم تو را

با خیل غمزه گر به وثاقم گذر کنی

میر سپاه شاه صف آرا کنم تو را

جم دستگاه ناصردین شاه تاجور

کز خدمتش سکندر و دارا کنم تو را

شعرت ز نام شاه، فروغی شرف گرفت

زیبد که تاج تارک شعرا کنم تو را

 

 

سخنی درباره آموزش:

                                                                                  اکبر افاضلی

آنچه مسلم است توجه به آموزش و پرورش بعد از سلسله ساسانیان در ایران؛ چون حکومت های محلی تشکیل گردیده است که حفظ هر یک در بخش های مختلف فقط به جنگجو نیاز داشه اند حتی توجهی به آموزش خواندن و نوشتن برای مردم عادی وجود نداشته است.

ظهور اسلام در ایران با شکست ساسانیان تحت تأثیر حکومت اعراب قرار گرفته است و در نقاط مختلف ایران انتخاب مذهب هم با نفوذ حکام امویان و عباسیان بیشتر آن چیزی بوده که خلفا و دشمنان بنی هاشم می خواسته اند. در برخی از شهرها شیعه گری هم بنا بر دوستی مردم با پیامبر گرامی و ائمه اطهار (علیهم السلام) رواج یافته که در زمان حکومت صفویه رونق و توسعه بیشتری پیدا نموده است آن هم آموزش قرآن و مکتبی برای درباریان و شاهزادگان تا اینکه در زمان حکومت قاجاریه شیوه آموزش که کاملاً بر اساس شاگردی و استادی و سینه به سینه بود و فوت و فن آن را استاد در اختیار شاگردش قرار می داد با اقدام بزرگمردی چون میرزا تقی خان امیرکبیر با ورود صنعت چاپ و چندی بعد با ایجاد مدارس نوین آموزش شیوه نوینی یافت و از این زمان به بعد شاهد تحولی شگرف در سیستم آموزش کشور هستیم که در این میان هنر خوشنویسی نیز برای درباریان و شاهزادگان صورت گرفت.

در سال 1226 شمسی پس از مرگ محمدشاه قاجار ناصرالدین میرزای شانزده ساله به سلطنت رسید و میرزا تقی خان فرزند کربلایی قربان آشپز قائم مقام فراهانی که صدر اعظم محمدشاه بود چون آثار کاروانی و لیاقت در وجود میرزا تقی خان مشاهده کرد، منشی گری خود را به وی داده بود. بعد از مرگ قائم مقام، میرزا تقی خان به معاونت میرزا محمدخان زنگنه رسید و چند مرتبه در مأموریت های سیاسی به کشورهای روسیه و عثمانی رفت. ناصرالدین شاه قاجار میرزا تقی خان را به سمت صدارت انتخاب کرد میرزا تقی خان پس از رسیدن به صدارت با خواهر تنی شاه ازدواج کرد. در آغاز صدارت امیرکبیر اوضاع داخلی کشور از جهات سیاسی، اقتصادی و اداری آشفته بود، او توانست در مدت کوتاه صدارتش آن همه نابسامانی را بهبود بخشد.

برخی از اقدامات او:

1) محدود کردن القاب و عناوین فراوانی که بدون حساب به افراد مفت خور از سوی دربار داده می شد.

2) مبارزه با رشوه خواری و قطع درآمدهایی که مأموران دولت از مردم می گرفتند.

3) سر و سامان دادن به دخل و خرج کشور و محدود کردن مخارج دربار و کم کردن حقوق درباریان و شاهزادگان

4) تنظیم مالیات ها و رونق بخشیدن به تجارت داخلی و خارجی و تشویق صنایع داخلی

5) اعزام عده ای به اروپا برای تحصیل و فرا گرفتن حرفه ها و صنایع مختلف و توسعه کشاورزی و توجه به رعایا

6) ایجاد دارالفنون برای تحصیل و تربیت قوای نظامی و علاقه مندان به آموزش پزشکی و مهندسی علوم جدید که با انتشار روزنامه و ترجمه کتب مختلف علمی همراه بود.

7) اقدام برای ساختن وسایل جنگی و تفنگ و تربیت و ایجاد سپاه منظم و آماده به خدمت

8) محدود ساختن نفوذ روسیه و انگلستان در ایران و جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور مملکتی ایران

اما این اقدامات که به نفع عموم مردم کشور و کوتاه شدن دست اجانب در امور سیاسی مملکت بود دشمنانی برای وی فراهم کرد، در درجه اول مهد علیا و میرزا آقاخان نوری و مفت خورها و خوانین الکی و شاهزادگان که دست آخر شاه را وادار نمودند او را معزول کرد و در حال مستی حکم قتل وی را صادر نمود که در حمام فین کاشان به قتل رسید. مدت صدارت امیرکبیر سه سال و نیم بود.

                                    "خدا عاقبت خادمین مردم را به خیر کند"

 

 

گفتار حکیمان (نصایح) سخنان چهارده معصوم (ع)

-  حکیمی به دیگری نوشت (هر که به حساب خود برسد، سود ببرد و هر که از خویش غافل شود زیان کند)

- به لقمان گفتند: تو غلام فلان قبیله نیستی؟ گفت: چرا، گفتند: از چه رو به این مقام رسیده ای؟ گفت: راستگویی، امانت داری، کار بیهوده نکردن، پوشیدن چشم، نگهداری زبان و مناعت طبع، هر که از این پایه کمتر باشد، از من پایین تر است و هر که بیشتر باشد بالاتر و هر که در این رتبه باشد مثل من است.

- در وصیت به فرزندش گفته: پسر جان! شر با شر خاموش نشود، چنان که آتش با آتش بلکه شر را خیر فرو می نشاند و آتش را آب.

به مرگ کسی شادی مکن، گرفتار را مسخره مکن، خیر خود را دریغ مدار.

پسرجان؛ امین باش تا توانگر شوی

فرزند عزیز؛ تو آنگاه که از مادر زاده شدی پشت به دنیا و رو به آخرت داشتی و هر روز که از عمرت میگذرد از دنیا دورتر و به آخرت نزدیکتر می شوی.

پسرجان؛ تقوا را تجارت خود قرار ده تا بی سرمایه سودها به جانب تو سرازیر شود و هر گاه خطایی کردی به دنبالش صدقه ای فرست تا شعله اش را خاموش کند.

پسرجان؛ پذیرش موعظه چنان بر بی خردان مشکل است که بالا رفتن برای پیران فرتوت.

فرزند عزیز؛ برای آنکه ظلمش کرده ای زاری مکن بلکه برای جنایت هایی که به خود کرده ای گریه کن. اگر روزی قدرتت تو را به جانب ستم بکشد، قدرت خدا را به یاد آر.

پسر جان؛ آنچه نمی دانی از علما فراگیر و آنچه می دانی به مردم بیاموز.

و نیز در وصیت دیگری به فرزندش چنین گفت: پسرجان؛ در سختی ها خویشتن دار باش و در ناملایمات شکیبا و در رفاه شکرگزار، نماز را با خشوع انجام ده و آن را تأخیر مینداز، آن را که اطاعت حق کند تحقیر مکن و معصیت کاران را محترم مشمار، مالی که از تو نیست ادعا مکن، حقی که بر تو دارند انکار مکن، معترض باطل مشو، از حق شرم نکن، آنچه نمی دانی نگو، کاری که نمی توانی بر خود تحمیل نکن.

پسر جان؛ علم فراگیر، هر چند از آن بهره ای نبری، چه روزگار را برای تو نکوهش کنند (که فرصت نداده) به از آن است که تو مایه ننگ دوران باشی

                                       گردآورنده: طالب گلپایگانی

 

 

غدیر امامت در " راز دل"

هَلِه! عید غدیر آمد، که با امر خدای ما

علی را کرد پیغمبر، ولی و رهنمای ما

که ماند تا قیامت دین، شکوفا از برای ما

به زیر سایه اش باقی، بماند اعتلای ما

و من (علی صافی گلپایگانی) که دلم از معرفت سرشار گردیده، ز فیضش محرم اسرار شده، بر این باورم و اعتقاد که: راه خدا (علی) ره پیغمبر است و آل// هر کس درین ره است نبیند دگر زیان و (علی) خاک در آن خاندان است// که هر چه دارد از آن در گرفته و در نتیجه شیفته سار می گوید و عشق می ورزد و درس می دهد که: من به حبّ آل طاها می نمایم افتخار// نزد حق بهتر از آن نَبْوَد مرا یار و معین

یا این نگرش و ایمان و معرفت است که مجموعه "»راز دل«" را در هر فرصت و مناسبتی می سراید. یکی از بخش های آن " »غدیریه ها«" است که به واقع با نهایت عشق و ایمان و آگاهی تمام آنها را سروده اند.

اکنون "»راز دل«" را فرادیدگان باز گشوده، یاد کرد سراینده اش را به پیش درآمد آن که در سال های قبل (1358 ش) و در حیات آن فقیه نستوه نوشته ام و حضوراً برای شان قرائت کرده ام، بخشی از آن را با نگاهی دیگر و معرفت افزای با یکدیگر می خوانیم:

»" ... در تاریخ فکری و ادبی تشیّع، این اسوه های حق پرداز و بیدار بخش، همیشه وجود داشته و دارد. و در این زمان، بزرگ مردی چون (مرحوم) فقیه عالم آیت ا... حاج آقا علی صافی گلپایگانی که آزاد مردی است استوار گام، عالمی برجسته، فقیهی متشرّع، عارفی اصولی، مجتهدی مردم دار و وارسته که با علم و عمل، فقه و ادب، حماسه و انتظار، امر به معروف و نهی از منکر و عطوفت و مهر، ذوق و استدلال، صراحت و صداقت، فقاهت و عبادت، دلسوزی و مردم دوستی و فریاد ... و در یک کلمه: آن گونه که بایسته است تا یک فقیه شیعی باشد، خویشتن علمی، فقهی و ایمانی خویش را نموده و می نماید..."«

و این حیات بارورش پس از رحلت نیز ادامه دارد و این سالک راه حقیقت است که خویشتن را در پیوسته حیات در برابر جلال الهی سرگشته و دل خسته و بی برگ و نوا دانسته، دل از همگان برکنده، تنها به او -تعالی- روی آورده و این امر را با معرفت و ایمان تحسین می کند و سرواد درون را سر می دهد که: دل کسی دارد که دلدارش تویی// غم ندارد هر که غمخوارش تویی و در عین حال خدای را سپاس می گوید که: " »آنچه صلاح بود به ما آن داد"« و در پی گرفتن این شیوه است که دل به خالق سپرده، راز دل را می سراید که: " »روم من به دستور پیغمبر تو// شود عقل و دین رهبر و رهنمایم«".

بر این بنیان است که با بر نشستن بر دو بال آیین الهی و خردورزی، روح و اندیشه و استدلال را به پویش واداشته، با کنکاش درون، در هر مناسبتی "»راز دل«" را کشف نموده، دریافت اجتهادی خویش را در جاری کلام که »عینیت کلمه طیبه«" است، بی بیم و بی انتظار پاداشی خاصّ، با خلوص و ایمان تمام عرضه می دارد. از جمله او در این تجربه اعتقادی نیک دریافته است که: "» ... رسالت با امامت// شود شمع هدایت تا قیامت"« و " » برای حفظ این دین لازم آمد// امام و پیشوا در بین امّت"«. پس با این انگیزه و ایمان و شناخت است که "»غدیریه ها«" به شانزده وصفیه می رسد در بیش از پنجاه صفحه "»راز دل«. اوست که می گوید: اینک موفق گشته ام از لطف خلاّق قدیر// عرض ارادت را کنم تجدید در عیدغدیر

بنابراین به میمنت فرا رسیدن عید سعید غدیر و برای درس گرفتن از این حماسه بی نظیر تاریخ و ژرفای معنوی و هدایتگر این سخن را دریافتن: اگر که خیر دو عالم طلب کنی سالک// به صدق دل به کف آور چو من ولای علی زیرا که: علی است با حق و حق با علی است در همه حال// حقیقت ار طلبی، جو در اقتدای علی؛ گزیده ای از جای جای سروده ها به گونه ای پیوسته و معرفت افزای می آورد و خواننده حقیقت یاب را برای شناخت "کوثر ولایت" به "راز دل" ارجاع می دهد.

آری!

عید غدیر است و هست موسم شادی

عید سعید است و بخت گشته مرا یار

عـیــد سـعیــد آمــد و خــرم شــد روزگـــار

پس:

ساقیا برخیز و برپا کن جشنی دل پذیر

بزم عیشی کن به پا و بار غم از دل بگیر

چون به گوش جان بشارت می دهد ما را بشیر

هان! مده از دست فرصت را بُوَد عید غدیر

خـیـز و شـو بـا قدسـیـان در عـیـش و شـادی همقـطـار!

هان! نمی بینی جوانی را جهان از سر گرفت

مرتضی تاج ولایت را ز پیغمبر گرفت؟!

شـد عـلـی بـعـد از نـبـی بـر خلـق، صـاحـب اخـتـیـار

پس تو ای:

ساقی بده زان باده ای کز عشق سرشارم کند// از عشق سرشارم کند، بیدار و هشیارم کند

بیدار و هشیارم کند، با اولیا یارم کند// با اولیا یارم کند، منظور دلدارم کند

منظور دلدارم کند، یابم حیات جاودان

باده ای ده تا که راهم را سوی حق واکند// باده ای ده تا زبانم را به حق گویا کند

اهل دل را شادمان با منطق شیوا کند// تا توانایم به مدح حضرت مولا کند

تا رسانم خویش را اندر شمار مؤمنین

و اما:

آن باده که من خواستم نی زین می میخانه است// عاقل نیاشامد از آن، هر کس خورد دیوانه است

بیگانه ما هستیم از آن، آن هم ز ما بیگانه است// آن باده که من طالبم، زان باده جانانه است

باشد ز آب کوثر و مولای من ساقی آن

آری، آری!

زان مِی ام آور که قدر شخص را بالا برد// آدمی زان پی به رمز عَلَّم الاسماء برد

زان مِی ام آور که از من حب این دنیا برد// زان مِی ام آور که دل را جانب مولا برد

زان مِی ام آور که با مردان حق گردم مکین

و اما:

اگر تو سالک راهی به پا خیز// ز رمز عشق آگاهی به پا خیز

نشاط جان و دل خواهی به پا خیز// نشستن هست گمراهی به پا خیز

بشو با اولیا همراز و همدم

و با این خیزش و از پا در نایستادن و راه یافتن به حقیقت ولایت و همرازی و همدمی و شادابی، روی داد سرنوشت ساز و تاریخی غدیر؛ پس از حجه الوداع رسول اکرم (ص) را از " »راز دل"ِ« علیّ صافی گلپایگانی// که خون او به مهر او عجین است و جز حُبّ او (علی (ع)) سلاحی ندارد و سرمایه اش در عالم همین است، بر خوان و نیک و بی پیرایه و با انصافی خردپذیر و راه گشا دریاب که:

تا به امر حق علی شد والی ملک ولایت

هم به آن تکمیل دین فرمود هم تتمیم نعمت

امر بلِّغ آمد و اندر غدیرخم پیمبر

کرد نزد حاضران امر خدایی را اطاعت

گفت: هر کس را منم مولا علی او راست مولا

بعد من او رهبر است و او سزاوار خلافت

پیش از این هم بارها در شأن او فرمود احمد

هر مقامی را که دارم، دارد او غیر نبوت

بهر آن حق داد این منصب به او زیرا نباشد

غیر او دیگر کسی را این مقام و این جلالت

افضل و اعلم او بی شک بود بعد از پیمبر

حقِّ او باشد که گیرد ملک ارشاد و هدایت

از سویی اگر با نیتی پیراسته از آلودگی جاه و نفع و هوا و جانب داری ناآگاهانه (تعصّب) به موضوع بنگریم، به خوبی درمی یابیم که، علی فرزند ابوطالب:

هم عقل می باشد گواه هم نقل و نصِِِّ معتبر// بر این که بعد از مصطفی باشد امام و راهبر

از نقل می خواهی اگر، بنگر به قرآن و خبر// هم پیش شیعه واضح و هم نزد سنّی معتبر

با این حال:

در بین معلومات دین چون این نباشد مستقر// یک جو اگر انصاف را سازی تو در مدِّنظر

روشـن بود چون آفتـاب در روز بر بینندگان

که: شایسته تر غیر از علی بهر ولایت کس نبود// چون بعد احمد همچو او کس نیست در ملک وجود

زین رو خدایش اختیار از بهر این منصب نبود// او را خداداد آن جلال، ختم رسل او را ستود

هست از حدیث منزلت عظم مقام او عیان

بنابراین بی هیچ زیاده پردازی یا ناراست گویی و داوری نا به جا، بل باایمان و آگاهی تمام:

تا علی نباشد، نباید رو به سوی دیگران کرد// تا بُوَد گُل، دل به سوی خار بستن شد سفاهت

چون نمی باشد کسی را غیر از او جمع این فضایل// پس کسی را هم نباشد غیراو حقِّ امامت

به همین دلایل روشن بود که در " روز غدیر" مردم مسلمانِ با ایمان و تربیت یافتگان رسالت محمدی از مهاجر و انصار، پیر و جوان و مرد و زن، بی هیچ تردید یا ناباوری یا که ناشناخته،

چون پیمبر کرد در آن جمع کار خود تمام// با امیرمؤمنان کردند بیعت خاص و عام

دومی هم دست بیعت داد و هم کرد احترام// بعد از این دیگر چه جای شبهه باشد در مقام

اما:

وا اَسف ز آنان که بشکستند عهد خویشتن را// با امیرالمؤمنین کردند بی پروا خیانت

و چرخ تاریخ اسلام، آن گونه که بایسته و شایسته بود و مقصد اصلی از رسالت الهی محمدی نچرخید. مثلث نامبارک تحریف (یهود، مشرکین و منافقین)- دقّت- که از مدت ها پیش، یکدیگر را یافته و یک دست شده بودند، با همیاری و همفکری و همدستی جاهلیت زخم خورده، برای تثبیت منافع و ترمیم جایگاه درهم شکسته خویش، با سرعت و حساب شده، " جریان تحریفگر سقیفه" را بر پای نمودند؛ زیرا نیک و دقیق می دانستند که:

" چو عترت است به جا، حفظ شود قرآن". " ولی چو دست خلایق برید از عترت// کنند کار کتاب خدا به حیله تمام" و " اگر حکومت عدلِ علی به پا می شد// نمی توان خللی زد به آن اساس و مرام". " ولی چو رفت علی، می رود رسول// چو هست رمز بقا، در بقای آل کرام".

بنابراین:

شد آنچه شد چو حق از محورش جدا کردند// فتاد قامت زیبای دین از آن اندام

علی چو خانه نشین شد ز ناکسانی چند// رسید عاقبت مسلمین بدین فرجام

و با این شیوه بود که مقصد خود را پی گرفتند و:

منحرف کردند راه و مسلمین در دور تاریخ// این همه محنت که می بینند، باشد زان جنایت

بنابراین امروز و در شرایط زیستی مسلمانان باید گفت، گفتنی باورمندانه، چند سو نگر و از روی آگاهی و در عین حال بیدارگر و هشدار دهنده و چاره ساز که: " گر ستمی می رسد از شرق و غرب، گشته مسلمان هدف ابتلا، آتش آن شد ز سقیفه بلند، فتنه همه گشت از آن جا به پا"!! سخن از حماسه غدیر و یعسوب دین؛ علی مرتضی را با این بیت " راز دل" به پایان برده، خواننده را به کاوش و تأمّل هر چه بیشتر فرا می خواند:

ترسم (علی) فراتر از این گر سخن بری

سنّی فقط نه، شیعه زند نق و نق مرا

                                                                                           والسلام

                                      تنظیم کننده: محمد حسن توکل گلپایگانی

 

 

شهید علی نقی توکلی

توابع شهرستان شاهین شهر و میمه چشم به جهان گشود. پدرش ابراهیم کشاورز بود و مادرش مدینه نام داشت.

دانشجوی کارشناسی در رشته تولید سیما بود، به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت 26 آبان 1361 در سومار بر اثر اصابت ترکش به پاها و آسیب عروقی توسط نیروهای عراقی شهید گردید و مزار او در گلزار شهدای لای بید می باشد.

قسمتی از وصیت نامه شهید

بسم رب الشهداء والصدیقین (کل شئی>ٍ هالک الا وجهه)

خوشا آنان که از خوب و بد روزگار برای رضای خدا رو سفید از این گذرگاه پر خطر گذشتند. جنازه من را اگر اشکال شرعی و قانونی نداشت روبروی مدرسه راهنمایی لای بید دفن کنید و به عنوان وصیت اصلی من روی سنگ قبرم بنویسید پشتیبان ولایت فقیه باشید.

وصیت کردن وظیفه شرعی هر مسلمان است من اینک وقت زیادی ندارم وگرنه حرف های زیادی دارم که بزنم.

مادر عزیزم مبادا که دلبستگی به من تو را از یاد خدا غافل کند هر وقت به فکر من افتادی و یا برای از دست دادنم افسوس خوردی، به این فکر باش که همه مظاهر این دنیا فانی است و نباید به خاطر از دست دادن آنها غصه خورد.

                                  روح پرفتوحش شاد باد

 

تصویب اساسنامه شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان گلپایگان

با توجه به اینکه برابر تصمیمات هیئت مؤسس مقرر شده بود در تاریخ 28 شهریور ماه سال جاری انتخاب هیئت مدیره شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان صورت پذیرد که به لحاظ برخی ملاحظات و اینکه اساسنامه این شرکت که به همت وتلاش هیئت مؤسس تدوین و می بایست به تصویب اعضاء یا نمایندگان آنان برسد که به همین منظور در انتخابات مجمع عمومی و از بین سهامداران به تعداد 71 نفر انتخاب شده بودند.

لذا در جلسه مجمع نمایندگان اعضاء که عصر شنبه 28 شهریور ماه در سالن اجتماعات کتابخانه آیت ا... محمدی گلپایگانی تشکیل شد پس از ارائه گزارشی که از سوی محمد عباسی عضو هیئت مؤسس به استحضار نمایندگان رسید و در این گزارشوی با اشاره به اقدامات انجام گرفته پس از نتخابات نمایندگان سهامداران اظهار داشت:

 

در ادامه این جلسه با تشکیل هیئت مدیره موقت متشکل از علیرضا غیور، سلیمانی، حمیدرضا اختری،  میرهندی و غلامرضا ابراهیمی کار قرائت و اصلاحات اساسنامه با 53 ماده وتبصره های مربوط به آن به تصویب اکثریت اعضاء حاضر در جلسه مذکور رسید.

علیرضا غیور در پایان این جلسه ضمن قدردانی از حضور نمایندگان سهامداران و اظهار امیدواری نسبت به اینکه اولین شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان گام های اساسی و مؤثر بردارد، افزود: تمامی سعی و تلاش صورت گرفته در جهت فعالیت این شرکت مرهون همت و پشتکار دلسوزان و افرادی است که پیشرفت و عمران شهرستان را جدا از تفکر و دیدگاه سیاسی مد نظر قرار داده اند.

وی با بیان اینکه در تاریخ شنبه 4 مهرماه آخرین جلسه نمایندگان سهامداران در سالن جلسات کتابخانه آیت ا... محمدی گلپایگانی تشکیل خواهد شد، افزود: با تشکیل این جلسه مراحل تصویب آیین نامه ها و انتخاب هیئت مدیره شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان انجام خواهد شد.

 

شانس!!!

مرد جوانی در آرزوی ازدواج با دختر کشاورزی بود و کشاورز مقرر کرد چنانچه مرد جوان از عهده امتحان برآید دخترش را به عقد او درآورد.

کشاورز به مرد جوان گفت: برو در آن قطعه زمین بایست.

من سه گاو نر را آزاد می کنم اگر توانستی دم یکی از این گاو نرها را بگیری من دخترم را به تو خواهم داد.

مرد قبول کرد. در طویله اولی که بزرگ ترین بود باز شد. باور کردنی نبود بزرگ ترین و خشمگین ترین گاوی که در تمام عمرش دیده بود.

گاو با سم به زمین می کوبید و به طرف مرد جوان حمله برد. جوان خود را کنار کشید تا گاو از مرتع گذشت.

دومین در طویله که کوچک تر بود باز شد. گاوی کوچک تر از قبلی که با سرعت حرکت کرد. جوان پیش خودش گفت: منطق می گوید این را ولش کنم چون گاو بعدی کوچک تر است و این ارزش جنگیدن ندارد.

سومین در طویله هم باز شد و همانطور که فکر می کرد ضعیف ترین و کوچک ترین گاوی بود که در تمام عمرش دیده بود. پس لبخندی زد و در موقع مناسب روی گاو پرید و دستش را دراز کرد تا دم گاو را بگیرد...

اما با تعجب و ناباوری دید که گاو دم ندارد!!!

زندگی پر از ارزش های دست یافتنی است اما اگر به آنها اجازه رد شدن بدهیم ممکن است که دیگر هیچ وقت نصیب مان نشود.

نتیجه: سعی کن همیشه اولین شانس را دریابی!!!

                                                                   گردآورنده: حمیدرضا افشانی

 

هشدارهای آموزشی پلیس شهرستان به رانندگان گرامی در رابطه با:

حفاظت از خود و اتومبیل!!!

- از نصب سیستم دزدگیر توسط افراد متفرقه و ناشناس بر روی اتومبیل خود جداً خودداری کنید.

- اتومبیل خود را به قفل مرکزی، قفل پدال، قفل فرمان و سوییچ مخفی و سایر لوازم تأخیری و بازدارنده مجهز نمایید.

- از گذاشتن کودکان و افراد ناتوان به تنهایی در اتومبیل روشن اجتناب کنید.

- شبها و صبح زود از سوار نمودن مسافرین جوان و مشکوک که کرایه بالاتری پیشنهاد می کنند و یا به مقصدهای فرعی و دور افتاده قصد حرکت دارند، پرهیز کنید.

- از سوار نمودن مسافرین مشکوک به اخاذی و سرقت به عنف (زور و اجبار) خودداری نموده و موارد مشکوک را سریعاً به 110 اطلاع دهید.

- حتی الامکان از انتقال مسافرین به مسیرهایی که اصلاً آشنایی ندارید، پرهیز کنید.

- سعی کنید در انتقال مسافرین از مسیرهای اصلی حرکت کنید و به بهانه خلوت بودن و روانی ترافیک از مسیرهایی که فرعی هستند و آشنایی ندارید و صرفاً توسط مسافرین پیشنهاد می شود و اصرار می کنند، تردد نکنید.

- رانندگان بین شهری سعی می کنند حتی الامکان از طریق ترمینال ها و شرکت های تعاونی تاکسی رانی اقدام به پذیرش مسافر نمایند.

- در هنگام ترک اتومبیل از قفل بودن درب ها و بالا بودن شیشه ها اطمینان حاصل کنید.

- به هنگام خروج از پارکینگ وقتی که برای قفل نمودن درب پارکینگ از اتومبیل خارج می شوید اتومبیل را خاموش و سوییچ آن را بردارید.

- در هنگام خرید اتومبیل از افرادی که کاملاً آنها را نمی شناسید بلافاصله نسبت به تعویض قفل درب ها، قفل زنجیر و قفل پدال اقدام کنید.

- به هنگام سوار شدن مسافرین مقصد آنها را جویا شوید و حتی المقدور از انتقال آنان به مناطقی که آشنایی ندارید، اجتناب نمایید.

- از انتقال مسافرین مشکوک به خارج از مسیرهای اصلی و اماکن متروکه جداً خودداری نمایید.

- از پذیرفتن هر گونه خوراکی، نوشیدنی و خوشبو کننده ها از مسافرین ناشناس امتناع ورزید.

- گروهی از سارقین در یک مسیر و در فواصل اندک قرار گرفته و به عنوان مسافر سوار اتومبیل می شوند و با همکاری یکدیگر و اغفال راننده مبادرت به سرقت اتومبیل یا اخاذی می نمایند و ممکن است سارق کنار جاده خوابیده و وانمود کند که تصادف کرده یا اینکه در ظاهر فرد بیمار یا کسی را که اعضاء بدنش شکسته همراهی کند و با این ترفند مبادرت به سرقت اتومبیل شما نماید.

- سارقین گاهی تحت پوشش خانوادگی رانندگان را به مناطق خلوت کشانده اقدام به اخاذی یا سرقت اتومبیل می نمایند.

- هنگام تعویض چرخ یا برطرف نمودن نقص فنی اتومبیل از قفل بودن درب ها اطمینان حاصل نمایید.

- به هنگام مواجهه با تهدید سارقین یا درگیری با آن ها ابتدا سوییچ را به خارج اتومبیل و جایی که پیدا کردن آن مشکل باشد پرتاب نموده سپس سوییچ را خارج از دید متجاوزان به کار اندازید.

- سعی کنید از رادیو پخش های کشویی یا پنل دار برای اتومبیل خود استفاده نموده و هنگام ترک اتومبیل آن را با خود حمل کنید.

- به هنگام خرید اتومبیل هویت فروشنده و اصالت مدارک و شماره های موتور شاسی بدنه و ... را احراز نمایید.

- همیشه سعی کنید سوییچ دوم را در جیب یا منزل برای مواقع اضطراری نگهداری نمایید.

- در هنگام بروز نقص فنی ممکن است افراد سارق ظاهراً برای کمک کردن به شما قصد عملی کردن نیت مجرمانه خود را داشته باشند هرگز به این افراد ولگرد و مشکوک اعتماد نکنید.

- در صورت بروز نقص فنی اتومبیل خود را در تعمیرگاه های معتبر قرار داده و سوییچ آن را فقط به مسئول تعمیرگاه تحویل دهید و از او بخواهید تأیید و در اختیار شما قرار دهد.

- مؤسسات کرایه اتومبیل در صورت مراجعه مسافران حضوری و ناشناس مشخصات کامل آنان را از روی مدارک شناسایی معتبر ثبت و موارد مشکوک را از طریق تلفن 110 به پلیس اطلاع دهند.

- افرادی که با اتومبیل های شخصی خود اقدام به مسافرکشی می نمایند از انتقال مسافران بین شهری (به ویژه هنگامی که دو یا سه نفر باشند) به محل های پرت و در ساعات غیر معمول خودداری نمایند.

                                روابط عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان

 

 

توهین و خشونت در خانواده موجب قطع روابط عاطفی بین اعضای آن می شود.

روابط عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان

 

کاری دیگر از میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان

پخش فیلم مستند حجت باهر (نگاهی به زندگینامه مرحوم آخوند ملازین العابدین جرفادقانی (گلپایگانی) ملقب به حجت الاسلام) از شبکه افق

زمان پخش جمعه 94/6/27 در ساعات 18/30 و 23/30

در این مستند که با حضور بزرگان علم و فقاهت از جمله آیت ا... محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و حضرات حجج اسلام حاج آقا جواد گلپایگانی، حاج آقا محمدرضا اسماعیلی امام جمعه شهرستان گلپایگان و جمعی دیگر از روحانیون صاحب علم و فضیلت و ارادتمندان ایشان و بیت آن مرحوم با نقش آفرینی مرحوم آیت ا... حاج آقا شیخ ابراهیم فیاضی (ره) و جمعی از طلاب حوزه علمیه امام خمینی (ره) گلپایگان به تهیه کنندگی، تحقیق و گردآوری میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان و کارگردانی آقای ابوالفضل جاویدپور تولید گردیده است در این مستند که برنامه ریزی آن توسط مهدی نوبخت مدیر میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان صورت گرفته است، حجج اسلام حاج آقا محمدرضا اسماعیلی و حاج آقا مصطفی عباسی به عنوان مشاوران مذهبی و آقایان محمد زاغی و علی رضا امیدواری به عنوان مسئول هماهنگی قبول زحمت کرده اند.

ضمناً در تاریخ 23 مردادماه سال جاری مستند در مسیر ابرایشم که به جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان گلپایگان می پردازد نیز به همت میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان از شبکه مستند سیما پخش گردید.

 

تلخک

وقتی به گذشته می نگرم ناخودآگاه می خندم! به موضوع انشاهای دوران نوجوانی ام می خندم! به انشایی که موضوعش » علم بهتر است یا ثروت؟« و من بدون تأمل و درنگ و تفکر می گفتم: علم! اما امروزه باتأمل و درنگ و تفکر می گویم و می نویسم » ثروت«! چرا؟ خوب متن زیر را بخوانید:

مدرک تحصیلی و یا دانشگاهی خود را بعد از این همه سال درس خواندن می گیرم، برای کار به ارگان مربوطه مراجعه می کنم، می گویم من فلان تخصص را دارم، می پرسند: سابقه کار؟ می گویم: تازه فارغ التحصیل شده ام، به تمسخر لبخندی می زنند و می گویند: خبرت می کنیم!

از تخصص ناامید و به جای دیگری مراجعه می کنم، کاغذی به دستم می دهند می گویند: فرم را پر کن، نوشته فعالیت در بسیج و ... از مسئولین هم ناامید شدم، به کارخانجات سری زدم، پرسیدند: مدرک؟ گفتم: این هم مدرک!، می پرسند: اگر آمدی اینجا و شرایط کار در فلان اداره و ارگان دولتی فراهم شد، اینجا را رها می کنی و می روی؟ گفتم: صد درصد، می گویند: ما با مدرک دیپلم شما را می خواهیم ! چرا؟ چون دیپلمه می داند اگر از اینجا برود جای دیگری برای کار نخواهد داشت. گفتم: خیلی متأسفم برای شمای تولیدگر صنعتی این مرز و بوم!!

البته ناگفته نماند برای خودم هم متأسفم که وقت و عمرم را برای تخصص و کارهایم تباه کردم.

دوست دوره راهنمایی ام را دیدم، او سوار ماشین آخرین مدل و من پیاده، او بی سواد و داری مدرک سیکل و من با کلی تخصص و مدرک و بعد از کمی خوش و بش دیدم عجله دارد گفت: مشتری در مغازه ام منتظر است و من با جیب خالی منتظر می مانم شاید فردا جور دیگری باشد!!

دوستدار سرمایه داران بی تخصص (تلخک)

کورش محسنی

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گلپایگان:

ایران مستعدترین کشور برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است

 رضوان زمانی: فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گلپایگان گفت: ایران مستعدترین کشور برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است زیرا اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصاد عاریتی می تواند در راستای بیمه کردن اقتصاد کشور مؤثر واقع شود.

سرهنگ محمداسماعیل علیشاهی در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان که به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس ظهر دوشنبه در ستاد فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج سپاه گلپایگان برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام محمد باقر (ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و دهه امامت و ولایت با بیان اینکه امروز بحث امنیت مقوله بسیار مهمی است و از آن مهمتر موضوعات فرهنگی و سیاسی است، اظهار داشت: در شرایطی سی و پنجمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را گرامی می داریم که در دورانی حساس و سرنوشت ساز قرار داریم زیرا که استکبار جهانی با تمام توان به میدان آمده تا استقلال و آزادی ملت ایران را بشکند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گلپایگان با اشاره به اینکه با استقامت و پایداری و تکیه بر توان اندیشه و پیروی از ولایت و ولایتمداری توانستیم به دنیا بفهمانیم که اگر ملتی بخواهد روی پای خود بایستد، می تواند، تصریح کرد: امسال با توجه به قرار گرفتن در یک انتخابات سرنوشت ساز که می تواند بار دیگر توان بی بدیل ملت ایران را با تکیه بر فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر همدلی و همزبانی ملت و دولت را به دشمنان اسلام نشان دهیم.

وی ضمن اشاره به اقدامات کشورهای قدرتمند در جلوگیری از نفوذ انقلاب اسلامی به سایر کشورها یادآور شد: عوامل استکبار جهانی با ایجاد موانع جنگ هشت ساله و تحریم های ظالمانه با توجه به پایداری ملت ایران نتوانست و نخواهد توانست به اهداف شوم خود دست یابد.

علیشاهی با اذعان به اینکه مسایل اقتصادی و امنیتی بسیار مهم است، افزود: از مسایل اقتصادی مهمتر امور فرهنگی است؛ زیرا که مسایل اقتصادی را می توان با تکیه بر اراده ملت و بردباری تحمل کرد اما امور فرهنگی که با هدف تیشه بر ریشه نظام اسلامی است باید به جد مورد توجه و ذره بین مسئولین و مردم قرار گیرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گلپایگان با اشاره به اینکه باید در مقابل نقشه های استکبار در رأس آنان امریکای جنایتکار ایستادگی کرد، بیان داشت: امروز باید موضوع تشیع انگلیسی مورد بررسی قرار گیرد تا با آماده سازی ذهن مردم در راستای این مسایل برای آنان تبیین و گفتمان استکبارستیزی در دستور امور ملت قرار گیرد.

وی به برنامه ریزی های هفته دفاع مقدس به اهم برنامه هایی که طی این ایام در راستای گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد هفته دفاع مقدس برگزار می شود، اشاره کرد و افزود: مراسم رژه خودرویی- برگزاری مسابقه دوچرخه سواری دانش آموزی- نمایشگاه هفته دفاع مقدس- صبحگاه و نواختن زنگ مقاومت در مدارس- همایش هفته دفاع مقدس با حضور امیر مصطفی سلامی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح کشور- دیدار با خانواده معظم شهدا- حضور در دعای پرفیض عرفه و جشن عید قربان- نشست بصیرتی- رژه موتوری بسیجیان- عطرافشانی و گل گذاری گلزار مطهر شهدا- یادواره شهدای روستای تیکن- همایش پیاده روی خانوادگی- اعزام تیم های پزشکی به مناطق محروم- حضور در نماز دشمن شکن جمعه- برگزاری جلسه شورای اداری شهرستان- افتتاح و بازدید مسئولین از نمایشگاه هفته دفاع مقدس- برگزاری مراسم دهه امامت و ولایت- همایش پیشکسوتان جهاد و شهادت- افتتاح کانون بسیج رسانه- همایش پیاده روی خانوادگی در گلشهر و ... که شامل بیش از 60 برنامه های مختلف خواهد بود در شهرستان گلپایگان اجرا می شود.

سرهنگ علیشاهی در پایان با اشاره به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در راستای لزوم بهره مندی کشور از اقتصاد مقاومتی به برنامه هایی که در این خصوص می تواند مورد توجه قرار گیرد، اشاره کرد و افزود: ایران مستعدترین کشور برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است زیرا اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصاد عاریتی می تواند در راستای بیمه کردن اقتصاد کشور مؤثر واقع شده که با بهره گیری از دید اقتصاد دانان بزرگ کشور الزامات آن فراهم است که این الزامات را نیروی انسانی تحصیلکرده- دانش و فناوری- مواد اولیه- انرژی- بازار مصرف و سرمایه اعلام کرد.

 

 

مدیر آموزش و پرورش گلپایگان در آستانه سال تحصیلی جدید خبر داد:

آغاز سال تحصیلی بدون دغدغه کمبود نیروی انسانی در شهرستان گلپایگان

مدیر آموزش و پرورش گلپایگان گفت: از20 شهریور ماه سال جاری کلیه مراحل آماده سازی مراکز آموزشی و تأمین دبیران و معلمین به پایان رسید و با برنامه ریزی و تدابیر انجام گرفته و همکاری اداره کل استان اصفهان، شهرستان گلپایگان هیچ دغدغه و مشکلی در راستای کمبود واحد آموزشی و نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید ندارد.

مهرماه که می شود یک جنب و جوش جدید، یک زندگی نو و یک حرکت تازه شروع می شود، حرکتی که بر مبنای آن همه آحاد جامعه را دربرمی گیرد از کوچکترین تشکیلات یک اجتماع که شامل خانواده می شود تا به رده های بالاتر که می رسد به محله ها، کوی و بازار، شهرها، استانها و نهایت کشور دچار یک تحول و فرایندی جدا از سه ماه تابستان و یا حتی شش ماه گذشته از سال، چرا که آغاز سال نو و بهار تحصیلی از مهر سرچشمه می گیرد.

اما لازمه این آغازین سال تحصیلی با پیچیدگی و مشکلات فراوانی روبروست و به همین سادگی نخواهد بود که فرزند من و شما امسال در یک کلاس رده بالاتر از سال گذشته خود در مدرسه حضور پیدا می کند و معلمی که سال گذشته به دانش آموزانی درس آموخته تا آنها به رده بالاتر روند، امسال معلم فرزند من و دیگران خواهد شد.

تغییرات در همه امور اجتناب ناپذیر است؛ زیرا که معلمین و مدیرانی، بازنشسته و یا تغییر می یابند. مدارس نیاز به بازسازی و نوسازی پیدا می کنند، یک مدرسه جدید با دست توانای خیری بزرگوار احداث شده نیاز علمی هر محله، منطقه و یا شهری با توجه به پتانسیل موجود مستلزم وجود و تشکیل مدارس با علم روز می یابد به گونه ای که در برخی موارد شاهد تغییرت حدود 80 درصدی در مناطق و شهرها در راستای تحصیل و کسب علم فرزندانمان هستیم.

بر این اساس یک مدیریت قوی و منسجم با استفاده از توان همکارانی سخت کوش و مدبر که دارای تجربه چندین ساله در این امور شده اند در ایامی که مدارس به خواب تابستانی می روند حرکت و اقدامات آنها تازه شروع می شود تا نسبت به سر و سامان بخشیدن به این امور شبانه روز نداشته باشند تا اول مهر که زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در مدارس به صدا درمی آید، هیچ مدیری دغدغه کمبود معلم، میز و صندلی، تخته سیاه و ... را نداشته باشد.

در این امور ما همیشه شاهد روی صحنه هستیم و هیچ گاه پشت صحنه را نمی بینیم تا شاهد اینگونه تلاشها باشیم. هر چند افرادی که پشت صحنه را می گردانند هیچ گاه گلایه از من و امثال من ندارند که چرا آنها و آماده سازی صحنه را نمی بینیم زیرا این امور را وظیفه خود می دانند.

پس هر کس را وظیفه ای است و وظیفه من و دیگر والدین که با خیالی آرام آسوده در ایامی که فرزندانمان مشغول تحصیل علم و دانش هستند تا آینده سازان فردای این مملکت باشند این است که شکرگزار این تلاش و زحمات باشیم و اگر توانستیم با شاخه گلی یا خدا قوتی این خستگی را از تن رنجور پشت صحنه گردانان دور کنیم نه اینکه با برخورد به کوچکترین مسئله ناچیزی خستگی آنان را دو چندان کنیم.

حبیب اله جمالی مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان حدود یک هفته مانده به آغاز سال تحصیلی 95-94 پذیرای خبرنگاران و اصحاب رسانه شد تا هم اکنون که مراحل شروع به تحصیل سال نو با همه دغدغه ها و گرفتاری ها آغاز شده سخن از آمادگی مدیریت، کارکنان و همه دست اندرکاران علم و آموزش را در جهت پذیرایی از فرزندان طالب علم اعلام کند.

وی در این راستا به تحصیل حدود 14 هزار دانش آموز این شهرستان در سه مقطع ابتدایی، دوره اول متوسطه (راهنمایی) و دوره دوم متوسطه (دبیرستان) خبر داد و افزود: پروژه مهر را باید به عنوان یک برنامه ملی در سطح کشور نامید؛ زیرا که بیشترین کارکنان در مجموعه وزارت خانه ها، آموزش و پرورش در خود جای داده است.

جمالی با اشاره به اینکه مدیریت آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان با بیش از یک هزار و 200 نفر کارکنان و دبیران در 130 واحد آموزشی آماده در راستای آغاز سال تحصیلی جدید هستند، تصریح کرد: پروژه مهر از ابتکارات وزیر آموزش و پرورش در کشور از اوایل تیرماه تشکیل می شود، با شکل گیری کمیته های سامان دهی نیروهای انسانی، شاداب سازی و توجیه و تطبیق با زیرشاخه هایی که دارد در جهت آماده سازی امور نقش تعیین کننده خواهد داشت.

مدیر آموزش و پرورش گلپایگان به تغییر محل اداره آموزش و پرورش در ساختمان جدید التأسیس اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای فروردین برنامه ریزی لازم در راستای تغییر محل اداره با توجه به نیاز فضای آموزشی بیشتر انجام گرفت که در این خصوص با توجه به نیاز فضای آموزشی دوره ابتدای، محل اداره سابق آموزش و پرورش به عنوان یک واحد آموزشی ابتدایی دخترانه در نظر گرفته شد.

وی افزود: با مقاوم سازی دبیرستان امام خمینی (ره) تجمیع دو دبیرستان صحت و امام خمینی (ره) به علت کاهش جمعیت دوره دوم متوسطه و دارا بودن مکان دبیرستان امام خمینی (ره) با 16 کلاس آموزشی انجام گرفت که بر این اساس با خالی شدن دبیرستان صحت این مکان به عنوان یک مدرسه ابتدایی (پسرانه معلم) در نظر گرفته شد.

جمالی با اشاره به اینکه اقدامات انجام گرفته پنج واحد آموزشی به صورت ثابت صبح پذیرای دانش آموزان خواهد بود، افزود: به جز یک فضای آموزشی در منطقه عمران گلپایگان، دیگر مراکز آموزشی در تمامی شهرستان ثابت صبح بوده و در صورت ساخت و بهره برداری پروژه خیرساز (سید مهدی طاهری گلپایگانی) در مجاورت مدرسه شهید صدوق که از سال آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت در این منطقه نیز کلاس ها به صورت ثابت صبح خواهد شد که این امر در جهت کمک به کیفیت آموزشی در سطح شهرستان اثرگذار خواهد بود.

مدیر آموزش و پرورش گلپایگان با اذعان به اینکه در سال تحصیلی جدید دوره اول متوسطه دوم را در دبیرستان ها نداریم، افزود: با تغییراتی که در فرایند تحصیلی دوره ابتدایی به صورت دو دوره اول تا سوم و چهارم تا ششم در کشور اجرایی و تاکنون در شهرستان صورت نگرفته بود، در سال تحصیلی جدید در دبستان شهید احمدی، کلاس اول ابتدایی نخواهیم داشت و کلاس های اول در دبستان امیرکبیر و به جای آنها در دبستان امیرکبیر کلاس ششم نخواهیم داشت که دانش آموزان ششم در دبستان شهید احمدی به ادامه تحصیل خواهند پرداخت که با این فرایند در سه واحد آموزشی این طرح اجرایی و در چهار واحد دیگر نیز به مرور پیش بینی شده است.

وی همچنین در راستای آماده سازی مدرسه دخترانه پروین اعتصامی با اعتبارات ملی یادآور شد: با توجه به اینکه مقاوم سازی دبیرستان امام خمینی (ره) با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال از محل طرح های ملی و خیرین در اولویت قرار داشت، لذا پروژه ساخت مدرسه پروین اعتصامی پس از بهره برداری از دبیرستان امام خمینی (ره) که مهرماه امسال خواهد بود، شروع می شود.

جمالی با تأکید بر اینکه تا 20 شهریور ماه سال جاری کلیه مراحل مراکز آموزشی و تأمین دبیران و معلمین به پایان رسیده است، افزود: با برنامه ریزی و تدابیر انجام گرفته و همکاری اداره کل استان اصفهان، شهرستان گلپایگان هیچ دغدغه و مشکلی در راستای کمبود واحد آموزشی و نیروی انسانی در سال تحصیلی جاری ندارد.

وی با بیان اینکه در شهرستان گلپایگان هشت واحد آموزشی غیردولتی فعالیت دارد، افزود: چهار واحد دوره ابتدایی غیردولتی، دو واحد متوسطه اول و دو واحد متوسطه دوم در شهرستان گلپایگان به صورت غیردولتی در تعلیم و تربیت دانش آموزان فعالیت دارند.

مدیر آموزش و پرورش گلپایگان در پایان یادآور شد: امید است با طرح رتبه بندی و افزایش حقوق شاغلین آموزش و پرورش که از اول مهرماه در کشور انجام خواهد شد، فرهنگیان شهرستان همسو با دیگر همکاران خود در کشور با دلگرمی بیشتر و بهتر نسبت به فعالیت در آموزش به طالبان کسب علم پیشگام بوده هر چند که هیچ گاه فرهنگیان در راستای کمبود و تأمین مخارج زندگی خود ذره ای از وظیفه خود که همان آموزش به فرزندان این مرز و بوم است، کوتاهی نکردند.

کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی اصفهان:

 

آغاز طرح هواشناسی کشاورزی با ارسال پیامک در گلپایگان

کارشناس هواشناسی کشاورزی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: طرح هواشناسی کشاورزی برای ارسال پیامکهای هواشناسی به کشاورزان، در گلپایگان آغاز شد.

مهرداد نصر اصفهانی در حاشیه برگزاری کلاس آموزش ترویج هواشناسی کشاورزی که ظهر چهارشنبه با حضور جمعی از کشاورزان، باغداران و دامداران در محل سالن اجتماعات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار نشریه صدای گلپایگان اظهار داشت: برای آشنایی کشاورزان مرتبط با امور باغداری، دامداری، پرورش ماهی و زنبورداری با نحوه چگونگی اطلاع از وضعیت جوی منطقه خود، طرح »تهک« یا همان ترویج هواشناسی کشاورزی، همزمان با سراسر کشور در این شهرستان آغاز شد.

وی با بیان اینکه در طرح »تهک«بهره برداران امور کشاورزی و دامداری با ارسال پیامک هایی که از سازمان هواشناسی برای آنها ارسال می شود به طور مستقیم و بدون واسطه در جریان وضعیت جوی قرار می گیرند، افزود: امروز بهترین روش اطلاع رسانی وضعیت جوی به کشاورزان ارسال پیامک به تلفن همراه آنها است تا با استفاده از این روش بتوانند ریسک پذیری در بخش کشاورزی را کاهش داده و امنیت غذایی را که یکی از مؤلفه های بسیار مهم اقتصاد مقاومتی است، افزایش دهند.

کارشناس هواشناسی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه کشاورزان و مرتبطان امور بخش کشاورزی و دامداری در صورت استفاده از داده های هواشناسی و توصیه های آنها می توانند مانع بروز خسارت های سنگین شوند، تصریح کرد: یک کشاورز و دامدار در صورت آگاهی از رویدادهای جوی به ویژه در مناطق سردسیر با بکارگیری امکانات و تمهیدات مورد نیاز در باغ ها، شیلات، زنبورداری، گاوداری، دام و استخرهای پرورش ماهی از بروز خسارت های بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

 

فرمانده انتظامی استان اصفهان در مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان:

کشف بیش از یک تن موادمخدر در استان اصفهان

رضوان زمانی: فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: شب گذشته در ورودی شهرستان نائین (منطقه کویر) یک محموله موادمخدر (تریاک) از سوی عوامل انتظامی به وزن بیش از یک تن و 100 کیلوگرم کشف و ضبط شد.

آیین تودیع و معارفه فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان پیش از ظهر یکشنبه با حضور سردار عبدالرضا آقاخانی فرمانده انتظامی استان اصفهان و مسئولان شهرستان گلپایگان در تالار اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت.

سردار عبدالرضا آقاخانی در این مراسم، از کشف یک تن و 100 کیلوگرم مواد مخدر (تریاک) خبر داد.

وی ادامه داد: این عملیات شب گذشته از سوی مأموران انتظامی نایین با همکاری پلیس موادمخدر استان اصفهان صورت گرفت.

فرمانده انتظامی استان اصفهان افزود: در یک عملیات غافلگیرانه از یک خودروی سنگین که این مواد در آن جاسازی شده بود کشف، خودرو توقیف و راننده آن و یک نفر دیگر در این رابطه دستگیر شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 23 هزار شهید استان، 372 شهید شهرستان و پنج شهید اخیر درگیری گلپایگان، یک هزار و 200 شهید نیروی انتظامی استان و هزار شهید کارمند استان اظهار داشت: به دنبال ارتقای جایگاه انتظامی گلپایگان هستیم که در همین راستا در بحث امکانات، تجهیزاتی ارسال شده و مابقی هم در دست اقدام است.

سردار آقاخانی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی در بحث اعتباری نیروی انتظامی هم اثر گذاشته است، افزود: امیدواریم با کوشش مسئولان، موضوع اعتبارات حل شود.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در جایگاه خدمتگزاری برای مردم است، تصریح کرد: افتخار ما این است که خدمتگزار مردم خوب و متدین هستیم که پشتوانه عظیمی برای نظام هستند.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه در مقابل همه شهدا مسئول هستیم، بیان داشت: مأموران جان بر کف و خدمتگزاران شما ملت شریف با اقتدار نسبت به ایجاد امنیت در راستای آسایش مردم پرتلاش و ساعی در خدمت به مردم هستند و با هوشیاری در حراست و مبارزه با عوامل ناهنجاری و نابسامانی های اجتماعی پرتوان می کوشند.

وی افزود: فرزندان جان بر کف شما شب گذشته در یک عملیات غافلگیرانه با مافیای موادمخدر، موفق به کشف بیش از یک تن و 100کیلوگرم موادمخدر (تریاک) در ورودی به شهرستان نایین شدند که این امر جز یاری خدا و عنایت امام زمان (عج) نیست و این فرهنگ امروز حاکم بر نیروی انتظامی است.

سردار آقاخانی به ولایت پذیری، تکریم مردم، رعایت حقوق شهروندی، دولت و ملت، همدلی و همزبانی، تعامل با دستگاه ها به ویژه با فرماندار، حفظ اقتدار سازمان، ارتقای سطح بصیرت، تعامل با دستگاه های امنیتی و استفاده از توان تمامی دستگاه ها در پیشگیری از جرم به وسیله مأمورن انتظامی اشاره کرد و افزود: در مقطع خاصی آسیب هایی به شهرستان گلپایگان از سوی اشرار و جانیان وارد شد که منجر به شهادت پنج شهید سرافراز شد که با بسیج نیروها و همکاری دستگاه های امنیتی بزرگترین عملیات حساس با کمترین آسیب و کشف یک هزار و 500 نوع مهمات، 4 قبضه سلاح و 6 قبضه نارنجک موفق انجام شد.

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه شهرستان گلپایگان حق ارتقای جایگاه را دارد، ادامه داد: در تأمین نیازهای لجستیکی و کمبود سوخت با وجود کمبود اعتبارات این نیرو در سال جاری نسبت به سال گذشته 10 الی 15 درصد افزایش اعتبارات داشته ایم.

در ادامه حجت الاسلام محمدرضا اسماعیلی، امام جمعه گلپایگان، ضمن تقدیر از زحمات سرهنگ محمدعلی یوسلیانی اظهار داشت: مقوله امنیت وسیع است و به طبع انتظارات مردم در مسئله امنیت، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و ... شاید زیاد باشد، اما وقتی انتظارات مردم را در کنار امکانات و استعداد نیرو قرار دهیم، می توان گفت نیروهای انتظامی بر اساس استعداد، ابزار و امکانات فداکاری و ایثارگری می کنند.

وی با بیان اینکه بعضی انتظارات و توقعات مردم، بی جا و بی مورد است، افزود: باید برای مردم نهادینه شود که هر نوع اختلاف جزیی را به نیروی انتظامی و محاکم قضایی ارجاع ندهند زیرا ممکن است مانع رسیدگی به پرونده های مهمتر شود و مطالبات به حق مردم باید بر اساس امکانات، ابزار و نیرو باشد.

نماینده ولی فقیه در گلپایگان با اشاره به اینکه امکاناتی که در اختیار نیروی انتظامی شهرستان قرار دارد جوابگوی خواسته های مردم نیست، تاکید کرد: مسئولان رده بالای نظام اسلامی باید با تدبیر و اندیشه و به اقتضای خواسته ها امکانات را فراهم کنند.

امام جمعه گلپایگان با اذعان به اینکه باید ساختار نیروی انتظامی شهرستان گلپایگان ارتقا یابد، یادآور شد: نیاز به تجدید قوا و امکانات با اقتدار تمام در شهرستان با توجه به موقعیت اجتماعی و مبارزه با اشرار موادمخدر لازم و ضروری است.

در ادامه حسین فراست، فرماندار شهرستان گلپایگان، ضمن تقدیر از خدمات و تلاش های سرهنگ محمدعلی یوسلیانی فرمانده انتظامی شهرستان، به حفظ جایگاه ها اشاره کرد و افزود: قبل از برگزاری آیین تودیع و معارفه ضرورت داشت، شناختی از فرمانده جدید انتظامی گلپایگان ایجاد می شد.

وی با بیان اینکه امنیت و سلامت دو نعمت است، تصریح کرد: مردم خواستار حفظ اموال و ناموس خود از هرگونه تعرض هستند؛ لذا باید در تأمین امکانات و مایحتاج آنها در ایجاد امنیت برای مردم تلاش بیشتری صورت گیرد.

فرماندار گلپایگان خواستار ارتقای جایگاه شهرستان با توجه به جرم خیزی و مهاجرت پذیری شد و افزود: ضروری است در خصوص افزایش پاسگاه ها با توجه به موقعیت شهرستان، سیر جمعیتی و تأمین مایحتاج لجستیکی و انسانی ارتقا، صورت گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه همدلی و وفاق کارگشاست، اظهار داشت: منابع انسانی، مالی و فکری باید در کنار هم باشد تا مدیریت شکل گیرد.

گفتنی است؛ سرهنگ محمدعلی یوسلیانی با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت امنیتی و دیگر اقدامات نیروی انتظامی در شهرستان به کاهش 89 درصد جرایم خشن، 10 درصد کاهش تصادفات و ... اشاره کرد.

شایان ذکر است، در آیین تودیع و معارفه فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان، سردار آقاخانی ضمن تقدیر از زحمات سه ساله سرهنگ محمدعلی یوسلیانی، سرهنگ دوم حسین بساطی را به عنوان فرمانده جدید انتظامی شهرستان گلپایگان معرفی کرد.

 

سال گذشته 33 هزار معتاد در مراکز ترک اعتیاد استان اصفهان پذیرش شدند

مصطفی هادی زاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که با حضور مسئولین شهرستان، در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار گردید اظهار کرد: سالهاست که مواد مخدر از مرزهای جغرافیایی ما عبور کرده است و تک تک افراد جامعه را هدف قرار داده است.

هادی زاده بیان کرد:  سال گذشته 33 هزار نفر ،در مراکز ترک اعتیاد استان، پذیرش شدند که بالغ بر1 میلیارد و 600میلیون تومان هزینه نگهداری آنها شده است.همچنین در سال گذشته بالغ بر 200 میلیارد تومان صرف نگهداری مجرمین مربوط به اعتیاد در زندان بوده است.

وی افزود: طی 37 سالی که ازپیروزی انقلاب اسلامی می گذرد،  4میلیون و 500 هزار نفر درخصوص جرائم مربوط به مواد مخدر زندانی شده اند و براساس آمار موجود از هر 100نفر، 43نفراز زندانیان، زندانیان مواد مخدر می باشند و در استان ما به ازای هر صد نفر زندانی، 53 نفر بخاطر جرائم مواد مخدر در زندان بسر می برند.

ویبا بیان اینکه سیستم مواد مخدر شاغل و غیر شاغل و با سواد و بیسواد نمی شناسد تصریح کرد:  آمار اعتیاد در بین افراد شاغل در صنایع بزرگ نیز گویای این است که تنها فقر مالی و بیکاری سبب اعتیاد نیست و شاغلین با در آمدهای بالانیز از  مسئله اعتیاد مصون نیستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان افزود: طبق آمار موجود 55 درصد از شاغلین، معتاد به مواد مخدر می باشند.

وی با اشاره به اینکه 360 نوع موادمخدر در جامعه وجود دارد و 97 درصد از جامعه عاری از اعتیاد بوده ولی در معرض خطر اعتیاد قرار دارند افزود: متاسفانه سن ورود به اعتیاد  15 سال می باشد ، اما آمار نوزادان معتاد درسال گذشته نیز در استان،قابل توجه است.

هادی زاده عنوان نمود: نرخ اعتیاد دختران و زنان ،نسبت به مردان درحال پیشی گرفتن است و آمار نشان می دهد هر سه ساعت یک نفر براثر اعتیاد و با میانگین سن 30 تا 35  سال در ایران فوت می کند.

وی تصریح کرد: خطر ورود مواد مخدر به خوابگاه دانشجویان را باید جدی گرفت و خانواده ها باید نسبت به محیط زندگی فرزندان خود حساس باشند و جهت ریشه یابی و حل این معضل باید گفتمان مبارزه با مواد مخدر ایجاد گردد.

وی با اشاره به آمار اعتیاد در بین زنان و دختران گفت: 99 درصد از زنان و دختران معتاد، به دلیل کمبود عاطفه وعدم توجه کافی از سوی خانواده به سمت انحرافات و مواد مخدر کشیده شدند ومی توان خطر اعتیاد درزنان و دختران را بدلیل نوع فیزیک آنها بسیار خطرناکتر و جدی تر از مردان دانست، زیرا اعتیاد یک زن همراه با ناهنجاریهای اجتماعی خواهد بود.

حسین فراست فرماندار شهرستان گلپایگان نیز در این جلسه بیان داشت: موضوع مواد مخدر یک موضوع ملی است و برای مبارزه با این موضوع نیاز به عزم ملی و جهادی است .

وی با بیان اینکه غفلت و بی توجهی در بسیاری از موارد زمینه سازمشکلات می شود عنوان نمود : از شورای مبارزه با مواد مخدر استان انتظار داریم تا اعتبارات مبارزه با مواد مخدر را به تفکیک به شهرستان‌ها اختصاص دهند تا بتوانیم با کمک این اعتبارات و دستگاههای مرتبط  شهرستان، برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر راپیگیری و اجرا نماییم.

علیان دادستان شهرستان گلپایگان نیز اظهار داشت: قوانین در خصوص مبارزه با مواد مخدر کامل و جامع است و اگر نتیجه مطلوب از آنها حاصل نشده است به دلیل عدم اجرای صحیح آنها می باشد و یکی از سنگین ترین مجازاتهایی که در قانون ما آمده است در خصوص مواد مخدر می باشد.

وی با بیان اینکه در رابطه با پیشگیری از اعتیاد باید همه وارد عمل شوند و همه مسئولین باید هماهنگ با ستاد مبارزه با مواد مخدر حرکت نمایند گفت: همیشه مجازات حبس برای معتادین نمی تواند جوابگو باشد و ممکن است با حبس یک معتاد، تنها فرصتها را بتوان از او سلب کرد.

علیان عنوان کرد: کشت شاهدانه؛عدم وجود کمپ برای خانمها و عدم وجود مکانهای نگهداری معتادین از دیگر مشکلات موجود در این زمینه در شهرستان می باشد.

 

همه آحاد جامعه در بحث مبارزه با مواد مخدر مسئول می باشند

حجت الاسلام محمدرضا اسماعیلی امام جمعه گلپایگان در ششمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که صبح امروز در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار گردید اظهار داشت:در خصوص مبارزه با مواد مخدر سخن به اندازه کافی گفته شده است و باید دراین جلسات، تصمیمات کاربردی اتخاذ شود و نتایج مطلوبی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد : ما ثابت کرده ایم که قصد انجام هرکاری را داشته ایم، توانستیم آن را به انجام برسانیم، ولی در خصوص مبارزه با مواد مخدر انگیزه جدی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد و اولین گروهی هم که نسبت به این مسئله بی تفاوت است و در اینخصوص حساسیت نشان نمی دهد خانواده ها می باشند.

وی با اشاره به مسئولیت تمامی آحاد جامعه در بحث مبارزه با مواد مخدر گفت: صداو سیما، مطبوعات و نهادهای فرهنگی باید مانند زمان جنگ و انجام عملیات در جبهه ها، وارد عمل شوند و با این مقوله مبارزه نمایند. البته باید از ظرفیت خانواده ها در مقابله با این معضل نیز استفاده نمود.

اسماعیلی  بیان داشت:معتاد و توزیع کننده دو مقوله متفاوت از هم می باشند و باید با توزیع کنندگان برخورد جدی صورت گیرد و از آنها صلب آسایش شود البته  در انجام این مقوله همه موظف به همکاری می باشند.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: برخی از مکانهای ترک اعتیاد تبدیل به معضل شده است که می بایست ساماندهی شوند و از افراد صالح و سالم و توانمند در این زمینه استفاده گردد و برنامه ها به گونه ای انجام شود که خروجی مناسب واقع شود و باید از ظرفیت خیرین و نیکوکاران در این جهت استفاده کرد و معضلات و مشکلات اعتیاد را به صورت ریشه ای و سیستمی پیگیری کرده و حل و فصل نمود.

سرهنگ حسین بساطی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان گلپایگان نیز در این جلسه با بیان اینکه آمار معتادان شهرستان گلپایگان به صورت دقیق مشخص نیست بیان کرد: این آمار  نشان دهنده وجود بیش از  2000 نفر معتاد در شهرستان می باشد و متاسفانه در بعد آموزشی و خانواده ،برای این افراد کاری صورت نگرفته است.

وی بااشاره به موقعیت جغرافیایی شهرستان که در مسیر چند استان قرار دارد افزود: عدم وجود تجهیزات فنی و قرار گرفتن در این  موقعیت جغرافیای باعث گردیده تا حجم بالایی از مواد مخدر به شهرستان وارد گردد.

وی عنوان کرد: عمده مواد مخدر موجود در شهرستان از نوع هرویین می باشد که متاسفانه این نوع مواد، آثار سوء بسیاری را دارد  و پاک کردن شخص گرفتار از این نوع ماده مخدر بسیار مشکل است.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان گلپایگان با اشاره به عدم هماهنگی بین دستگاهها دربحث مبارزه با مواد مخدر و  کمبود کمپ ترک اعتیاد خصوصاً کمپ مخصوص بانوان، از کشت خشخاش بعنوان یکی دیگر از مشکلات شهرستان در بحث مبارزه با مواد مخدر نام برد و افزود: نهادهای مربوطه باید در بحث نظارتی جدیت بیشتری از خود نشان دهند که امیدواریم این مشکلات در آینده مرتفع گردد..

 

 

روابط عمومی جمعیت هلال احمر شهرستان گلپایگان خبر داد :

عضویت داوطلبانه شهردار جدید شهرستان در جمعیت هلال احمر

در این دیدار که با حضور ریاست ، مسئول داوطلبان و رئیس خانه داوطلب هلال احمر گلپایگان با شهردارجدید شهرستان برگزار گردید ، ابتداء جناب آقای جمالی شهردار ، ضمن خیر مقدم و تشکر از اقدامات و فعالیت های عام المنفعه جمعیت هلال احمر تشکر و قدردانی کرد .

کریمیان رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان گلپایگان ضمن تبریک به مناسبت انتصاب جدید ایشان گفت : امیدواریم همانند سال های گذشته رابطه و تعاملات کاری این دو ارگان قوی و محکم بوده تا بتوانیم خدمت رسانی بهتری برای مردم شهرستان داشته باشیم .

در پایان مراسم ،جمالی شهردار جدید با تکمیل فرم عضویت داوطلبانه و پوشیدن لباس داوطلبان ، مفتخر به عضویت داوطلبانه در جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین نهاد خیریه و عام المنفعه گردید

برگزاری دوره بازآموزی با موضوع تروما و احیاء ویژه نجاتگران پایگاه های امداد جاده ای و تیم توانا در شهرستان گلپایگان

کریمیان رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان گلپایگان گفت : این دوره با هدف تقویت توان امدادی ، ارتقاء سطح آگاهی نجاتگران پایگاه های امداد ونجات هلال احمر گلپایگان توسط مسئول اورژانس شهرستان برگزار و ایشان نسبت به آموزش های لازم و به روز تئوری و عملی امدادی پرداخت .

وی افزود : این دوره آموزشی با حضور  30 نفر از نجاتگران پایگاه های امداد و نجات جاده ای شهرستانهای گلپایگان در محل سالن اجتماعات هلال احمر گلپایگان برگزار گردید .

در پایان کریمیان خاطر نشان کرد : طی تفاهم نامه ای که با شبکه بهداشت منعقد گردید مقرر گردیده است که هر ماهه با یک موضوع خاص این آموزش ها تداوم یابد .

 

برگزاری کارگاه آموزشی تحت عنوان حقیقت انسان

در این دروه آموزشی که در محل سالن اجتماعات هلال احمر برگزار گردید 30 نفر از اعضا و داوطلبان این جمعیت از مطالب کارگاه بهره مند شدند .

کریمیان رئیس جمعیت هلال شهرستان گلپایگان گفت : سخنران این کارگاه با اشاره به جایگاه حقیقت انسان در ارتباط با واقعیات گفت : که وقتی انسان از طریق حقیقت خود وارد علم حضوری شد و قلبش در صحنه معرفتش حاضر گشت ، تازه با زبان آیات و روایات که ظهور حقایق به قلب پیامبر خدا (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام ) است احساس آشنایی می کند و یک نحوه نزدیکی با کلمات این ذوات قدسی در خود احساس می کند. با توجه به این بعد ، ابعاد جدیدتری از حقایق عالم هستی روبه رو می گردد .

وی افزود : این کارگاه در راستای اهداف فرهنگی امور جوانان جمعیت هلال احمر برگزار ودر ده جلسه ادامه می یابد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.